Avatar billede madseksperten Nybegynder
28. februar 2015 - 17:27 Der er 3 kommentarer og
1 løsning

InDesign bleed

Hejsa

Jeg kan simpelthen ikke finde ud af hvad der kommer med ud på papir fra InDesing. Jeg har prøvet at printe fra min egen printer, men farverne går ikke helt ud til siden. Jeg har lige taget et screenshoot, så det er nemmere at forklare:

http://postimg.org/image/i0dodq7a5/

Der er den eneste linje som skulle hedde guides? Hvad bruges præcist denne til?

De yderste skulle repræsentere der hvor papiret bliver foldet? Det vil sige hvis man skal have sine farver helt ud til kanten af et papir, så skal de trækkes herud?

Der skulle også være noget der hedder bleeds, men kan ikke helt finde ud af præcist hvad denne funktion har? Har set nogle tutorials omkring det, men fatter det ikke helt.

Håber nogle kan hjælpe?

mvh Mads
Avatar billede martens Guru
28. februar 2015 - 17:42 #1
Tja, skal du printe til kant, skal du have fat i en skæremaskine som trykkerierne gør... Det er ikke noget man gør i stor stil i hjemmetrykkeriet.
Guides er kolonneguides... På hver ark / side vil de figurere som den område du kan/ bør holde dig i..
Så lave du én kolonne ser du kun en boks, - laver du to kolonner, kommer der selvfølgelig 2 bokse med en lille kolonneadskillelse.
Det med at folde skal du jo helst gøre omkring center af papiret ;o)

Bleed har den funktion at lave en ydre ramme, når du skal printe til kant. altså "printe ud og kanten" som trykkeriet gør... så skal du være sikker minimum at have dækket bleed-area..
Avatar billede madseksperten Nybegynder
28. februar 2015 - 17:53 #2
Hej Martens

Mange tak for det hurtige svar. Jeg skal have printet dem ved et trykkeri. Så det vil sige hvis jeg tager farverne ud til pagefold, så bliver der farve på hele A5 papiret?

mvh Mads
Avatar billede madseksperten Nybegynder
28. februar 2015 - 17:53 #3
Hvor står skal bleed area være i mm?
Avatar billede martens Guru
28. februar 2015 - 23:35 #4
jeg sætter bleed til  20 mm og ja "kør" farverne helt ud over kanten som du kalder pagefold ;o)