Avatar billede Kvaaen Novice
24. februar 2015 - 11:51 Der er 7 kommentarer og
1 løsning

EXCEL: Omregning minutter til værdi

Hej Alle

Jeg har nogle "medarbejdere" som er minut betalt.
Jeg skal derfor have lavet et excel ark hvor den omregner

[mm]*beløb= beløb i tal format.
Så tid skal regnes til beløb.

Men jeg kan simpelthen ikke finde ud af hvordan jeg skal regne minutter med et beløb. Ligemeget hvad jeg prøver giver det ingen mening for mig.

Nogen som kan hjælpe?
Avatar billede hanzelanz Nybegynder
24. februar 2015 - 12:13 #1
Hvis medarbejderen har arbejdet, lad os sige 150 min og timelønnen er 200 kr. i timen:

Så skriver du 150 i A1 og 200 i B1.
I felt C1 skriver du =B1/60*A1

Så skulle du gerne få den beløbet
24. februar 2015 - 12:18 #2
Betyder [mm] at du har antallet af minutter stående i en celle -formateret som [mm]?
Avatar billede Kvaaen Novice
24. februar 2015 - 12:24 #3
Hanzelanz -> Dette virker ikke fordi.. (se svar til næste :-) )

Erikjuul -> at cellen med minutter er i [mm] format.

Udfordringen er at jeg ikke kan beregne et beløb med tidsformat
24. februar 2015 - 12:37 #4
Prøv at komme med nogle eksempler på dine udfordringer.

Vis os værdierne i de celler, du anvender, formlerne og resultatet af formlerne.

I pricippet skulle du bare kunne gange antallet af minutter med minutprisen, eller dividere med 60 og gange med timeprisen.

Sørg for at beregningen af minut gange pris er formateret som tal!
Avatar billede Kvaaen Novice
24. februar 2015 - 12:51 #5
A1 medarbejder
B1 503 (minutter arbejdet i format [mm])
C1 2,86 (minutpris, i tal format)
D1 =B1*C1 -> 1,00 (i tal format)
D1 =B1/60*C1 -> 0,02 (i tal format)

Jeg skal bruge resultatet i tal format da jeg skal kunne regne videre med det.
24. februar 2015 - 13:11 #6
D1:
=B1*C1*24*60

Selvom minutantallet står som en talværdi er timer og minutter et decimaltal. Gang med 60 for at ændre minutter til timer, og gang med 24 for at omregne til dage.
Avatar billede Kvaaen Novice
24. februar 2015 - 13:30 #7
Den gjorde det sku!!!!!

Tusind tak!
Jeg er ikke helt sikker på hvordan jeg giver pointene. :)
24. februar 2015 - 13:36 #8
Jeg lægger et svar, som du efterfølgende accepterer.

Godt det lykkedes!