Avatar billede Beach Mester
03. marts 2015 - 19:11 Der er 19 kommentarer og
1 løsning

Clone lille SSD til større SSD

Hej

Er stødt panden mod en mur pga pladsmangel på bootdrevet "C", har nu knaldet en større SSD i maskinen, slettet de gamle partitioner på den nye disk så den nu står uformateret iflg windows-

Kan jeg på en nem og gratis måde clone den gamle (og nuværende bootdisk) over på den nye SSD??

Har forsøgt med Macrium Reflect men den melder fejl når jeg forsøger. Måske pga. den måde min nuværende SSD er partitioneret på. Kan ses på et screenshot her->
http://freestyle.dk/eksperten/cm.jpg

Mit mål er at få C fra det nuværende 55GB over på 90GB eller mere...

//B
Avatar billede Slettet bruger
03. marts 2015 - 20:31 #1
Det skulle du kunne gøre, uden besvær med MiniTool Partitition wizard. http://www.minitool-partitionrecovery.com/
Avatar billede jenscarlo Juniormester
04. marts 2015 - 20:58 #2
http://download.cnet.com/FarStone-DriveClone-Free/3000-2094_4-75761797.html Et meget enkelt clone progran,der er let at bruge,jeg har brugt det flere gange og aldrig haft problemer.
Avatar billede Beach Mester
07. marts 2015 - 19:53 #3
OK drenge, så har jeg kigget lidt på jeres forslag...

sne39: Du henviser til et prog der givet vis er rigtig godt til at genskabe diske der er ved st gå til pga dårlige sektore mm. Mine diske fejler intet, de skal bare clones. Denne funktion finder jeg ikke i programmets beskrivelse.

jenscarlo: Jeg var rigtig tæt på klikke på install, men læser så at det smider snavs (reklame for sig selv) på maskinen som er stort set umuligt at komme af med, med mindre man betaler x antal penge en gang om året. Sorry, men den form for markedsføring får mig straks til af fravælge programmet.

Øv øv, andre forslag?

Mener Acronics engang havde et gratis program til formålet. Nogle der ved hvad der blev af det?

//B
Avatar billede jenscarlo Juniormester
07. marts 2015 - 20:15 #4
Beklager det var et foekert link,godt du opdagede det ,jeg burde have kontrolleret det først,men herhttp://www.farstone.com/software/drive-clone.php er det rigtige link.
Avatar billede jenscarlo Juniormester
07. marts 2015 - 20:20 #5
Avatar billede jenscarlo Juniormester
07. marts 2015 - 20:21 #6
http://www.farstone.com/software/drive-clone.php tredje gang er lykkens gang .
Avatar billede jenscarlo Juniormester
07. marts 2015 - 20:25 #7
det er det program jeg bruger og det er hentet fra den side og der er ikke noget skjult,jeg har lige installeret det og det er clean.
Avatar billede Beach Mester
08. marts 2015 - 06:22 #8
Så har jeg leget lidt med DriveClone...
Nu må du endelig ikke tro at kritik og de sure ord er rettet mod dig, er nok bare ved at være lidt frustreret over hvor meget bøvl man skal igennem med så simpelt et problem;-)

1. forsøg med Prog gav brok over at modtagerdrevet ikke var formateret... OK, hvorfor formatere det når det skal modtage helt nye formationer??? Nå skidt til side, Win7 for lov til at formatere drevet.

2. forsøg med Prog brokker sig over at der ikke er plads nok på modtagerdrevet... Hmm, det er ca dobbelt så stort som kildedrevet, så forstår ikke... Prøver igen, men definerer at C:\ skal tage op til max plads så de kun er de 2 skjulte partitioner på ca 100Mb som forbliver samme størrelse.

3. forsøg med Prof... Og den her har jeg gennemløbet 10-15 gange for at prøve alle muligheder igennem. Hver eneste gang kommer Prog frem med ef fejl om at mit modtagerdrev kan have fejl.

Jeg har testet drevet igennem på kryds og tværs, smidt omkring 90Gb billedfiler frem og tilbage mellem den nye SSD og en alm HDD. Ingen problemer, kørt en chkdisk på SSDén, ingen problemer... Men jeg får ikke lov til at komme et skridt nærmere:-(

Et par screenshots->
http://freestyle.dk/eksperten/DriveClone1.jpg
http://freestyle.dk/eksperten/DriveClone2.jpg

Skal siges at jeg startede med at prøve at clone hele drev C til hele drev D (så prog selv kunne kopiere mine partitioner) - Efterfølgende kan jeg se at Prog har fundet ud af at der er 2X partitioner på ca 100Mb, men selv når jeg prøver at clone partition til partition bliver jeg mødt med en fejl.
Avatar billede Beach Mester
08. marts 2015 - 06:28 #9
Det jeg ikke fatter en meter af er, at jeg i gamle dage (skal vi sige 5-7 år tilbage) havde maskiner stående med RAID og alt mulig andet sjovs kørende. Den gang var det godt nok "kun" helt Alm. HDD, men havde aldrig problemer med at clone fra den ene disk eller raid array til et andet.
Er det Pga SSD der pludselig kommer så meget bøvl op at man er ved at kaste op?
Avatar billede Beach Mester
08. marts 2015 - 06:34 #10
Startede i sin tid med Ghost (tænker seriøst på at vende tilbage til...) men faldt over acronis som på det tidspunkt var fremme med en windows front hvor alt i Ghost skete fra en Bootdisk.

Hvorfor bruger jeg ikke acronis nu? Kan ikke finde programmet til download selv om jeg har serial til version 12
Hvorfor bruger jeg ikke Ghost nu: Det skal boote fra en disk (CD) som jeg har måtte pille fra i maskinens indre for at få plads til den nye SSD.
Avatar billede Beach Mester
08. marts 2015 - 06:36 #11
Uha... Skulle lige ud med lidt galde inden jeg hopper ind i køjen. Håber du ser den lille fejl jeg ikke har set, så jeg få fikset problemet:-)

//B
Avatar billede jenscarlo Juniormester
08. marts 2015 - 12:50 #12
Jeg forstår det ikke,jeg har clonet enalmindelig disk på 750 gb med 3 partitioner til en ssd 256 gb helt uden problemer,de 3 partitioner blev flyttet over med samme størelses forhold som på den oprindelige disk,så det eneste jeg gjorde var faktisk at clone hele disken som den var,det eneste jeg instillede var kilde og modtager,jeg brugte et eksternt drev til ssd disken og bagefter satte jeg ssd disken i computeren og den startede op helt uden problemer.før i tiden brugte jeg et cloneprogram fra aconis men det kunne ikke clone Windows8.1.derfor fandt jeg det andet,og det har virket fint både for min og min brob som også brugte det til at clone til ssd disk.
Avatar billede jenscarlo Juniormester
08. marts 2015 - 13:04 #13
Jeg har for resten også gjort det omvendt fra en lille disk til en større men da måtte jeg tilpasse partitionerne bagefter idet den flyttede i deres oprindelige størelser men så udvidede jeg bare partitionerne i diskhåndteringen så de passede til harddisken.
Avatar billede jenscarlo Juniormester
08. marts 2015 - 13:44 #14
Jeg har som sagt kun peøvet at clone en hel disk til en anden disk,det med at clone en partition til en anden partition er jeg ikke helt sikker på at et gratisprogram kan klare,det er den eneste forklaring jeg kan forestille mig lige nu,men hvis man vil bruge en to-tre hundrede kroner er der flere programmer der kan klare det,og som også kan en hel masse andet som at oprette partitioner og slette dem igen,men det ved du sikker i forvejen.så jeg kan ikke komme meget længere med problemet.
Avatar billede Slettet bruger
08. marts 2015 - 15:33 #15
Det har ikke noget med SSD at gøre
Kender godt det program, som nævnes i #1. Har selv klonet med det.
I det program hedder det bare ikke klone men "Copy disk wizard"
Avatar billede Slettet bruger
08. marts 2015 - 15:40 #16
Ps. En anden metode er at lave et Image af det drev man vil kopiere og så simpelthen kører det Image ind på det nye drev.
Hvis du ikke har et program til det:http://www.paragon-software.com/home/br-free/
Avatar billede Beach Mester
10. marts 2015 - 02:53 #17
Tror ikke der er ret meget freeware der kan fikse problemet.
Forsøgte også med Paragon, men dette Prog ville heller ikke lade mig clone fra C til D.
Aner ikke hvorfor eller hvad der går at mit setup er så meget anderledes end alle andre.
Gik derfor all in og afinstallerede ALT der kunne fjernes, det frigav lige præcis nok plads til at jeg kunne smide Acronic på maskinen. Efter lidt mikmak frem og tilbage med med firmaet lykkedes det mig at downloade 2012 home edition og den vej klonede jeg (som i gamle dage) alt fra disk til disk.
Efter en genstart så var problemet faktisk fikset:-)

Øv øv at der ikke findes freeware der kan løse så simpelt problem, men nå ja, sådan er det.

Nu skal jeg så bare have fundet ud af at få den gamle SSD ind og blande sig i pladsen, men det er et helt andet problem jeg om et par dage opretter en helt ny tråd på

Som super tak fra alle der har deltaget med forslag... Kast et svar så i kan få lidt point

//B
Avatar billede jenscarlo Juniormester
10. marts 2015 - 05:05 #18
Jeg samler ikke point,så se bort fra mig.
Avatar billede Slettet bruger
10. marts 2015 - 11:25 #19
Tak men ingen løsning, ingen point.
Forstår ikke at det ikke lykkedes med MiniTool (Copy disk Wizard) som virker fint for mig, også med SSD.
Paragon free var bare ment som redskab til at lave et Image, det er ellers ufejlbarligt.
Den gamle HDD kan uden videre sættes til, du skal bare sørge for, at der startes på den nye med F12 eller F2 for at vælge, og derefter sletning af den gamle windows, så kører det.
Avatar billede Beach Mester
16. marts 2015 - 23:08 #20
Tja... Jeg har heller ikke kunne løse gåden om hvorfor ingen andre end acronic kunne fikse problemet...

Jeg lukker og slukker, men takker alligevel alle der har forsøgt at række mig en hjælpende hånd.

//B