Avatar billede Bumle Mester
24. februar 2015 - 21:20 Der er 14 kommentarer og
1 løsning

LOPSLAG i flere kolonner

Hej Genier,

Har søgt herinde uden held.
Jeg sidder og arbejder med LOPSLAG men ville høre om nogen kan hjælpe her.
Jeg ved jo hvordan man søger i f.eks kolonne a og får gengivet værdien i kolonne b eller 2, som i dette tilfælde er bedt om.
Sagen er, at mine værdier er dynamiske og værdien jeg søger på kan blive flyttet til kolonne c, hvorfor jeg så skal bruge gengivelse af værdien i kolonne d eller 4 om man vil.
Altså lave LOPSLAG i flere kolonner.
Grunden til, at værdierne flytter sig, er at det er en lager styring som kører i Excel.
Og der er hver anden kolonne en lokation, hvor f.eks kolonne a er hylde 1 og kolonne b angiver pladsen på denne hylde.
I arket er kolonne c også hylde 2 og kolonne d angiver, så igen en plads.
Håber at det giver mening ellers uddyber jeg gerne mere.

På forhånd tak
Avatar billede jens48 Ekspert
24. februar 2015 - 23:32 #1
Hvis der ikke står noget i de andre kolonner (altså at der for eksempel kun står noget i en af cellerne B1:D1) kan det laves med et par HVIS funktioner. Det der søges efter står i G1.

=IF(VLOOKUP($G$1;$A$1:$D$10;2;FALSE);VLOOKUP($G$1;$A$1:$D$10;2;FALSE);IF(VLOOKUP($G$1;$A$1:$D$10;3;FALSE);VLOOKUP($G$1;$A$1:$D$10;3;FALSE);VLOOKUP($G$1;$A$1:$D$10;4;FALSE)))

I dansk udgave bliver det:

=HVIS(VOPSLAG($G$1;$A$1:$D$10;2;FALSK);VOPSLAG($G$1;$A$1:$D$10;2;FALSK);HVIS(VOPSLAG($G$1;$A$1:$D$10;3;FALSK);VOPSLAG($G$1;$A$1:$D$10;3;FALSK);VOPSLAG($G$1;$A$1:$D$10;4;FALSK)))

Hvis det ikke kan bruges, bliver du nok nødt til at forklare hvad der befinder sig i de ikke ønskede celler
Avatar billede Bumle Mester
25. februar 2015 - 02:15 #2
Hej igen,

Tror, at jeg var lidt dårlig til at forklare, så prøver igen.

I min opslagsmatrix(A1:M10) er cellerne A1:M1 angivet med hylde numre 1-13, altså: Hylde 1, Hylde 2, Hylde 3 osv.
I min opslagsmatrix(A1:M10) er cellerne A2:A10 angivet varenr på den vare som jeg opslår og B2:B10 er pladsnr 1-9 på hylden.

Og igen:
C2:C10=varenr på den vare som jeg opslår og D2:D10=plads nr på hylden.

Hvis et given varenr. star I cellen A2, så vil den værdi som jeg ønsker returneret stå I B2.
Hvis et given varenr. star I cellen A3, så vil den værdi som jeg ønsker returneret stå I B3 osv.

Jeg har brug for, at hvis varenummeret flyttes fra A2 til C2, så returneres værdien I D4 I stedet for.

Altså en slag dobbelt Lopslag.

Jeg får nok same udfordring I Vopslag, da jeg også gerne vil have en celle med hylde numre bagefter.
Avatar billede Bumle Mester
25. februar 2015 - 02:18 #3
Rettet:

Hej igen,

Tror, at jeg var lidt dårlig til at forklare, så prøver igen.

I min opslagsmatrix(A1:M10) er cellerne A1:M1 angivet med hylde numre 1-13, altså: Hylde 1, Hylde 2, Hylde 3 osv.
I min opslagsmatrix(A1:M10) er cellerne A2:A10 angivet varenr på den vare som jeg opslår og B2:B10 er pladsnr 1-9 på hylden.

Og igen:
C2:C10=varenr på den vare som jeg opslår og D2:D10=plads nr på hylden.

Hvis et given varenr. står I cellen A2, så vil den værdi som jeg ønsker returneret stå I B2.
Hvis et given varenr. står I cellen A3, så vil den værdi som jeg ønsker returneret stå I B3 osv.

Jeg har brug for, at hvis varenummeret flyttes fra A2 til C2, så returneres værdien I D2 I stedet for.

Altså en slag dobbelt Lopslag.

Jeg får nok same udfordring I Vopslag, da jeg også gerne vil have en celle med hylde numre bagefter.
Avatar billede jens48 Ekspert
25. februar 2015 - 09:01 #4
Undskyld, men det forstår jeg ikke. Hvad er årsagen til at et varenummer flyttes? Måske kan du lægge et eksempel på gratisupload.dk/
Avatar billede Bumle Mester
25. februar 2015 - 14:24 #5
Det er en forarbejdnings proces som angiver status på varen.
Hylde 1 er når varen er hjemkommet.
Efter første bearbejdning kommer den på hylde 2 og efter næste bearbejdning hylde 3 osv.
Når varen er klar til afsendelse, er den på hylde 10.
Det er en del af ISO certificering, at kunne kende status på hver enkelt vare.
Kan sende et eksempel på gratis upload i aften, når jeg er på job igen.
Grundet til opslag er for, at nemmere kunne søge på varen.
Avatar billede jens48 Ekspert
25. februar 2015 - 14:34 #6
Er der data i filen der indikerer forarbejdningsgraden?
Avatar billede Bumle Mester
25. februar 2015 - 16:01 #7
Hej,

Nej, der er ingen data tilknyttet.
Det er et unik id/vare nr til hver vare.
Et fortløbende nr som ændrer sig fra gang til gang.
Enkelte dele af vare nr angiver noget om modellens dimensioner og resten af nummeret er fortløbende.
Der kan i enkelte tilfælde være tilknyttet en kommentar i Excel på det enkelte nr.
Avatar billede Bumle Mester
26. februar 2015 - 08:53 #8
Hej igen,
Nå men vores it politik tillader ikke, at uploade filen.
Så jeg ser om ikke jeg lige kan brygge et eksempel herhjemme.
Avatar billede jens48 Ekspert
26. februar 2015 - 09:21 #9
Lyder rimeligt nok, men det eneste jeg behøver at vide er hvad der er i cellerne A1:D10, altså om de er tomme, med tal eller tekst. Og om det er samme tal/tekst i cellerne.
Avatar billede Bumle Mester
26. februar 2015 - 10:17 #10
A1:A10 er 8 cifrede tal, alle forskellige.
B1:B10 er tallene 1.1 - 1.10.
C1:C10 er så igen 8 cifrede tal, alle forskellige.
D1:D10 er tallene 2.1 - 2.10

Jeg skal så lave lopslag i A1:B10 og værdien i kolonne 2 skal returneres.
Jeg skal også lave lopslag i C1:D10 og værdien i kolonne 2 skal returneres.

Altså en slags lopslag i flere kolonner.

Det 8 cifrede tal som jeg laver lopslag på kan være i enten A1:A10 eller C1:C10.
Der er ikke flere forekomster af de 8 cifrede tal, alle er forskellige.
Avatar billede jens48 Ekspert
26. februar 2015 - 10:45 #11
=IF(ISERROR(VLOOKUP($G$1;$A$1:$B$10;2;FALSE));VLOOKUP($G$1;$C$1:$D$10;2;FALSE);VLOOKUP($G$1;$A$1:$B$10;2;FALSE))

=HVIS(ER.FEJL(VOPSLAG($G$1;$A$1:$B$10;2;FALSK));VOPSLAG($G$1;$C$1:$D$10;2;FALSK);VOPSLAG($G$1;$A$1:$B$10;2;FALSK))
Avatar billede Bumle Mester
26. februar 2015 - 16:37 #12
Det virker jo, takker.
Men roder så med, at komme længere, altså lave lopslag i flere kolonner.
Altså med med 8 cifrede værdier i E1:E10 og returnering af værdi i F1:F10.
Troede egentlig bare, at jeg kunne indsætte et Losplag mere, men det kan jeg ikke.
Skulle forresten lige ændre din formel fra vopslag til lopslag før det virkede.
Hvis du kan hjælpe med formlen der, så kan jeg nok greje resten selv.
Jeg skal jo lave opslaget helt frem til V1:V10
Avatar billede Bumle Mester
26. februar 2015 - 17:06 #13
http://gupl.dk/720195/

Har lavet dette filupload med eksempler.
Der er 2 mapper som jeg med tid får brug for at lave opslagene i.
Avatar billede jens48 Ekspert
26. februar 2015 - 21:52 #14
Jeg har lavet en ekstra række, som bruges til at finde ud af i hvilken kolonne det søgte tal befinder sig. Der er 2 forskellige løsninger, som begge bruger den ekstra række

http://gupl.dk/720209/
Avatar billede Bumle Mester
27. februar 2015 - 08:21 #15
Perfekt det virkede, mange mange tak.
Prøver om jeg kan lukke tråden og give point.