Avatar billede metrodk Nybegynder
05. marts 2015 - 17:49 Der er 5 kommentarer og
1 løsning

Markere med farve, hvis Celle bliver ændret, samt angive farvemarkering i en anden celle også.

Hej..

Jeg står med en udfordring - Kører Excel 2010 DK

Jeg har et ark, som jeg sender til en kollega.. I dette ark fremgår mdr1 aktuelle lister i eks. 2 kolonner:
varenr og erstatningsvare.

Jeg skal have min kollega til at opdatere denne liste til mdr2, men vil sikre mig at hvis han ændrer i indholdet af i kolonnen for varenr., skal den markeres med rød, samt at kolonnen med erstatningsvare også bliver rødt, så han bemærker at denne også skal udfyldes..

Dette sikrer mig at når der bliver ændret i det fremsendte varesortiment (kolonne A) at man bliver gjort opmærksom på at der skal udføres en indtastning af erstatnings vare..(kolonne B)

Se evt. fil link.

http://gupl.dk/720443/

skriv endelig hvis der mangler noget i forståelsen for opgaven :)
Avatar billede jens48 Ekspert
05. marts 2015 - 18:18 #1
Prøv med denne makro indsat under View Codes (Højreklik på faneblad):

Private Sub Worksheet_Change(ByVal Target As Range)
If Not Intersect(Target, Range("E:E")) Is Nothing Then
Range(ActiveCell, ActiveCell.Offset(0, 1)).Select
    With Selection.Interior
        .Pattern = xlSolid
        .PatternColorIndex = xlAutomatic
        .Color = 255
        .TintAndShade = 0
        .PatternTintAndShade = 0
    End With
ActiveCell.Select
End If
End Sub
Avatar billede jens48 Ekspert
05. marts 2015 - 18:26 #2
Du får lige en rettelse, fordi ovenstående ikke virker korrekt, hvis du har sat Excel til at gå til cellen nedenunder (eller ved siden af) efter Enter:

Private Sub Worksheet_Change(ByVal Target As Range)
If Not Intersect(Target, Range("E:E")) Is Nothing Then
    With Range(Target, Target.Offset(0, 1)).Interior
        .Pattern = xlSolid
        .PatternColorIndex = xlAutomatic
        .Color = 255
        .TintAndShade = 0
        .PatternTintAndShade = 0
    End With
End If
End Sub
Avatar billede metrodk Nybegynder
05. marts 2015 - 18:31 #3
Tak for hurtigt svar. :)

Der sker dog det, at det er linien nedenunder jeg ændrer i, der bliver rødt i dette tilfælde efter jeg har smidt koden ind. .

Noget andet er.. jeg bliver jo nødt til at gemme denne fil (jeg sender videre til min kollega) som en xlsm fil og kræver han klikker på "aktiver macro" for at dette virker ??

Eller kan jeg på en eller anden måde sikre mig at dette kode (når den rammer det rigtige) ALTID bliver kørt ??
Avatar billede metrodk Nybegynder
05. marts 2015 - 18:33 #4
Jeg var for langsom..

Nu virker koden på den rigtige linie.. Tak for det..

Kan du umildbart svare på mit tillægs sp. ??
Avatar billede jens48 Ekspert
05. marts 2015 - 20:02 #5
Avatar billede metrodk Nybegynder
06. marts 2015 - 11:52 #6
Hej Jens.. Tak for link... ser spændende ud.. kan helt sikkert bruges i nogle sammenhænge..

Og du har også smidt et svar ser jeg.. Tak for hjælpen. :)