Avatar billede Slettet bruger
15. februar 2015 - 10:21 Der er 30 kommentarer og
1 løsning

windows 7 serv.pack 1 - DEFRAGMENTERING?

hej!

jeg synes, at min pc er blevet lidt sløv - og det er ikke mere end ca. 3 mdr. siden, at jeg købte en dvd med Windows 7 incl. serv.pack 1 - det gjorde jeg fordi jeg ikke kunne installere serv.pack 1 efter en recovery.

mit sp.mål er flg.:

har tidl. med held lavet defragmenteringer men det var på XP.

"kan jeg få noget ud af/og kan jeg risikere" at lave en defragmentering på min lidt sløve pc???
Avatar billede FinnRasmussen Ekspert
15. februar 2015 - 10:57 #1
Windows egen funktion til defragmentering er ikke lige så effektiv som en af disse:
https://www.piriform.com/defraggler/download
http://www.auslogics.com/en/software/disk-defrag/
Her kan man vælge både defragmentering af filer og optimering af disken, dvs. systemfilerne samles og lægges forrest på disken.
Det er risikofrit på en mekanisk harddisk, men hvis du har investeret i en SSD disk, skal den ikke defragmenteres.
Hvis pc'en er blevet meget sløv, bør du også kigge på om du har mange programmer der starter automatisk og kører i baggrunden.
Avatar billede Slettet bruger
15. februar 2015 - 11:58 #2
#1
har været inde under denne computer og for mig at se er det bare Skype og bit torrent som starter automatisk - resten har jeg fjernet.
men jeg kan forstå på dit svar at en defragmentering måske er løsningen - vil i hvert fald først prøve Windows egen disc-fragmentering. laver lige allerførst et par systemgend.-punkter.
Avatar billede 220661 Ekspert
15. februar 2015 - 15:05 #3
Prøv at køre disse tre programmer:
Hent og installer CCleaner free  https://www.piriform.com/ccleaner
http://www.spywarefri.dk/manualer/manual-for-installation-og-brug-af-ccleaner/
Lad programmet foretage en oprydning...

Hent Malwarebytes Anti-Malware herfra:
http://downloads.malwarebytes.org/mbam-download.php
http://www.eksperten.dk/guide/1605
For du en error code når du installerer så kig lige på denne tråd:
https://forums.malwarebytes.org/index.php?/topic/149048-internal-error-expression-error-runtime-error-at-79177-external-exeption-e06d763/
Gerne lige lægge loggen ind der kommer når den er færdig

Prøv at hente AdwCleaner her:
http://general-changelog-team.fr/fr/downloads/finish/20-outils-de-xplode/2-adwcleaner
Start programmet, og når det er startet trykker du på [Scan]
Pc scannes, og ved endt scanning skal du trykke på [Clean].
Og derefter (automatisk) genstart...
Tilbage fra genstart kommer en log, som du gerne må kopiere herind.
Mht.: Vista og Windows 7/8 - Højreklik på filen - Kør som Administrator.
Avatar billede 220661 Ekspert
15. februar 2015 - 15:07 #4
Hvis du kigger i joblisten, når computeren ikke rigtig laver noget, hvor meget resurse bruger den så? Er der tjenester som der springer i øjnene med forbrug?
Har du god plads på dit c drev?
Avatar billede Slettet bruger
15. februar 2015 - 16:41 #5
#3
har kørt og kører dagligt de programmer du nævner.
Avatar billede 220661 Ekspert
15. februar 2015 - 16:47 #6
Hvor meget installeret ram er der i maskinen?
Windows 7 kræver mere ram end Xp gør er min erfaring.
Avatar billede Slettet bruger
15. februar 2015 - 16:58 #7
#4
er inde i diskhåndtering nu og der ser sådan her ud:

SYSTEM (J:)-(dette drev er et drev som resterer fra forud for, at jeg købte en splinterny dvd med win 7 serv.pack 1 her for ca. 3 mdr. siden - altså et drev som ikke vil lade sig slette men som er helt uskadeligt
dette her drev er på 100 MB. - ledig plads 62 MB

HP (C:)- 931,41 GB - ledig plads 679,61 GB

Lokal disk (K:)- MIN EXTERNE HARD-DISC - 596,17 GB - ledig plads 241,80 GB

og der står "i orden" ved alle 3 drev.
Avatar billede 220661 Ekspert
15. februar 2015 - 17:09 #8
System J: bruges til sysytem filer til Windows og er et drev der er oprettet automatisk ved installation. Det er normalt i Windows 7 og de efterfølgende systemer.

Du har masser af plads på c drevet så dette er ikke problemet.
Formoder at virtuel hukommelse er sat til C drevet, som er det normale ved installering.

Hvad med ram mængde, og den mængde der er tilbage når Windows + opstart programmer er indlæst?
Det kan du se i joblisten under ydelse (mener jeg det hedder)
Avatar billede Slettet bruger
15. februar 2015 - 18:06 #9
#8
"det kan du se i joblisten under ydelse"

den jobliste ved jeg ikke hvordan jeg finder???
Avatar billede Slettet bruger
15. februar 2015 - 18:13 #10
#8

har fundet mine ram og jeg har:
6 GB ram.
???
Avatar billede 220661 Ekspert
15. februar 2015 - 18:39 #11
6 gb ram er fint.
Joblisten kommer du i ved at højreklikke på taskbar i bunden og vælge jobliste.
Prøv at kigge derinde om der skulle være noget der bruger unødige resurser på både ram og cpu forbrug. Du burde også herinde se hvor meger ram der er loadet ind når computeren kører.
Avatar billede Slettet bruger
15. februar 2015 - 19:21 #12
#11
jeg er slet ikke med!
hvor finder jeg "taskbar" henne???
Avatar billede Slettet bruger
15. februar 2015 - 19:38 #13
#11 - no. 2 brev.
du er med på, at jeg har win 7 serv.pack 1 - ikke?
Avatar billede 220661 Ekspert
15. februar 2015 - 19:38 #14
Det er proces linjen i bunden :-)
Højre klik på et frit område og vælg jobliste.
Avatar billede Slettet bruger
15. februar 2015 - 19:42 #15
#14
har jeg gjort nu og det som kommer frem er kun:
bittorrent
og eksperten
Avatar billede 220661 Ekspert
15. februar 2015 - 19:51 #16
Du burde få noget der minder om dette:
http://www.home-pc-help.com/images/Win7Taskmgr4.jpg
På denne er preformances det jeg kalder for Ydelse.
Avatar billede Slettet bruger
15. februar 2015 - 20:04 #17
#16
det gør jeg slet slet ikke - ligenu får jeg kun eksperten.dk
når jeg klikker på jobliste - øv øv øv
Avatar billede 220661 Ekspert
15. februar 2015 - 20:13 #18
Er det så ikke fordi den står på programmer i stedet for ydelse.
Applications som der også står er programmer på dansk.
Avatar billede Slettet bruger
16. februar 2015 - 00:45 #19
jeg ved ikke hvad din bittorrent laver, men et netkort som står og uploader konstant, suger alle kræfter ud af maskinen.
16. februar 2015 - 07:26 #20
Når den virker 'sløv' ...

Er det så ved brug af:
* Internet (Hvilken browser ?)
* Bestemt program
* Generelt
* Opstart
* ...

--

"Snakker" / arbejder den en del på Harddisken når den er 'sløv' ?

---

Du kender jo CCleaner ;-)

CCleaner - værktøjer - opstart - ... [Gem Som tekstfil]
Indholdet af denne lægger du her i tråden...

---
Avatar billede Slettet bruger
16. februar 2015 - 15:10 #21
#20

#20Ja    HKCU:Run    BitTorrent    BitTorrent Inc.    "C:\Users\anne-lise\AppData\Roaming\BitTorrent\BitTorrent.exe"  /MINIMIZED
Nej    HKCU:Run    Skype    Skype Technologies S.A.    "C:\Program Files (x86)\Skype\Phone\Skype.exe" /minimized /regrun
Ja    HKLM:Run    AVG_UI    AVG Technologies CZ, s.r.o.    "C:\Program Files (x86)\AVG\AVG2015\avgui.exe" /TRAYONLY
Ja    HKLM:Run    lxbkbmgr.exe    Lexmark International, Inc.    "C:\Program Files (x86)\Lexmark X1100 Series\lxbkbmgr.exe"
Nej    HKLM:Run    vProt    AVG Technologies    "C:\Program Files (x86)\AVG Web TuneUp\vprot.exe"
Avatar billede Slettet bruger
16. februar 2015 - 15:24 #22
#19
bit t.
indstillinger
datamængde pr. md.
og under SENDT
har jeg ændret fra 200 GB til 4 GB
MEN JEG ANER IKKE om det har noget med upload-mængde at gøre.
???
og jeg synes da ikke, at hverken 200 GB pr. md. eller 4 GB pr. md. er særlig meget.
Avatar billede Slettet bruger
16. februar 2015 - 15:26 #23
#20

Explorer
(ikke firefoxen)
generelt
og osse ja til opstart
Avatar billede Slettet bruger
16. februar 2015 - 15:29 #24
#19 OG #20

den er ikke konstant sløv - men periodisk sløv
og mærkes primært i Explorer og ved opstart.
Avatar billede Slettet bruger
16. februar 2015 - 15:46 #25
#16

ligenu står der flg.:
dokumenter
eksperten
netflix
piriform ccleaner
startup - notesblok
Windows hjælp og support (kigger ligenu om defragmentering)
yousee mail
Avatar billede Slettet bruger
02. marts 2015 - 08:15 #26
#14
jeg har åbenbart ikke fået afsluttet sp.målet - undskyld - har haft så travlt med andre pc-problems.
vær sød lige at lægge et svar så jeg kan afslutte sp.målet.
er glad for din info om det med joblisten på proceslinien så jeg kan følge med i hvad den bruger kræfter på
men måske du så kan fortælle mig hvordan jeg kan slukke for bit torrent så jeg selv kan styre hvornår pc`en skal bruge kræfter på det - bruger den meget sjældent så der er jo ingen grund til at den skal stå åben og sluge mine pc-kræfter.
???
faktisk et nyt sp.mål men hører jo osse ind under dette.
02. marts 2015 - 12:09 #27
"... slukke for bit torrent så jeg selv kan styre ..."
Sansynligvis med HøjreMusseTast på BitTorrent Iconet nederst højre ?

---

CCleaner - Værktøjer - opstart - ... her kan du DISABLE denne BitTorrent mht. automatisk opstart ...
Avatar billede Slettet bruger
02. marts 2015 - 12:52 #28
#27
tak karise_larry - men jeg har intet bit-torrent-ikon nederst t.h. - i hvert fald ikke ligenu. men kan være fordi jeg i går var inde i selve bittorrent for at kigge efter en mulighed for at "afslutte" bit torrent og herefter fremgik bit torrrent ikke længere under jolisten i proceslinien.
så nu går jeg ud fra, at jeg kun har denne åbnet når jeg er aktiv med et download. før kørte den hele tiden og var ikke klar over, at der var en mulighed for at sige "afslut".
og jeg synes nu allerede at min pc er blevet hurtigere og er nok p.g.a. nævnet afslut samt den forudgående defragmentering.
jeg vil gerne give jer begge 2 points - kan jeg oprette et "svar"-sp.mål til dig???
Avatar billede Slettet bruger
02. marts 2015 - 12:55 #29
#14
vær sød at lægge et svar ...
sp.målet skal afsluttes.
02. marts 2015 - 13:44 #30
Ping...

(Dette er så et [svar] ... deles med andre ...)
Avatar billede Slettet bruger
02. marts 2015 - 13:57 #31
tak karise_larry