Avatar billede Hansihans Nybegynder
17. februar 2015 - 15:36 Der er 5 kommentarer og
1 løsning

Hjælp til Bridge mode med zyxel modem/router og Asus router bagpå

Jeg har brug for lidt hjælp til at sætte en Asus RT-N56U bagpå en Zyxel VMG-1312-B10A.
Jeg har abonnoment hos Dansknet og Zyxelen er nu sat i Bridge mode. Der er sat kabel fra modemet til routerens WAN port men jeg får ingen WAN ip på Asus'en. Den har været resetet før jeg gik igang. Når jeg logger ind på den, får jeg at vide at kablet ikke er tilsluttet. Hos Dansknet har de prøvet at hjælpe lidt men det er selvfølgelig begrænset hvor meget de kan hjælpe med privat udstyr. Men det ser ud til at Asus routeren slet ikke trækker/viser nogen MAC adresse.

Kunne være lækkert at få lidt hjælp til dette, da jeg gerne vil have 5ghz WiFi og gigabit LAN op og køre herhjemme :)
Avatar billede puren Ekspert
17. februar 2015 - 22:45 #1
hey

først skal vi ind i din zyxel box og rette i din DHCP serveren og ændre så du nogle fri ip adresser... fandt denne manual ftp://ftp.zyxel.com/VMG1312-B10A/user_guide/VMG1312-B10A_1.00.pdf ved ikke om den stadig er gyldig men på side 144 kan du se at første adresse er 192.168.1.2 ændre det til 192.168.1.10

(brug kabel her og slå wifi fra på din computer)
på asus boxen skal du slå DHCP fra og give box en ny ip 192.168.1.3

nu mangler du bare at koble bægge boxe sammen med et kable fra zyxel lan port til asus lan port....

Wan porten på asus boxen kan ikke bruges

skal bægge boxe stå sammen kan du med fordel slå WIFI fra på zyxel boxen...
Avatar billede Hansihans Nybegynder
18. februar 2015 - 13:27 #2
Ok tak, men vil den ikke blot fungere som Access Point hvis jeg gør det på ovenstående måde? Men det er måske også ok, det primære er at jeg få gigabit LAN internt, og 5Gh WiFi.
Avatar billede puren Ekspert
18. februar 2015 - 15:36 #3
Jo det vil gøre din Asus box til switch med gigabit og 5g wifi men det var også det du ønskede ikke eller?

Din zyxel box er jo ikke kun router men også ADSL modem så den kan ikke fjernes

Fordel ved denne metode er at det hele er et stort lan
Avatar billede Hansihans Nybegynder
18. februar 2015 - 16:08 #4
Jeg kan ikke rigtig komme til at rette i IP på Zyxel boxen fordi den  er i bridge mode. Det betyder også at DHCP på Zyxel boxen er slået fra. Skal asus routeren så ikke have DHCP slået til?
Avatar billede Hansihans Nybegynder
18. februar 2015 - 16:08 #5
Standard IP er iøvrigt 192.168.40.1 på Zyxel boxen
Avatar billede Hansihans Nybegynder
19. februar 2015 - 17:11 #6
fik selv løst det efter en del rod og sat routere i access point mode og tildelt korrekte ip adresser.