Avatar billede foedselsdagsfest Nybegynder
11. februar 2015 - 13:28 Der er 2 kommentarer

Fotos til CD Indspilning

Jeg står tit i den situation hvor jeg har brug for at lave et godt billede med mit spejlreflekskamera til fx cd indspilning, som man kan se her: http://xn--fdselsdagsfest-qqb.com/underholdning/cd-indspilning når der ikke er specielt meget lys.

Jeg har et Canon 450. Det er tit sådan at der er lyseffekter i from af discolys, LED lys når jeg laver de her CD Indspilninger. Derfor kan jeg ikke bare sætte en flash på, da det vil overdøve lyset fra de forskellige lyseffekter. Hvis jeg laver en langsom lukketid, kommer der for meget motion plur på mennesker. Jeg kan sætte ISO'en op, men så kommer der for meget støj.

Findes der en genial linse som passer til Canon 450, hvor man får så meget lys ind igennem linsen så lukketiden kan være hurtig, også ved lav belysning?

Jeg prøvede at lege lidt med et andet hus, et Canon 5D, men jeg havde samme problem. Dog vil jeg sige at mængden af ISO støj i høj iso på en 5D, er meget begrænset.

Jeg ved ikke lige om der er nogle fotografer herinde som kunne komme med gode råd til hvad man lige kan gøre hvis man vil have gode billeder i lav belysning. Håber at høre fra jer :)
Avatar billede milter Ekspert
11. februar 2015 - 14:45 #1
"...gode billeder i lav belysning" -  det får du kun med meget høje ISO-værdier eller lynhurtige objektiver. Begge dele koster som regel. Hvadangår ISO-værdier, vil jeg mene, du skal op på 6400 eller deromkring og mht. objektiver en blænde på 1,4.

Selv da vil resultatet (som du selv har fundet ud af) afhænge af, hvor meget de mennesker bevæger sig. En lukkerhastighed på omkring 1/250 er formentlig nødvendig, og det kan godt blive svært uden kunstigt lys indendørs.

Du kan opnå en del ved udelukkende at have hvidmalede vægge, lofter og gulve i lokalet, hvor billedet skal tages. En anden mulighed kunne være at bede dine kunder "fryse" bevægelserne i det øjeblik, billedet bliver taget.

Sidste mulighed er fast, kunstigt lys med reflektorer som f.eks. det her:

http://www.megaide.dk/fotoudstyr/fotografi/belysning-og-studie/studie-lamper-og-lyn/225-foto-lamper-med-reflektor-og-stativ-45-watt.html
Avatar billede finb Ekspert
12. februar 2015 - 14:34 #2
Du kan placere små, billige slave-blitz med farvede filtre på,
rundt om i scenariet. De vil falde naturligt ind
samt give ekstra lys.