Avatar billede Kluddermor Juniormester
09. februar 2015 - 14:42 Der er 2 kommentarer og
1 løsning

Kan jeg bruge WOL som ønsket på NAS

Jeg vil udskifte min gamle Synology 109+ NAS, da jeg synes den bruger for meget strøm at have tændt næsten i døgndrift.

Jeg vil opgradere til en nyere i Synology serien, der understøtter Wake on LAN. Jeg er bare i tvivl om WOL virker som jeg forventer.

Jeg har min NAS tilsluttet hjemmenetværket og har foto, film og dokumenter  på.

Aktiveres WOL, når min HTPC eller anden PC er tændt, eller kun hvis jeg vil tilgå data på NAS'en? Jeg kunne for eksempel have en netværksmappe linket til mine fotos på NAS'en, men den behøver jo ikke tænde NAS'en med mindre jeg åbner mappen.

Jeg kan ikke finde ud af om jeg opnår en besparelse, eller om NAS'en kommer til at stå tændt det meste af tiden, fordi de forskellige tilknyttede enheder jævnligt tilgår hinanden.

Jeg måtte slå WOL fra, på min HTPC, fordi den hele tiden blev vækket af et eller andet på netværket.
Avatar billede Slettet bruger
09. februar 2015 - 20:19 #1
enten vågner den når du sætter netkablet i, eller også så henter du et program der kan sende en WOL kommando.

hent manualen på den NAS du gerne vil købe, og læs hvordan den virker med det.

jeg har en server i køkkenskabet, jeg sender bare en wol fra en genvej på skrivebordet.

det her program kan tænde/slukke ting
http://sourceforge.net/projects/aquilawol/
Avatar billede Kluddermor Juniormester
10. februar 2015 - 16:36 #2
Tak for svar.
Jeg synes bare ikke manualler altid kan tage højde for alle forbrugsmønstre.
Jeg kunne ikke se i manuallen til min HTPC, at den hele tiden blev vækket af ukendt aktivitet på netværket. Det var let at opdage når fjernsynet hele tiden skiftede til HTPC'en, men en NAS i et skab bemærker jeg sikkert ikke står tændt på alle mulige tidspunkter, hvor jeg forventer den er slukket.

Tænder din server kun når du beder den om det?
Avatar billede Kluddermor Juniormester
03. april 2015 - 21:28 #3
Jeg lukker her selvom jeg ikke er kommet helt frem til en sikker bekræftelse af WOLs tænd sluk evner.