Avatar billede dezkon Nybegynder
05. marts 2015 - 19:54 Der er 2 kommentarer

Er det muligt at opstille formel, så man får et bogstav ud fra bestemte værdier

Hej

Jeg har et meget stort regneark med mange værdier, som jeg gerne vil have grupperet ud fra værdierne.

Jeg har en række værdier som f.eks. kunne være 1011, 1012, 6000, 6011, 7820. Disse står alle i en søjle. Værdierne 1011, 6000 og 7820 ønsker jeg at der i søjle B skal skrives som "A", mens de resterende værdier skal skrives som "B"
Det er altså ikke værdier i bestemte intervaller men bestemte værdier som jeg ønsker inddelt efter grupper.
Det skal siges at det er mange mange mange flere værdier som jeg har og som skal inddeles i mange forskellige grupper.
Derfor ønsker jeg at høre om der er en let måde at udpege disse værdier, således det kan blive automatiseres, så de efterfølgende kan grupperes efter bogstavs værdien.

Spørg endelig hvis der er spørgsmål :)
På forhånd tak!
Avatar billede jens48 Ekspert
05. marts 2015 - 20:17 #1
Lav 2 separate kolonner: en med værdierne og en med det tildelte bogstav. Og brug så en VLOOKUP funktion. Hvis du har værdierne stående i kolonne H og det tildelte bogstav i kolonne I, vil formelen komme til at se sådan ud:

=VLOOKUP(A1;$H$1:$I$100;2;FALSE)

eller på dansk:

=LOPSLAG(A1;$H$1:$I$100;2;FALSK)
Avatar billede store-morten Ekspert
05. marts 2015 - 21:23 #2
Måske en makro:
Sub Indel_I_grupper()
For Each c In ActiveSheet.Range("A1:A100").Cells
    Select Case c.Value
        Case 1011, 6000, 7820
            c.Offset(0, 1).Value = "A"
        Case 1012, 6011
            c.Offset(0, 1).Value = "B"
        Case Else
            c.Offset(0, 1).Value = "C"
    End Select
Next c
End Sub