Avatar billede MarkTopper Nybegynder
13. februar 2015 - 17:14 Der er 37 kommentarer og
1 løsning

Opsætning af sub-router

Jeg er igang med at prøve at opsætte en sub-router.

Altså nå man tilsutter en router til en anden router gennem et internet kabel.

Jeg bruger først en Jensen Airlink (Model "AL3000DGv2") (Lad os kalde det Router #1)

Så har jeg i udgang 4 på Router #1 sat et internet kabel til som går over til en D-link (Model "DIR-655") (Lad os kalde det Router #2)

Router #1 lader til at virke fint når jeg slår enheder på, både wired og wireless.

Mens Router #2 kan ses på wireless, men ikke har internet forbindelse. Der er hverken forbindelse wired eller wireless til Router #2.

Nogle der har nogen idé hvad dette kan skyldes?
Avatar billede Slettet bruger
13. februar 2015 - 18:44 #1
Du skal lave en lan til lan forbindelse mellem de to routere.

Router 1 dhcp slået til og hvis trådløs slået fra.

Router 2 dhcp slået fra og trådløs slået til.

Vigtigt de skal have hver sin ip adresse
Avatar billede showsource Seniormester
13. februar 2015 - 20:07 #2
Den holder ikke helt, gupe.

Selvfølgelig skal dhcp og wifi være aktivt på begge.
2'eren skal så sættes op til at hente ip fra 1'eren.
( evt. en fast ip fra 1'eren til 2'eren )
Og 2'erens tildeling af ip-adresser skal være forskelligt fra 1'erens tildeling, f.eks. fra 10.0.0.2 til 10.0.0.20.
Ligesom SSID, (netværksnavn), også skal være noget andet end 1'eren
Avatar billede MarkTopper Nybegynder
13. februar 2015 - 20:26 #3
Tak for jeres kommentarer.

Kan dette forklares på en måde så et router-noob kan forstå det?
Ikke 100% noob, men har ikke leget med indstillinger.
Bruger kun de standarde indstillinger.

Tak på forhånd.
Avatar billede showsource Seniormester
13. februar 2015 - 20:30 #4
ehe,
bruges samme "netværks-maske" ( 10.0.0.* til 10.0.0.*), og tildeling af ip'er er forskelligt fra router 1 til 2, vil jeg tro at samme SSID i begge routere vil være brugbart.
Men ved det ikke 100%

1'eren tildeling:
10.0.0.2 til 10.0.0.50
2'eren tildeling:
10.0.0.100 til 10.0.0.150

SSID i begge: MITNAVN

Og ineternetadgang fra 2'eren kommer jo så via 1'eren. (anyway)
Avatar billede MarkTopper Nybegynder
13. februar 2015 - 20:42 #5
--- Router #1:
- LAN Configuration
IP Address : 192.168.0.1
Subnet Mask : 255.255.255.0
DHCP Server : Enable
MAC Address : 34:21:09:13:b4:28

Kan ikke lige se hvor man finder SSID for Router #1 (prøver forsat)

-- Router #2:
CHCP Server: Enabled
CHCP IP Address Range: 192.168.0.100 - 192.168.9.199
Router IP Address: 192.168.0.1
Subnet Mask: 255.255.255.0
Device Name: dlinkrouter
DNS Relay: Enabled

Giver dette noget hjælpende info?
Avatar billede MarkTopper Nybegynder
13. februar 2015 - 20:44 #6
Fandt noget "ESSID" på Router #1 hvis det er det samme som SSID.

ESSID: Gurrevej107
Avatar billede showsource Seniormester
13. februar 2015 - 20:48 #7
Arghh, er sgutte nemt på tastaturet.

Du skal ind i router 1, og tjekke dens default opsætning.
Og du skal ind på router 2 og tjekke det samme, og være sikker på at de ikke bruger samme "område" til lokal netværk.

2'eren skal sættes op til at få ip fra 1'eren.

Og alt andet lige, tjek manual for hver router også!
Avatar billede MarkTopper Nybegynder
13. februar 2015 - 20:52 #8
SSID er navnet på det enkelte netværk, ikke sandt.
Hvordan ville det så hjælpe hvis det brugte samme SSID?
Så ville der jo bare være 2 trådløse netværk med samme navn.

OBS: Det er ikke vigtigt at wireless på Router #2 virker. Mest vigtigt at wired virker, da det er internet kabler jeg skal have plads til flere af.
Avatar billede showsource Seniormester
13. februar 2015 - 20:52 #9
hehe, lang tid siden jeg har leget med routere !
ESSID aner jeg INTET om ! :O)
Men lyder som om det er noget udbyder muligt, at sende en router ud til en kunde på en given adresse, og på forhånd tildele ESSID gadenavn m.m. i routeren, og på den måde evt. nemmere vil kunne yde support etc.
Avatar billede showsource Seniormester
13. februar 2015 - 21:01 #10
Så ikke lige din #5

--- Router #1:
- LAN Configuration
IP Address : 192.168.0.1 (routers egen ip )
Subnet Mask : 255.255.255.0 ( subnet mener jeg skal være samme på begge ??? Går op til 255.255.255.255 )
DHCP Server : Enable tildeling af ip'er automatisk
MAC Address : 34:21:09:13:b4:28 ( netværkskort-fingeraftryk

Kan ikke lige se hvor man finder SSID for Router #1 (prøver forsat)

-- Router #2:
CHCP Server: Enabled
CHCP IP Address Range: 192.168.0.100 - 192.168.9.199
Router IP Address: 192.168.0.1
Subnet Mask: 255.255.255.0
Device Name: dlinkrouter
DNS Relay: Enabled

Fra 1'eren er der ikke info om hvor langt op der tildeless ip'er.
2'eren er fra 192.168.0.100 til 192.168.9.199

Men begge bruger samme interne ip, 192.168.0.1
Og det skaber komflikt når du sætter 2'eren til 1'eren!
Sørg for at 2'erens interne ip ikke er det samme som 1'erens.
Sæt evt. en fast ip for 2'eren
Avatar billede MarkTopper Nybegynder
13. februar 2015 - 21:03 #11
Tak @showsource.

Når du siger at de ikke skal bruge samme område mener du vel at de ikke skal bruge samme IP range?

Så lige Router #1 er sat til:
Start IP: 192.168.0.100
End IP: 192.168.0.200

og Router #2 er sat til:
CHCP IP Address Range: 192.168.0.100 - 192.168.9.199

Så Router #1 skal ændres til:
Start IP: 192.168.0.1
End IP: 192.168.0.100

Og Router #2 skal ændres til:
CHCP IP Address Range: 192.168.0.101 - 192.168.0.200

Kan det passe?

Derefter snakker du om at Router #2 skal sættes op til at få en ip fra Router #1. Vil det bare siges at jeg skal sætte IP'en på Router #2 til at være en IP mellem 192.168.0.1 og 192.168.0.100?
Avatar billede showsource Seniormester
13. februar 2015 - 21:05 #12
Og nu husker du vel at ændre i router opsæting, så det ikke er default password som bruges for at komme ind i config af router ???
!!!!!!!
Avatar billede MarkTopper Nybegynder
13. februar 2015 - 21:09 #13
Ja. Bare rolig, at ændre admin koden til routerne var det var det første jeg gjorde, og derefter koderne til selve router wireless :)

Jeg prøver lige at lave overnævnte ændringer fra kommentar #11. Skriver når jeg har gjort det, samt testet.
Avatar billede showsource Seniormester
13. februar 2015 - 21:17 #14
Så Router #1 skal ændres til:
Start IP: 192.168.0.1
End IP: 192.168.0.100

Og Router #2 skal ændres til:
CHCP IP Address Range: 192.168.0.101 - 192.168.0.200


Vil mene:

Så Router #1 skal ændres til:
Routers egen IP: 192.168.0.1 ( det er den i forvejen )
Start for tildeling: 192.168.0.2
til
End IP: 192.168.0.100

Og Router #2 skal ændres til:
CHCP IP Address Range:
Sæt router 2's IP til: 192.168.0.101
Start for tildeling fra 192.168.0.102 - 192.168.0.200

Router 2 skal hente netadgang fra 1'eren !!!
D.v.s. router 2's DNS opsætning skal være 192.168.0.1

Mener jeg da !!! :O)
Avatar billede showsource Seniormester
13. februar 2015 - 21:34 #15
Udover det,
hvis du kun har brug for flere kabeltilslutninger, så burde en switch være nok.
Sæt blot et kabel i router til en switch, som så har x-antal porte til kabel.
Avatar billede Slettet bruger
13. februar 2015 - 21:45 #16
Den opsætning i har beskrevet holder da slet ikke, det kommer da Aldrig til at virke, den opsætning jeg har beskrevet virker, jeg har selv haft den opsætning Her i huset.
Avatar billede showsource Seniormester
13. februar 2015 - 21:50 #17
Selvf. kan begge routere køre DHCP.
Og selvf. kan begge routere køre WIFI.

Kun et spm. om opsætning af efterflg. routere.
Avatar billede showsource Seniormester
13. februar 2015 - 21:52 #18
Og ovenstående forslag er ikke èn løsning, men et "virvar" af løsninger.
Avatar billede tryltryl Juniormester
13. februar 2015 - 22:08 #19
1. løsning: der oprettes ét netværk.
2. løsning: der oprettes to netværk.

Hvis ikke man specifikt ønsker to netværk, er 1. løsning (Gupes) at foretrække.
Avatar billede tryltryl Juniormester
13. februar 2015 - 22:11 #20
Dog kan man sagtens køre trådløs på begge (og forlænge netværket).
Avatar billede showsource Seniormester
13. februar 2015 - 22:20 #21
Ja ok, i router 1 skal en ipadresse specifikt tildeles indenfor routerens ip-range til router 2.
I dette tilfælde, f.eks. 19.168.0.100, og fra router 2, ( 192.168.0.100 ), kan du vel sagtens "udbyggge" netværket ?

Så længe samme subnet-mask bruges, og ikke bliver ovefyldt ?
Avatar billede showsource Seniormester
13. februar 2015 - 22:23 #22
njahh, det behøver så ikke at være "indenfor ip-range" i router 1.
Man kan sagtens sætte en ip som ike er under DHCP range.
Og bør man vel egentlig gøre hvis man har servere af en art stående.
Avatar billede showsource Seniormester
13. februar 2015 - 22:27 #23
Hmm, savner sgu at nørde igennem ..........
Bruge mere vand på at lave kaffe end at gå i bad ..........

Må sgu finde tilbage dertil !!!
Avatar billede tryltryl Juniormester
13. februar 2015 - 22:30 #24
Ved 1. løsning skal man kun tænke på router 2's lan-ip. Den bør være statisk og ikke være en del af router 1's dhcp-range.

Dvs. hvis router 1 har 192.168.0.1 kan router 2 være 192.168.0.2.

Router 2's dhcp-server deaktiveres, så den ikke laver ballade.
Avatar billede tryltryl Juniormester
13. februar 2015 - 22:39 #25
Dvs. router 2 agerer slet ikke router i netværket. Den er blot et access point (trådløs switch).
Avatar billede showsource Seniormester
13. februar 2015 - 22:43 #26
Router 1:
ip -> 192.168.0.1
DHCP range -> 192.168.0.02 til 192.168.0.100

fast ip, ( statisk ) til router 2 i router 1:
192.168.0.101

router 2:
ip -> 192.168.0.101
DHCP range -> 192.168.0.102 til 192.168.0.200

DNS i router 2 -> 192.168.0.1
Avatar billede showsource Seniormester
13. februar 2015 - 22:44 #27
Eller er jeg bare forkert på den ????
Avatar billede tryltryl Juniormester
13. februar 2015 - 22:52 #28
Ja, det setup halter lidt. Ved 1. løsning må router 2's dhcp-server ikke være aktiv. Når dens dhcp-server tildeler adresser, vil den sætte sig selv som default gateway - det duer ikke i det setup.

Hvis du går efter løsning 2, hvor du forbinder router 1 lan til router 2 wan (er det sådan du vil forbinde dem?), så skal de interne adresser ligge i separate subnet - bestemt af subnetmasken.
Avatar billede showsource Seniormester
14. februar 2015 - 20:34 #29
tryltryl -> Nu jeg tænker over det, satte jeg for 6-7 år siden en ekstra routere på den primære.
Og der brugte jeg #26 opsætning.
Dog med den undtagelse, at router 2 interne ip-range var noget med 10.0.0.* mens den på router 1 var 192.168.0.*
Router 2 kørte med både kabel og trådløs.
Avatar billede puren Ekspert
16. februar 2015 - 02:45 #30
problemet ligger i at man ikke kan route fra 192.168.XXX.XXX til 192.168.XXX.XXX


ændre ip på d-link boxen til 10.0.0.1 og subnet 255.0.0.0 og DHCP til 10.0.0.100 >> 10.0.0.199

DNS 8.8.8.8 til alle (8.8.8.8 er google´s DNS server)

eller så skal folks DNS pege på deres gateway og d-link boxen må ikke pege på sig selv
Avatar billede tryltryl Juniormester
16. februar 2015 - 15:18 #31
Det er rigtigt, at der ikke må være samme ip-område på både wan og lan siden, men man kan sagtens bruge f.eks. 192.168.0.x og 192.168.1.x. Netmasken bestemmer. Her skal den være 255.255.255.0.
Avatar billede tryltryl Juniormester
16. februar 2015 - 15:20 #32
#1's løsning har dog kun ét netværk. Sådan ville jeg også sætte det op.
Avatar billede puren Ekspert
17. februar 2015 - 22:14 #33
tryltryl>> nu ville forfatter jo sætte en sub router op og ikke lave et nætværk
Avatar billede tryltryl Juniormester
18. februar 2015 - 06:28 #34
Din opsætning giver netop to adskilte netværk...
Avatar billede tryltryl Juniormester
18. februar 2015 - 06:29 #35
99 ud af 100 af sådanne spørgsmål her går på at sætte en trådløs switch op. Folk køber en router, men skal som sådan ikke bruger router-delen.
Avatar billede puren Ekspert
18. februar 2015 - 15:41 #36
tryltryl>> vi må jo formode at han ved hvad han vil...
Avatar billede MarkTopper Nybegynder
28. marts 2015 - 15:02 #37
Undskylde den sene tilbagemelding.

Fik det til at virke med tryltryl's metode fra #31.

Ønsker du points så smid lige et svar.

Ellers beholder jeg dem selv.
Avatar billede MarkTopper Nybegynder
28. marts 2015 - 15:04 #38
OBS: Vil også gerne tildele nogle points til showsource, da du også var en god hjælp.

Vil du have points, så smid lige et svar.
Avatar billede Ny bruger Nybegynder

Din løsning...

Tilladte BB-code-tags: [b]fed[/b] [i]kursiv[/i] [u]understreget[/u] Web- og emailadresser omdannes automatisk til links. Der sættes "nofollow" på alle links.

Loading billede Opret Preview

Log ind eller opret profil

Hov!

For at kunne deltage på Computerworld Eksperten skal du være logget ind.

Det er heldigvis nemt at oprette en bruger: Det tager to minutter og du kan vælge at bruge enten e-mail, Facebook eller Google som login.

Du kan også logge ind via nedenstående tjenester