Avatar billede ThomasLund74 Praktikant
28. februar 2015 - 16:08 Der er 12 kommentarer og
1 løsning

Formatere og geninstallation af Win7 OEM

Jeg har købt en ny PC og jeg vil give min datter min HP bærbar fra 2010. Jeg vil gerne formatere harddisken og geninstallere Windows 7 Home Premium 64 bit, gerne uden den massive omgang bloatware som HP havde smidt på PCen da jeg købte den.

Jeg har googlet det og der er noget med en ISO fil men de links jeg finder er altid døde.

Jeg har en ekstern harddisk. Kunne jeg benytte den på en eller anden måde eller et USB stick (hvor meget plads skal jeg have)?

Jeg kunne også installere eks. ubuntu på den men jeg syntes ikke hjemmesiden er særlig informativ om hvordan jeg laver en installationsdisk.

Hvordan renser jeg bedst min harddisk og får (gen)installeret et styresystem når jeg kun har Win7 OEM?
Avatar billede chalde Seniormester
28. februar 2015 - 16:18 #1
Vedr. hvordan du laver en installationsdisk til Ubuntu:
USB: http://www.ubuntu.com/download/desktop/create-a-usb-stick-on-windows
DVD: http://www.ubuntu.com/download/desktop/burn-a-dvd-on-windows

Hvordan du installerer det (vær opmærksom på, at eventuelle recovery partitioner brugt til reinstallation af Windows kan gå tabt, eget ansvar):
http://www.ubuntu.com/download/desktop/install-ubuntu-desktop

Alternativt, så geninstallér Windows på normal (HP) vis og brug:
http://www.pcdecrapifier.com/
28. februar 2015 - 18:11 #2
ja, hvorfor ikke bare re-image med det der kom med maskinen?

Jeg har længe været dybt uenig med journalister, og diverse andre smags dommere.

Hvad er bloat/crab ware?
Er det ikke bare software, som vi af en eller anden grund ikke kan lide, og som vi ikke selv har lagt på?

Hvis, ovenstående passer (og det tror jeg det gør), så er sådan noget som Google crome bloat/crab ware, man for skidtet installeret, hvis ikke man passer meget på.

Jeg har købt pre-installerede maskiner gennem mange år. Og bevares der er da SW som jeg har fjernet, men ikke meget.

Vi kan diskuterer det fra nu og til dommedag, det er bar spild af tid. Og imod vil altid tabe i det lange løb.
Avatar billede 220661 Ekspert
28. februar 2015 - 18:55 #3
Avatar billede claes57 Ekspert
28. februar 2015 - 18:59 #5
jeg ville også tage standard-installationen - og så bruge en crapware fjerner til at rydde alt gums inden mine egne ting kom på. På tidspunktet hvor du har fjernet alt gums, og inden du kører andet på, så lav et image, så du har det at gå tilbage til fremover.
http://www.decrap.org/
Avatar billede 220661 Ekspert
28. februar 2015 - 19:03 #6
Det er dette du skal bruge:

www.oz1dis.dk/win7download/dkwin7multi32.iso  - Win7 DK 32bit uden SP1

www.oz1dis.dk/win7download/Win7_DA_32_SP1_multiDVD.iso  - Win7 DK 32bit med SP1

www.oz1dis.dk/win7download/Win7_DA_64_SP1_multiDVD.iso  - Win7 DK 64bit med SP1

PS Der går lige et øjeblik før download er klar, da det lige skal findes på den server hvor filen ligger.
Avatar billede ThomasLund74 Praktikant
01. marts 2015 - 10:05 #7
220661:

Ok så jeg har hentet filen der er på ca. 39 mb. (lyder det rigtigt?)
Hvis jeg dobbeltklikker på den vil den brænde en fil på dvd, som jeg går ud fra at jeg kan benytte til at installere Win med?

Skal jeg formatere HD ude fra bios først eller fra Windows brugerfladen eller kører jeg bare installations dvd?
Avatar billede 220661 Ekspert
01. marts 2015 - 11:23 #8
Nej filen fylder over  2 gb, så det ser ikke rigtigt ud.

Bruger du dvd sm medie skal den brændes så den bliver bootbar. Så derfor skal den brændes som en "diskafbildning". Brænder du den som en data disk vil den ikke virke
Avatar billede 220661 Ekspert
01. marts 2015 - 11:30 #9
Den øverste fylder 2,2 gb
Den næste 2,3 gb
Og den sidste 3,0 gb

Husk at hente den der lige passer til din produktnøgle, for ellers virker det ikke.
Du kan også lave det på usb, men her skal en usb pind klargøres så den kan bootes på. Det kan gøres med Rufus eller Wintoflash. Usb skal være på 4 gb for at bruge sådan en. Fordelen med usb er at den er hurtigere at installere med, og nogle gange har jeg oplevet at der under installation spørges efter en cd rom driver. Derfor har jeg lavet den på usb.
Avatar billede ThomasLund74 Praktikant
01. marts 2015 - 16:46 #10
ok jeg har downloaded den nederste fil der fylder 3 Gb(jeg har win7 home Premium 64 bit)

Jeg har hentet Rufus og formateret en 16 gb usb nøgle til at boote på.

Hvis jeg dobbeltklikker på filen kan jeg kun vælge dvd drevet
Kan jeg bare kopiere den over på usb stick eller blive det så det forkerte format?

Jeg mangle også at få svar på spørgsmålet:
Skal jeg formatere harddisken ude fra bios først eller fra Windows brugerfladen eller kører jeg bare installations usb og så overskriver den alt?
Avatar billede 220661 Ekspert
01. marts 2015 - 17:30 #11
Du skal nede ved der hvor der står .iso fil i Rufus åbne den filen som du har downloadet og så bør Rufus klargøre den med denne iso fil så den bliver bootbar.
Du bør kunne starte op på udb pinden og nedlægge det gamle system og installere på ny.
Husk backup af data du vil passe på før du starter.
Du kan se video om hvordan du opretter disk her:
https://www.youtube.com/watch?v=dU2ts2FMk-o
Vil også lige henvise til denne guide her:
http://www.eksperten.dk/guide/1616
Avatar billede ThomasLund74 Praktikant
03. marts 2015 - 18:51 #12
Smukt arbejde. Jeg har fået det hele til at spille igen. Det eneste der drillede lidt var det trådløse netkort, der skulle have en HP driver for at fungere (Det er en HP bærbar.) Tak for hjælpen.
Kan du sende et svar som jeg kan give point?
Avatar billede 220661 Ekspert
03. marts 2015 - 20:26 #13
Lyder godt :-)
Svar.