Avatar billede Modeslipsdk Nybegynder
21. februar 2015 - 21:26 Der er 6 kommentarer og
2 løsninger

Ris/ros til webshop

Hej

Jeg har for nyligt overtaget www.modeslips.dk , og har i den seneste periode lavet nogle ændringer og føler nu at siden så småt er ved at være køreklar.

Alle der sidder med webshops og hjemmesider kender til det med, at man kan stirre sig blind på selv de mest åbenlyse fejl og mangler. Derfor vil jeg rigtig gerne have feedback på webshoppen.

Hvad fungerer, hvad fungerer ikke, hvad kan gøres bedre? Alt feedback vedr. siden har interesse, det være sig både design, funktionalitet, SEO etc. Alt kritik - positiv som negativ - vil blive modtaget med glæde.
Avatar billede Slater Ekspert
22. februar 2015 - 09:14 #1
Det er en meget pæn side - men det er svært ikke at nævne, at siden teknisk er meget forældet. Layout i tabeller er noget man helst skulle være holdt op med for 15 år siden, men det fungerer dog. Mere relevant er at den ikke fungerer ordentligt på mobil og tablets, som efterhånden står for omkring halvdelen af al web-brug. Man risikerer altså at miste halvdelen af sine potentielle kunder på en webshop der ikke understøtter det.

For udseendes skyld kunne du også godt rydde lidt op i dine url-navne. Jeg ser url'er som:
/slipseknuder/
/butterfly-farver-c-29.html
/contact_us.php

Hvorfor blandingen af direkte url, .html og .php? Hvorfor det der -c- og tal på nogle? Hvorfor blandet dansk og engelsk? Det ser underligt ud, men burde ikke betyde noget for SEO.

Hvis jeg søger på noget, er der i bunden en knap der hedder "Gå tilbage". Klikker jeg på den, kommer jeg til siden "avanceret søgning", som jeg aldrig var inde på til at starte med. Burde knappen ikke hedde "avanceret søgning" i stedet for "gå tilbage"?

Når man tilføjer produkter til kurven, bliver man sendt ind på indkøbskurven, hvor man skal trykke på "gå tilbage" for at komme tilbage til de varer man kiggede på. Du gør intet for at få folk til at købe mere. Du kunne tilføje produkter med AJAX, så man blev ved varerne - eller i det mindste have nogle "relaterede produkter" på indkøbskurv-siden. Nu bliver man sendt væk fra det hele. Der skal lidt mere forretningsbriller på dér.

I den forbindelse ville jeg også gøre de "udvalgte produkter" tydeligere. Nu er der nogle få stykker i bunden af forsiden, men pointen skal jo være at gøre folk interesserede så snart de kommer ind på siden, og lige nu bliver man spist af med et pænt men irrelevant banner og en masse tekst. Vis mig produkterne!

Detalje, men hvid tekst på lysegrå baggrund i menuknapperne er meget svært at læse. Man skal ikke have meget synsvanskelighed for overhovedet ikke at kunne bruge navigationen.
22. februar 2015 - 09:51 #2
Jeg har ikke kikket på det tekniske, kun på det visuelle.  Din målgruppe er de som bruger 'voksen' slips og som tager det seriøst med deres påklædning.  Den generelle fremtræden af hjemmesiden passer godt med en sådan målgruppe, afdæmpede farver, ingen flashende billeder, ingen forsøg på at oversælge.  Spørgsmålet er, om du måske har dæmpet det en tand for meget, så det går ud over brugervenligheden.  Jeg tænker her på menuen for oven med små lysegrå bogstaver på en lysegrå baggrund.  Jeg vil foreslå at at bruge en måske dobbelt så stor font og ændre farve sammensætningen.  Jeg finder også, at du bør bruge en noget større font til teksterne.  Jeg vil gætte på, at gennemsnitsalderen på seriøse slipsbrugere ligger et stykke højere end befolkningens gennemsnitsalder, og med alderen svækkes øjnene.

Jeg fandt et par smuttere i teksterne, såsom i teksten på siden butterfly farver.  Du siger, at alle butterflies leveres i æsker, skønt du sælger både med og uden æsker.  Du siger:  "Dette sikre både at din butterfly bliver leveret i perfekt kvalitet, når du modtager den med posten."  Det skal naturligvis være 'dette sikrer,' og når du bruger ordet 'både' forventes det at du skriver om mere end en ting.  Du skriver:  "Der er mange som ikke selv gider at bruge til på at binde en butterfly, og så alligevel ikke opnå et godt resultat med en helt skæv butterfly."  Det lyder forkert, selv om jeg har svært ved at sætte fingeren på problemet.  Jeg ville foreslå noget i retning af "Der er mange som ikke ønsker selv at binde butterflyen og risikere at få et dårligt resultat."  Det er ikke alvorlige problemer, men at få det rettet til ville sætte prikken over i'et for en formodenlig kræsen målgruppe.  (Du skal ikke tage mine tekster som model; jeg har været udenlandsdansker i snart 40 år og levet på andre sprog end dansk.)

Men under alle omstændigheder held og lykke med forehavendet.  Jeg er bange for, at jeg ikke selv vil bidrage til omsætningen.  Jeg brugte jakke og slips på arbejde, men efter pensionen har jeg ikke brugt slips.  En undtagelse, pudsigt nok, var i 'det sorte Afrika.'  I forbindelse med et udviklingsprojekt i Gambia skulle jeg besøge et Forenede Nationer kontor, og jeg blev rådet til at komme med slips for at blive tage mere seriøst.  Det var første gang i vist nok flere år.
Avatar billede NanoQ Nybegynder
22. februar 2015 - 10:38 #3
Jeg sidder på en WP8.1 telefon, og her fremtræder siden pænt og nydeligt.

Ud over det nævnte, kun en lille ting. Velkomsten siger "ALT I SLIPS BUTTERFLY OG TILBEHØR"

Der mangler et komma, og så ville jeg nok skrive butterfly i flertal. Altså "ALT I SLIPS, BUTTERFLIES OG TILBEHØR" :)
Avatar billede kfd Praktikant
22. februar 2015 - 15:16 #4
@ Nanoq
Tak for kommentaren og godt spottet med teksten. Dette vil blive rettet senest i morgen.

@ Christian Belgien
Tak for dine kommentarer. Jeg har rettet de fejl du har fundet. Skal være ærlig og sige jeg faktisk ikke endnu har læst disse tekster igennem. Så en del fejl er rettet på den konto.

@ viperine
Tak for dine input. Jeg skal være ærlig og sige at det tekniske har jeg ikke den helt store viden i. Men alt er noteret og vil blive taget med i puljen når siden indenfor ganske kort tid står overfor en modernisering rent teknisk. Det er super og have sådanne kommentarer og læne sig op af når man ikke selv har de store evner ud i dette.
22. februar 2015 - 15:42 #5
kfd/Modeslipsdk, jeg tror du er den samme person, men at du oprettede en ny profil, Modeslipsdk, for at oprette dette spørgsmål, men nu kører du videre gennem din gamle profil.  Det kan blive til noget rod;  du er klar over, ikke sandt, at du skal lukke spørgsmålet igen, gå ind på din provil Modeslipsdk og accepter de svar du fandt hjælpsomme.  #1 kom som kommentar, men du vil sikkert bede om et svar, og måske vil du vente endnu en dag eller to for at se, om der kommer flere indlæg.  Men sørg for at få spørgsmålet afsluttet korrekt, så vi andre ikke bliver hængende i et åbent spørgsmål, ikk?
Avatar billede Modeslipsdk Nybegynder
22. februar 2015 - 16:00 #6
Beklager jeg har lavet rod i det. Jeg kom til at logge ind på min "private" profil. Men helt rigtigt det er den samme person.

Jeg skal nok få det afsluttet på korrekt måde.
Avatar billede usepc Praktikant
24. februar 2015 - 00:30 #7
Linjer: Personligt synes jeg, at linjerne er for lange. Det bevirker, at øjnene kan have svært ved at koncentrere sig om at læse teksten. Jeg mener: Når ens øjne f.eks. er i slutningen af en linje og skal 'hoppe' ned på næste linje for at læse den, skal øjnene pludselig 'navigere' en hel del fra højre til venstre (pga. de lange linjer). Hvis linjerne er kortere - således at de har en længde, som er omkring 8 centimeter mindre end de er nu - vil det være lettere for øjnene at 'sammenfatte' teksten og dermed læse/'opfatte' teksten.

Menuen: Det at menupunkterne er med hvid skrift og er på lysegrå baggrund gør, at menupunkterne kan være vanskelige at læse/overskue.

Fordele-skilt og Facebook-skilt: Jeg synes, at fordele-skiltet, som er placeret på siden til højre, er yderst relevant. Desværre er det ikke et, man ser med det samme (man skal scrolle en del ned på siden før man kommer til skiltet). Internet-købere kan være (travle) mennesker, der kan vælge blandt forskellige sider at købe deres varer, så alle de fordele, man har, skal fremhæves (specielt på selve forsiden - tror jeg - da det nok er den side, de allerfleste først stifter bekendtskab med), så potentielle kunder hurtigt kan se fordele, uden at skulle scrolle ned. For kan de ikke straks se fordelene ved at købe på pågældende side, går de måske videre til næste side, de har i 'baghånden' - jævnfør "(travle) mennesker."

Facebook-skiltet, som er placeret i højre side, synes jeg også er væsentligt og det bør - ligesom fordele-skiltet - fremhæves, så man ikke skal scrolle ned for at se det.

Forslag: Lav skiltet/billedet, hvorpå der står "Velkommen til model..." om til en størrelse, hvor I ved siden af skiltet/billedet har plads til at placere fordele-skiltet og nedenunder dette Facebook-skiltet.

Udvalgte produkter: På forsiden er "Udvalgte produkter" placeret nederst på forsiden. "Udvalgte produkter" må gerne komme tidligere på siden, således at man hurtigere på en mere konkret måde præsenteres for en række produkter. Forslag: I højre side har I jo "Kategorier". Det sidste i "Kategorier" er "Tilbehør". Lige under "Tilbehør" kan I skrive "Udvalgte" produkter" (obs: her tænker jeg på, at fordele-skiltet og Facebook-skiltet er flyttet, jævnfør ovenstående), og så under teksten "Udvalgte produkter" præsentere de udvalgte produkter lodret (én for én): Først "Slips vinrødt", nedenunder det "Slips orange" osv.

Ellers godt arbejde - kan ikke komme på mere.
07. marts 2015 - 17:33 #8
Hvad så, Modeslipsdk, kom du fra det igen?  Spørgsmålet står nu på side 12 i 'alle kategoeire,' så der er nok ikke flere brugere der finder og kommenterer på spørgsmålet.  Du sagde, at du nok skulle få det i orden med at lukke spørgsmålet.