Avatar billede rugge42 Nybegynder
04. marts 2015 - 16:01 Der er 9 kommentarer

Ligning af dieseltank

Hej jeg skal bruge en ligning til at finde ud af hvor mange liter diesel der kan være i en dieseltank (:
mit problem er at en dieseltank har en underlig form så kan ikke lige regne ud hvordan ligningen skal se ud (:
04. marts 2015 - 16:03 #1
.... og dit spørgsmål er???

Du forventer vel ikke et svar ud fra den beskrivelse, du kommer med?
Avatar billede rugge42 Nybegynder
04. marts 2015 - 16:07 #2
som der står at jeg skal bruge en ligning på hvor mange liter der er i en dieseltank?
Avatar billede 220661 Ekspert
04. marts 2015 - 16:10 #3
Hvilken facon har den, og kan man opdele den i flere dele for at udregne rumindholdet?
Avatar billede cht22 Professor
04. marts 2015 - 16:25 #5
Jeg går ud fra at det er en cylinder:

pi * r^2 * h

Hvor r er radius og h er højde eller længde.
Avatar billede 220661 Ekspert
04. marts 2015 - 16:33 #6
#5 Det er jo både en cylinder, men også en rektangulær kasse der er tale om som jeg ser det.
To halvdele i top og bund og en kasse på midten.

@rugge
Du må kende den høje der er på tanken hvor den går over i rektangulær kasse.
Den højede er jo også samtidigt radius i den cylinder der opstår når du lægger bund og top sammen. Detteu dregnes med den ligning som #5 har lagt svar på.
Der rasterende er så højde*bredde*længde. Disse to udregninger lægger du sammen, og får den samlede mængde som tanken kan indeholde.
Avatar billede 220661 Ekspert
04. marts 2015 - 16:53 #7
Som jeg forstår denne tråd her http://www.eksperten.dk/spm/501850 skulle man kunne regne arealet af enden på tanken der er oval, ved at gange pi med højden gange bredden på tanken. For at få rumfanget skal du så gange med længden af tanken.
Prøv evt at regne ud på begge måder og se om resultatet bliver det samme.
Avatar billede vejmand Juniormester
04. marts 2015 - 17:03 #8
Avatar billede 220661 Ekspert
04. marts 2015 - 17:20 #9
Smart side vejmand til at beregne rumfang på alle mulige former :-)