Avatar billede millep84 Novice
18. februar 2015 - 11:06 Der er 11 kommentarer og
1 løsning

Data validering og tabeller

Jeg har en udfordring med data validering og tabeller.

Jeg har en formel, som virker, som bare refererer til et navngiven område:

Celle B2: I data validering: =IF(B3="";Lande;"")

Jeg vil gerne i stedet for et navngivent område, referer til en tabel, men hvis jeg indsætter tablellen i ovenstående formel virker den ikke.

Jeg har indsat følgende:

Celle B2: I data validering: =IF(B3="";INDIRECT("Land");"")

"Land" er navnet på min tabel.

Hvad gør jeg forkert?
Avatar billede natkatten Mester
18. februar 2015 - 11:33 #1
Du mangler referencen til tabellen:

=INDIRECT("Tabel[Lande]")

Se dette eksempel:
http://gupl.dk/719860/
Avatar billede millep84 Novice
18. februar 2015 - 11:53 #2
Tak, smider du et svar.
Avatar billede natkatten Mester
18. februar 2015 - 12:03 #3
Et svar
Avatar billede millep84 Novice
18. februar 2015 - 12:05 #4
Et ekstra spørgsmål?
Jeg vil gerne i celle C2, have en rullemenu som stammer fra B2.
Så hvis der e.g. vælges Frankrig i B2, så skal der kun komme byer fra Frankrig i C2.
Jeg har oprettet en tabel som hedder Frankrig, stavet på præcis samme måde  i B2 options.
Hvis jeg så indsætter denne formel i C2, siger den resultatet er en fejl

=INDIRECT("Tabel[B2]")

Hvorfor virker det ikke?
Avatar billede millep84 Novice
18. februar 2015 - 12:11 #5
Jeg giver dobbeltpoint, hvis du lige har den sidste krølle med?
Avatar billede natkatten Mester
18. februar 2015 - 12:47 #6
Ang. fejlen: Hvad hedder din tabel? Den hedder sandsynligvis ikke Tabel, men noget andet. Men du kan omdøbe den i navnestyringen.

Vedr. de "afhængige lister" så kan jeg godt se på dette, men det bliver først i aften. Jeg har dog tidligere lavet sådanne, så det burde være relativt let.
Avatar billede millep84 Novice
18. februar 2015 - 13:40 #7
Jeg har fået det første til at virke, det er de afhængige lister jeg ikke kan få til at virke med tableller. Kan sagtens få det til at virke med navngivne områder.

Du må meget gerne give det et skud i aften.

Jeg har lige opridset situationen her:

I celle B2, skal der være tabellen med Lot1 og Lot 2. (Den har vi løst)
I celle C2 skal listen afhænge af om der er valgt Lot1 eller Lot2, hvis Lot2 er valgt skal listen vise Z, X, W, Q.

Det virker som sagt fint hvis jeg bare navngiver områderne, men vil gerne have dem som tabeller, så jeg kan justere størrelsen nemt.

Tre tabeller:

Table1:      Table2:        Table3:

Lots:        Lot1          Lot2
Lot1        A              Z
Lot2        B              X
            C              W
                            Q
Avatar billede natkatten Mester
18. februar 2015 - 16:10 #8
Prøv at kigge på denne:

http://gupl.dk/719875/
Avatar billede natkatten Mester
19. februar 2015 - 07:42 #9
Lettere tilrettet med lidt VBA:

http://gupl.dk/719918/
Avatar billede millep84 Novice
04. marts 2015 - 12:23 #10
Tak for svaret.

Vil du sende svar, så jeg kan give points
Avatar billede natkatten Mester
04. marts 2015 - 12:47 #11
Et svar så spørgsmålet kan lukkes.
Avatar billede millep84 Novice
06. marts 2015 - 11:10 #12
Jeg kunne ikke ændre points til dobbelt?