Avatar billede fhansen82 Mester
15. februar 2015 - 12:49 Der er 8 kommentarer

Forbindelse til MySQL database

Hej

Sidder og nørder lidt med et projekt. Jeg vil gerne:

¤Programmere en hjemmeside i C# på min Win 7 stationære i Visual Studio 2012 Ultimate

¤Skabe en forbindelse til en MySQL database gennem denne hjemmeside og hente/skrive data til databasen beliggende på en  server

¤Have hjemmesiden kørende på samme server, som MySQL databasen ligger på (går ud fra siderne skal kopieres over til serveren efter redigering på stationær?)

Serveren er en virtuel headless Ubuntu 14.04 LAMP som kører på min fysiske server.

Har prøvet at finde noget guide, men har ikke fundet noget jeg kunne bruge samlet set. Måske jeg ikke søger korrekt, da jeg er grøn på området. Findes der en god guide til at opnå hvad jeg ønsker?

Mvh

Frank
Avatar billede arne_v Ekspert
15. februar 2015 - 16:50 #1
Du vil koere en ASP.NET applikation paa din Ubuntu server ved hjaelp af Mono?
Avatar billede fhansen82 Mester
15. februar 2015 - 17:11 #2
Hej Arne

Jeg forstår desværre ikke hvad du mener. Aner ikke hvad Mono er. Jeg vil gerne udvikle en hjemmeside i C# og have den til at køre på min Ubuntu server. Når jeg programmerer på min stationære, skal jeg kunne kontakte MySQL databasen som også ligger på Ubuntu serveren, og når websiden skal overføres til Ubuntu serveren, skal websiden fortsætte med at benytte MySQL databasen på serveren.

Ved ikke om det ender ud i en ASP.NET applikation. Er rimeligt grøn i det her. Har bare rodet en smule med C# på teknisk skole, men har det ikke under huden.

Mvh

Frank
Avatar billede arne_v Ekspert
15. februar 2015 - 17:28 #3
Hjemme sider i C# betyder normalt ASP.NET (i teorien kan du lave CGI scripts i C#, men det har jeg aldrig hoert om).

ASP.NET kraever pussigt nok ASP.NET. :-)

Naar du installerer Visual Studio eller .NET paa Windows, saa faar du ASP.NET installeret.

Men Microsoft laver ikke Visual Studio eller .NET til Linux.

Men det goer Mono projektet.
Avatar billede arne_v Ekspert
15. februar 2015 - 17:42 #4
Men uanset hvad saa skal du bruger MySQL Connector/NET for at kunne tilgaa en MySQL database fra C#.
Avatar billede keysersoze Guru
15. februar 2015 - 17:53 #5
Og vil du gøre det hele meget lettere her som en start så finder du en Windows-server samt MS-database :)
Avatar billede fhansen82 Mester
15. februar 2015 - 19:23 #6
@Arne: Har nu fundet et par YouTube videoer om emnet, som også henviste til Connector/NET, som jeg har installeret. Har ligeledes fundet kode til at tilgå databasen. Skal bare lige have leget med den og se om det fungerer.
Lyder også som at jeg skal undersøge nærmere hvorvidt mine muligheder er for ASP.NET på Ubuntu. Tak for input.

@Keysersoze: Det skader ikke at udvide sin horisont ud over Micro$oft.
Avatar billede keysersoze Guru
15. februar 2015 - 23:35 #7
Bestemt ikke og det er heller ikke det jeg siger du ikke må - korrekt arbejde i .NET har bare en ret stejl indlæringskurve så det bliver bare lidt lettere at starte fra begyndelsen fremfor at gabe over alt for mange ting fra starten.
Avatar billede fhansen82 Mester
16. februar 2015 - 07:54 #8
Fik hul igennem i går aftes. Så nu skal jeg bare have kigget på hvad der skal til for at få websiden over på Ubuntu.