Avatar billede fredenslund Nybegynder
02. marts 2015 - 21:22 Der er 8 kommentarer og
1 løsning

Ekstern HD skifter pludselig til RAW format

Hej

Jeg sad og var ved at sortere en mappe med billeder på min eksterne harddisk hvor jeg har alle mine billeder liggende. Det var meningen at jeg skulle lave backup af alle billederne efter sortering. Midt i flytning af en fil fra en mappe til en anden på harddisken fryser den pludselig. Jeg river usb stikket ud (uden at dismounte eller skubbe ud) og nu kan jeg ikke få adgang til harddisken. Hverken på pc eller mac.

Det viser sig så at den pludselig har fået filformatet RAW og har 100% fri plads. Virkelig frustrerende da jeg jo ikke nåede at lave backup.

Jeg har så læst mig til at man kan gendanne filerne med et data recovery program. Det højt anbefalede Recuva kan dog kun gøre det hvis disken er i et format som den kan genkende. Altså ikke RAW. Findes der et gratis program som kan gendanne alle mine filer (MANGE Gb)?

Ellers andre gode råd til at redde mine billeder?
Avatar billede 220661 Ekspert
02. marts 2015 - 21:29 #1
Avatar billede 220661 Ekspert
02. marts 2015 - 21:31 #2
Det ser ud til at det var Testdisk der klarede problemet i den anden tråd. Må indrømme jeg ikke har brugt dette program.
Avatar billede eurositi Ekspert
02. marts 2015 - 23:05 #3
http://www.cgsecurity.org/wiki/TestDisk

Jeg har brugt Testdisk flere gange - det er helt gratis og med fuld funktionalitet, uden at du skal spytte i kassen først. Læser fra RAW partitioner.

Du skal sørge for at ha' en anden ekstern harddisk med mindst lige så meget plads som de data, du vil redde, fylder. :)

Følg min lidt upræcise guide ovenfor (220661's kommentar) - og regn med, at det vil tage omkring 10-12 timer at genskabe én terabyte data. Jeg har haft samme oplevelse med partitionstabeller, som pludselig forsvandt.

Der findes givetvis andre programmer med pænere design, som kan gøre det samme. Men jeg tiltales af, at Testdisk ikke tager dine data som "gidsel", indtil du har betalt for fuld funktionalitet. Dén tillid fik mig til at donere lidt penge til programmøren efterfølgende. :)
Avatar billede Slettet bruger
03. marts 2015 - 18:55 #4
Testdisk er fremragende, men kan nok virke lidt indviklet første gang.
Men ellers er der Recuva http://www.filehippo.com/download_recuva

Hvis du er heldig, er det bare partitions tabellen som er røget. Hvis det er, kan det gratis prog. MiniTool hjælpe.
Man går ind foroven under Wizard og ind på Partition recovery wizard og lader programmet søge automatisk. HUSK derefter at trykke på Repply i venstre hjørne, ellers sker der ikke noget.
http://www.partitionwizard.com/free-partition-manager.html
Avatar billede Slettet bruger
04. marts 2015 - 00:03 #5
Rettelse; Repply = apply.
Avatar billede 220661 Ekspert
12. maj 2015 - 18:48 #6
Har testdisk klaret problemet for dig?
Avatar billede fredenslund Nybegynder
12. maj 2015 - 23:34 #7
Ja efter 40 timers kamp fik jeg gendannet alle mine filer
Avatar billede 220661 Ekspert
13. maj 2015 - 16:14 #8
Det var da godt :-)
Avatar billede 220661 Ekspert
09. juni 2015 - 16:05 #9
Lukketid??