Avatar billede koden Novice
22. februar 2015 - 21:26 Der er 7 kommentarer

Kan ikke komme på nettet via ekstra router

hej. har en gammel linksys wrt54g router som jeg plejer at bruge på ferier hvor der bare er internet via et kabel.
På med router og jeg har nu trådløs signal på mit feriested.

Nå men nogle år siden den er brugt da alle jo har trådløst i deres sommerhuse i dag. Hurra for det :-)

nu tog jeg så min linksys frem og satte netkabel fra min router (port 2 af de 4) til linksys indgangsport (den blå). Nu skulle jeg have et access point med nyt navn.

Linksys er sat op til at dele dhcp adr..
Jeg kan fra min bærbare fint fange linksys og komme på trådløst.
Men jeg får et gult udråbstegn og besked om at der ikke er internetadgang.
jeg kan sagtens logge på linksys interface og tjekke opsætning. den ser ud som den altid har gjort.

jeg udvidede testen ved nu at prøve en anden tilsvarende linksys.
samme problem.

Jeg har med den første linksys prøvet det samme hos en kammerat med samme tdc router som min.
samme problem..

Er mine linksys blevet for gamle???
Avatar billede koden Novice
22. februar 2015 - 21:31 #1
eller har TDC ændret på hvordan man bliver authentificeret så man måske skal taste noget bruger ind på routerens opsætning?
Avatar billede kurtba Ekspert
22. februar 2015 - 23:25 #2
Du må ikke sætte 2 routere op efter hinanden som begge har aktiveret dhcp. Det er derfor du ikke kan komme på internettet. Routeren tilgår man jo direkte, så det er ikke noget problem.
Et acces point er netop en ting, som ikke har dhcp aktiveret.
For at bruge din router som acces point skal du som minimum slå dhcp fra og muligt noget mere. Det er forskelligt fra router til router.
Avatar billede Slettet bruger
23. februar 2015 - 07:20 #3
den router som har DSL kablet i, skal stå i bridge mode, og ikke lave DHCP.
det skal den anden så.
Avatar billede koden Novice
23. februar 2015 - 10:16 #4
Kurtba: jeg forstår godt hvad du mener tror jeg...

ganske simpelt er problemet at linksys router ikke får en ip fra TDC router.

TDC router kan jeg jo ikke gøre så meget ved. Der har man begrænsede muligheder via den management side man kan komme på.

Det har bare virket før sådan som linksys'en var sat op.

På linksys management siden er den sat til DHCP oppe i toppen af billedet hvor man også kan vælge static ip og noget ppoe o.s.v.
(kræver at man kender linksys managemnt siden :-)
Det er nok den jeg skal ændre selvom den også stod sådan sidst jeg brugte den.

Længere nede på samme side kan man også vælge dhcp til/fra og ip range.
men den formoder jeg skal være TIL da den jo skal tildele connectede pc'ere en ip adr. da den jo er sit eget access point.
Avatar billede jk45 Forsker
24. februar 2015 - 05:20 #5
Husk lige at din egen router skal have en ip der ikke starter med 192.168.1.x da du bruger din egen routers wan interface. Hvis du derimod kabler lan til lan skal du deaktiverer din egen routers dhcp server.
Avatar billede koden Novice
24. februar 2015 - 05:59 #6
Min TDC router har en 2.x ip adr.

Formoder at den så tildeler mine pc'ere en 192.168.1.xx adr.

F.eks. hedder den her stationær .11

Det samme sker vel med min linksys router..den får en 192.168.1.xx ?

Jeg har sat dhcp på linksys til at tildele fra 192.168.1.100 og frem.
Avatar billede koden Novice
06. april 2015 - 11:37 #7
det var meget simpelt. Kabel skal gå fra en af de 4 porte i TDC router til en af de 4 porte i linksys. På linksys skal den så stå til dhcp i router delen så den kan dele ip'er ud.

i må dele point så send bare svar