Avatar billede friiiiis Novice
01. marts 2015 - 22:12 Der er 3 kommentarer og
1 løsning

SplashScreen - progressbar

Hej,

Jeg henter en række data fra nogle databaser og bruger en progressbar på en splashscreen til at vise hvor langt jeg er...

Jeg bruger koden:

    public partial class FrmProgressControl : Form
    {
        public int _max {get; set;}

        public FrmProgressControl()
        {
            InitializeComponent();
        }

        public void SetprogressBar(double Progress)
        {
            progressBar1.Maximum = _max;
            progressBar1.Value = (int)Progress;
            double x = Progress/_max*100.00;
            FrmProgressControl.ActiveForm.Text = "Henter data... (" + Convert.ToInt16(x) + " % færdig)";
            Application.DoEvents();
        }

Funktionen "SetprogressBar" kaldes så i den del af programmet der styrer dataflowet.
Jeg åbner formen med:

FrmProgressControl frmprogress = new FrmProgressControl();
frmprogress._max = this._fileList.Count() * this._kKSKeys.Count();
frmprogress.TopLevel = true;
frmprogress.Show();

Det virker fint, men... hvis jeg skifter fokus væk fra FrmProgressControl (når jeg f.eks. checker email eller går på internettet) så kommer der en nullexception handler i koden "FrmProgressControl.ActiveForm.Text = "Henter data... (" + Convert.ToInt16(x) + " % færdig)";"

Hvorfor det? Hvordan laver jeg så en progressbar?
Avatar billede arne_v Ekspert
01. marts 2015 - 22:27 #1
Du skal no vaelge noget andet end .ActiveForm !
Avatar billede friiiiis Novice
01. marts 2015 - 22:54 #2
Yes... Som sædvanligt har du ret...

Jeg skulle skrive:
this.Text = "Henter data... (" + Convert.ToInt16(x) + " % færdig)";

og IKKE:

FrmProgressControl.ActiveForm.Text = "Henter data... (" + Convert.ToInt16(x) + " % færdig)";

Jeg referer jo til Classens definition med FrmProgressControl. (som jeg ikke burde gøre) men burde referer til instancen af classen som this.Text

Smid et svar... ;-)

PS: Hvor mange point går du efter? Nu har du > 1e6 - hvad mere stræber du efter ;-))
Avatar billede arne_v Ekspert
01. marts 2015 - 23:10 #3
svar
Avatar billede arne_v Ekspert
01. marts 2015 - 23:11 #4
Jeg gaar ikke saa meget op i point som for 10 aar siden.