Avatar billede Haarby Nybegynder
21. februar 2015 - 23:29 Der er 29 kommentarer og
1 løsning

geninstallering af windows xp

Hej
jeg har geninstalleret min gamle pc med Windows xp.
efter det kan jeg ikke komme på internettet mere og derved ikke søge efter driver til den. hvad skal jeg gøre ?
Avatar billede kgkg Nybegynder
21. februar 2015 - 23:46 #1
Tjek enhedshåndtering. Der mangler sikkert drivers til dit netkort. og sikkert også mange andre ting.

Du skal finde ud af hvilket bundkort som du har i computeren. Og så skal du besøge producentens hjemmeside og se om du kan hente driverne der.

XP er ikke supporteret fra Microsoft mere. Så når du endeligt får den på nettet, så kan du ikke hente sikkerhedeopdateringer via Windows Update.

Så måske skulle du smide en windows 7 på den i stedet for. Her er der også mulighed for at der er drivers som undstøtter din hardware.
Avatar billede Slettet bruger
22. februar 2015 - 05:18 #3
Avatar billede 220661 Ekspert
22. februar 2015 - 08:15 #4
Da din computer må betragtes at have en alder der er fremskredet er den ikke væred at købe en opgradering til vil jeg mene.
Har du slet ikke behov for at køre et specielt Windows program, så er mit råd at hente Linux Mint og køre videre med denne.
Er du på ren brugerplan vil du forholdsvis hurtigt lære dette system at kende.
Linux Mint kan hentes her:
http://blog.linuxmint.com/?p=2714
Formoder du skal bruge 32 bit versionen.
Den skal så brændes til en cd eller klargøres på en usb pind for installation.

Vil du hårdnakket stadig bruge XP så er fremgangsmåden at du finder ud af hvad hardwaren hedder og søge på driver den vej.
Man kan med info om hardware id sandsynligvis finde driveren til netkortet. Men du mangler måske også chipsæt driveren for at få det til at spille. Så det er en krævende opgave.
Du har ikke en driver cd der fulgte med computeren?
Avatar billede Slettet bruger
22. februar 2015 - 08:28 #5
Med wine kan man installerer windows programmer.
http://m.wikihow.com/Use-Wine-on-Linux
Avatar billede 220661 Ekspert
22. februar 2015 - 08:44 #6
#5 Ja det skulle kunne være en mulighed.

Bruger men computeren til surf og mail vil man dog ikke få brug for det. Mint har jo en komlplet officepakke med som kan åbne og gemme i Microsoft format, så jeg synes lige at Mint udgaven ville være en fin udgave at hoppe fra XP med.
Mener ikke der er en fornuftig mening at installere Xp.
Som erstatning for det gamle Outlook Express hvis man brugte denne før har Mint jo også Mozilla Thunderbird med i pakken.
Alt i alt er Mint et komplet system man lige kan gå til.
Der findes andre udgaver af Linux der muligvis er lige så gode.
Jeg har dog forelsket mig i Mint og den lette udgave Lubunto, der er mere slanket for installerede programmer.
Avatar billede Blueeyez Mester
22. februar 2015 - 11:07 #7
Linux Mint er et alternativ, men der er os Lubuntu, afhængtig af hvor kraftig en pc du har. Hvis den kan, så kan du os installere Ubuntu, men dette er tungere og derfor kører dette ikke optimalt på ældre maskiner.

Du skriver dog ikke et model navn på din bærbar, så det er svært at vejlede yderligere.. men XP bliver jo heller ikke opdateret mere og derfor er det ikke ansvarligt at fortsætte med til alm brug.
Avatar billede 220661 Ekspert
22. februar 2015 - 12:21 #8
Ja Lubunt oer et let system at køre. Min pc fra 2005 loader ind med et ram forbrug på under 250 mb for at køre den i idle.
Lubunto har en mere skrabet brugerflade end Mint har, men kan rettes til så den ser pænere ud.
Avatar billede Haarby Nybegynder
22. februar 2015 - 17:54 #9
Det er ikke en bærbar pc.
hvis jeg vælger og installere Lubuntu hvodan forgår det så, ?
skal jeg starte med og starte pcén i windows og der installere lubuntu eller kører Boot og installere Lubuntu derfra.
Avatar billede 220661 Ekspert
22. februar 2015 - 18:25 #10
Nej Lubunto skal køres fra start af (boot).

Inden du henter og installerer er der her nogle billeder du kan se på:
https://www.youtube.com/watch?v=f9Z71mc4ojA

Du kan når cd er klargjort prøve programmet før du installerer.
Det gøres i oversigten hvor du vælger prøv Lubunto.
Avatar billede 220661 Ekspert
22. februar 2015 - 18:27 #11
Avatar billede Slettet bruger
22. februar 2015 - 18:43 #12
har du Windows 8.1
Her er systemkravene for at køre Windows 8.1 på din pc:

Processor: 1 gigahertz (GHz) eller hurtigere med understøttelse af PAE, NX og SSE2 (mere info)

RAM: 1 GB (32-bit) eller 2 GB (64-bit)

Ledig plads på harddisken: 16 GB (32-bit) eller 20 GB (64-bit)

Grafikkort: Microsoft DirectX 9-grafikenhed med WDDM-driver
Avatar billede Blueeyez Mester
22. februar 2015 - 19:09 #13
Da det er en stationær er der jo mere power i formentligt, så vil anbefale Ubuntu, men kan vi få viden om hvad der er i den?
Eller model navn medmindre det er en byg selv pc..

I Windows brænder du en DVD/USB nøgle med Lubuntu eller Ubuntu fx (Kommer an på om din pc kan boot på USB), men ihvertfald når du så genstarter pcen klikker du F12 hvilket burde give en boot menu hvor du cælger DVD/USB og så burde du komme til en menu side hvor du vælger at prøve Ubuntu (Ikke installer) og så vil den starte op i Linux, men husk på.. Det vil ikke køre optimalt! Herefter kan du rode lidt i det (Ikke installere noget mm) men se det.. Og hvis du har lyst installere det..

Her er en dansk guide: http://www.avirus.dk/god-ide-sadan-gor-du/72-ubuntu-dansk-linux-pa-en-live-cd-gratis.html

Skærmbillederne er nogenlunde præcise efter min mening og det du ser er nogenlunde hvad du får og så det jo på dansk :-) )

Husk dog på at hvis du installere Linux, så slettes alt på harddisken som du har liggende!
Avatar billede Haarby Nybegynder
22. februar 2015 - 19:35 #14
jeg har brændt lubuntu på en cd-rom
men min pc finder ikke programmet når jeg bootér den.
Avatar billede Blueeyez Mester
22. februar 2015 - 20:00 #15
Når du vil boote op på den, bruger du så F12 og ser en boot menu?
Avatar billede 220661 Ekspert
22. februar 2015 - 20:01 #16
Har du brændt den som en "diskafbildning", så den er bootbar?
Avatar billede Haarby Nybegynder
22. februar 2015 - 20:24 #17
jeg trykker f12 og vælger cd-drev og den skriver
Boot fra cd-drev:

2 gange endda, men derefter starter windows op.
Avatar billede Haarby Nybegynder
22. februar 2015 - 20:25 #18
hvordan ved jeg det er en  "diskafbildning" ?
Avatar billede Haarby Nybegynder
22. februar 2015 - 20:26 #19
den ligger pt som en iso-fil
Avatar billede Blueeyez Mester
22. februar 2015 - 20:47 #20
Fordi du har brændt den som data disk så.
Du skal brænde selve image filen. DU kan bruge imgburn (gratis til Windows).

Jeg kan ikke huske fremgangsmåden, men det burde være lige til.. bare sørg for at den beder dig vælge en .iso fil..
Avatar billede Blueeyez Mester
22. februar 2015 - 20:48 #21
Hvis muligt, så prøv med Ubuntu (Så kan jeg os vejlede dig i systemet). Jeg er aldrig faldet til i andre Linux systemer selv..
Avatar billede 220661 Ekspert
22. februar 2015 - 21:55 #22
Hvis du vælger at bruge Imgburn, så skal du vælge "write image to disc" (skriv image til cd/disk)
Avatar billede 220661 Ekspert
22. februar 2015 - 22:04 #23
Avatar billede Slettet bruger
24. februar 2015 - 10:14 #24
prøv usb
Avatar billede Slettet bruger
24. februar 2015 - 10:15 #25
Avatar billede Blueeyez Mester
24. februar 2015 - 12:32 #26
Hvis USB, så anbefales det at bruge unetbootin til Windows og i unetbootin kan du vælge ubuntu, men du kan os hente ubuntu online.

Lubuntu: http://cdimage.ubuntu.com/lubuntu/releases/14.10/release/lubuntu-14.10-desktop-i386.iso

Ubuntu er tungere end Lubuntu, men derfor må man jo godt prøve hvis man vil :-)

Ubuntu: http://releases.ubuntu.com/14.04/ubuntu-14.04.2-desktop-i386.iso
Avatar billede Slettet bruger
24. februar 2015 - 23:39 #27
eller prøve og boot med PXE http://www.ccboot.com/pxe-boot-server.htm
Avatar billede 220661 Ekspert
25. februar 2015 - 15:29 #28
#19 Har du fået brændt Lubunto rigtigt og afprøvet denne, eller har du opgivet det hele?
Der gerne frem til en tilbagemelding :-)
Avatar billede Haarby Nybegynder
05. marts 2015 - 14:00 #29
Jeg valgte faktisk og installere windows xp igen, og tak for linket til service pack 3 xp. så point går til rasmus64745
Avatar billede 220661 Ekspert
05. marts 2015 - 18:46 #30
Næ det gjorde det ikke da du selv accepterede det svar du selv lagde.
Du skal bede om svar fra den du vil give point.
Kun et svar(eller flere svar) kan uddele point.

Nu da du har installeret XP igen, kunne du så tænke dig at få ydeligere opdateringer til dette system?

http://betanews.com/2014/05/26/how-to-continue-getting-free-security-updates-for-windows-xp-until-2019/