Avatar billede skeobel Nybegynder
19. februar 2015 - 17:24 Der er 4 kommentarer

Vint Cerf advarer mod digital middelalder

En af hovedingeniørerne bag internettet advarer om, at vi kan ende med at miste dokumenter fra vores tid, hvis vi ikke begynder at tænke på, hvordan vi kan bevare formater og hardware?
Avatar billede claes57 Ekspert
19. februar 2015 - 17:35 #1
ja, og? Det har fx Staten tænkt på længe. Men på den anden side, så tager vi nok ikke skade af, at nogle mister deres 2000+ gemte emails.
Avatar billede Slettet bruger
19. februar 2015 - 22:35 #2
det er jo ikke helt sandt..

al videnskabelig forskning og artikler bliver jo gemt i universiteterne i ren tekst/html/pdf/open doc format og alt som er publiceret ligger på nettet i form af html.

archive org tager en kopi af hele nettet, men video og lydfiler kommer ikke med i den back.

wikipedia er verdens største encyclopedia, og den er også sikkerhedskopieret, og vil nok altid eksistere.

de flest bøger som udgives nu, bliver til digitale bøger, og bibliotekerne gemmer dem.

det er da tværtimod trykte bøger fra fortiden som forsvinder.
bibliotekerne smider efterhånden ud.

rundt omkring i verden er der dog biliotekner med specielle emner, som gemmer ALT.

så jeg tror sådan set ikke vi kommer til at miste noget.

og så til svaret.

Vi kan bedst bevare dokumenter, ved at opbevare dem som pdf, og ved at de ligger på nettet fremvist på sider, for da arkiveres de af robotter.
Der opsamles hele tiden en backup, og den vokser kun.

Vi sletter heller ikke gamle udbredte formater, så man skal heller ikke være nervøs for at word format ikke kan læses om 10000 år.
Avatar billede eurositi Ekspert
21. februar 2015 - 01:11 #3
Bevare hardware...?

Generelt burde det vel ikke være vigtigt for andre end teknologiske museer? Alle andre prøver vel så vidt muligt at tage digitale kopier til harddiske/servere af deres gamle optagelser på analoge medier.

Men der er da et par velkendte eksempler på, at det ikke altid er så let:

1) Hi8 videokameraer var uhyre almindelige for omkring 20 år siden, men i samme øjeblik de digitale båndformater dukkede op, forsvandt Hi8 lynhurtigt. Mange troede fejlagtigt, at det ville være muligt at afspille disse bånd med anden hardware end kameraerne selv. Men det er det ikke. Så i dag ligger der titusindvis af Hi8 bånd med gamle familieoptagelser, som folk aldrig nåede at få digitaliseret.

2) Dias. Der ligger formentlig over en million uscannede "lysbilleder" - altså gamle farve- og sort-hvide dias taget i 1960'erne, 70'erne og 80'erne rundt omkring i de små hjem i Danmark. Men at scanne gamle negativer uden kvalitetstab kræver, at man investerer i en rigtig negativscanner. Priserne for disse starter ved 5-6000 kr, og hvis man har over 1000 billeder liggende, vil det tage rigtig mange timer at scanne dem. Så der er nok mange, som aldrig fik/får det gjort.
Avatar billede netatapa Nybegynder
17. april 2015 - 16:14 #4
Udskrive billederne, anbefaler Google vice president [expressen] http://photopresent.typepad.com/danemark/2015/04/udskrive-billederne.html