Avatar billede mr_miyagi Nybegynder
16. februar 2015 - 10:27 Der er 3 kommentarer og
1 løsning

oprettelse af unikke objekter i et array list

Jeg sidder og kører nogle tutorials igennem for java, og vil prøve at oprette nogle objekter med unikke navne i en List.
jeg har intet problem i at oprette det som i nedenstående eksempel:

List arrBalls = new ArrayList<Balls>();
for (int i = 0; i < 10;i++) {
    arrBalls.add(new Ball(sizeWidth, sizeHeight));
}

Men Ball objektet skal have et unikt navn, man kunne gøre som nedenstående eksempel, men så bliver de ikke dynamisk oprettet.

Ball ball1 = new Ball(sizeWidth,sizeHeight);
Ball ball2 = new Ball(sizeWidth,sizeHeight);
Ball ball3 = new Ball(sizeWidth,sizeHeight);
Ball ball4 = new Ball(sizeWidth,sizeHeight);

arrBalls.add(ball1);
arrBalls.add(ball2);
arrBalls.add(ball3);
arrBalls.add(ball4);

------------------------------------

jeg vil gerne gøre noget i stil med dette:

for (int i = 0; i < 50; i++)
{
    Ball ball+i = new Ball(sizeWidth,sizeHeight);
    arrBalls.add(ball+i);
}
Hvilket ikke vil virke.

Nogle der har en ide om hvordan man kan gøre dette?
Avatar billede MADOlsen Forsker
16. februar 2015 - 12:55 #1
Hvad er det for et "navn" du mener? En name property på Ball?
I så fald kan det unikke navn laves således:

for (int i = 0; i < 50; i++)
{
    Ball ball = new Ball(sizeWidth,sizeHeight);
    ball.name = "ball" + Integer.toString(i);
    arrBalls.add(ball);
}
Avatar billede moddi100 Seniormester
16. februar 2015 - 21:28 #2
Hvad er formålet med et unikt navn pr? Er det ikke tilstrækkeligt, at du kan tilgå dem i den list/array du får oprettet?

List arrBalls = new ArrayList<Balls>();
for (int i = 0; i < 10;i++) {
    arrBalls.add(new Ball(sizeWidth, sizeHeight));
}

// De kan så efterfølgende tilgås med:
arrBalls[0];
arrBalls[1];
...
Avatar billede mr_miyagi Nybegynder
17. februar 2015 - 14:36 #3
udviklingen er et del af et spil som jeg prøver at lave og fandt ud af at fejlen lå et andet sted end de Ball objekter som ligger i arraylisten.
når en ball bouncer på en væg, bouncede alle de andre ball objekter også, og jeg troede først at det var fordi de ikke havde unikke navne, indtil jeg så at min for-løkke, som løber gennem arraylisten med alle bolde, sætter alle ball objekter til at ændre kurs, i stedet for kun at gøre det for det bestemte ball objekt som rammer væggen.

moddi100: jo det kunne man gøre, men tror jeg laver en ID i stil med det som fedeko og så finder ball objektet på den måde.

Fedeko smider du ikke lige et svar så sender jeg lige nogle point efter dig.
Avatar billede MADOlsen Forsker
17. februar 2015 - 15:17 #4
Svar :-)