Avatar billede aramis19 Nybegynder
05. marts 2015 - 21:17 Der er 19 kommentarer

Operating system not found

Hej alle.

Jeg har fået en lille problem med min gamle hp bærbar, det er en Hp Pavillion dv9825oe.

Jeg begyndte at få beskeden "Operating system not found" og har fået alverdens ting fra nettet.

Jeg endte med at købe en ny harddisk og ville installere fra mine Recovery diske, men får stadig samme besked, selvom den i bios står til at boote fra cd drev.

Så prøvede jeg at indsætte en Windows cd, men får stadig samme besked.

Er der noget i selve computeren som er færdig?

Hilsen Chris
Avatar billede cht22 Professor
05. marts 2015 - 21:52 #1
Der kan godt være forskel på hvilken boot-cd der bruges, men hvis det er en Windows cd du bruger, så burde den kunne starte op fra den, hvis indstillingerne i bios er korrekte.
Avatar billede aramis19 Nybegynder
05. marts 2015 - 22:52 #2
Jeg prøvede Windows cd'en af på en anden bærbar og den virker på den og recovery diskene til den virker også. Men samme metode på den anden, der får jeg beskeden operating system not found og kan ikke få den til at boote fra nogen cd overhovedet.

Findes der andre måder at få gang i de recovery diske? Eller er der bare et eller andet helt galt i selve computeren?
Avatar billede dbentzen Nybegynder
06. marts 2015 - 00:08 #3
Har du husket at slå secure boot fra? Ellers kan du ikke boote fra en CD uanset hvor meget du prøver. :)
Avatar billede kurtba Ekspert
06. marts 2015 - 00:18 #4
Eftersom den skriver operating system not found, så viser det, at den ikke booter på din cd. Når den besked kommer forsøger den at boote fra en harddisk.
Avatar billede aramis19 Nybegynder
06. marts 2015 - 07:01 #5
God pointe :)

Det har jeg ikke spekuleret over om den er boot secured.
Hvordan kan jeg se det og hvordan slår jeg det evt. fra?
Avatar billede aramis19 Nybegynder
06. marts 2015 - 07:07 #6
Jeg prøvede at google emnet boot secure, umiddelbart, så faldt jeg ikke over noget, nogen steder hvor der stod noget om Boot secure, så tvivler lidt på at det kunne være fejlen/grunden?

Jeg har været inde alle de F1, F2, F10 osv muligheder, men vil da lige prøve at se efter en gang til.

Det er gammel HP Pavillion dv9700 med Vista installation og den er nok en 6-7 år gammel :)
Avatar billede 220661 Ekspert
06. marts 2015 - 08:40 #7
Hvis det er en så gammel computer, så er det sikkert en "almindelig" bios der er i og derfor har den ikke secure boot i bios. Secure boot blev kun indført i forbindelse med lancering af Windows 8 så vidt jeg ved.
Du kommer måske i bios på din pc ved at trykke gentagne gange på "del" tasten under opstart.
Prøv evt at tjekke forbindelsen på disken i pc.
Prøv evt også at fjerne strømmen fra den og hold startknappen nede i 30 sek.
Avatar billede 220661 Ekspert
06. marts 2015 - 08:47 #8
Hvis du trykker F11 under opstart, kan du så få lov til at vælge hvad du skal boote fra?
Her kan dit cd drev så vælges, når du har recovery disk 1 indsat.

Er den nye hard disk mindre en den gamle var?
Avatar billede aramis19 Nybegynder
06. marts 2015 - 09:53 #9
Jeg har prøvet at holde F11 inde for at komme ind i Recovery mode, men ingen reaktion.
Jeg kan trykker F10 og komme ind hvor jeg kan vælge boot priority og har valgt cd-rom drev som 1 og HDD som 2.

- og har prøvet at monterer harddisken i slot 2, heller ingen held.

Den ny harddisk er større end den gamle, men det burde vel ikke være et problem?
Avatar billede Slettet bruger
06. marts 2015 - 14:27 #10
prøv og boote fra USB eller PXE vis du har en PXE service
Avatar billede aramis19 Nybegynder
06. marts 2015 - 14:40 #11
Hvis det er nok bare at kopiere en vista iso fil over på en usb pen, så har jeg også prøvet det :(
Avatar billede Slettet bruger
06. marts 2015 - 16:59 #12
prøv PXE
Avatar billede cht22 Professor
06. marts 2015 - 19:29 #13
Det er nok ikke særlig sandsynligt at han har en PXE-server. Hvis man ikke ved særlig meget om installation af styresystemer, så har man ikke lige en PXE-server.

Det er ikke nok bare at lægge en iso-fil over på en usb for at bruge den til installation eller opstart. Man skal bruge et program der kan ændre boot-sektoren og kan lave de rigtige installationsfiler, det er ikke nok bare at kopiere indholdet af windows instllationscden over på en usb.
Avatar billede Slettet bruger
07. marts 2015 - 00:27 #14
vis du har en iso fil så pack den ud med winsip eller winrar
eller
http://www.isotousb.com/
Avatar billede 220661 Ekspert
07. marts 2015 - 07:46 #15
#13 Jeg er enig.
Til at klargøre en usb pind med en Windows installationsfil har jeg brugt et par programmer til dette.
Jeg har brugt Rufus https://rufus.akeo.ie/
Og Wintoflash: http://wintoflash.com/home/en/
Grunden til to programmer er at jeg har været udsat for at en enkelt usb pind ikke har kunnet blevet klargjort med Rufus, men virkede med Wintoflash.
Avatar billede Slettet bruger
07. marts 2015 - 09:02 #16
Avatar billede Slettet bruger
07. marts 2015 - 12:11 #17
prøv og boote TFTPD32 dur også til windows 7 8 xp

Opret en mappe på din pc Skrivebord kald den pxe eller hvad du vil
Vælg "Export PXE Image"windows" vigtigste brugergrænseflade, og gemme den til mappen "PXE".Når PXE billede eksporteret til den valgte placering, kan du finde en "Boot" mappe, som indeholder alle relaterede opstartsfiler.

Download gratis TFTPD32 fra hjemmesiden: http://tftpd32.jounin.net/, og installere det på den maskine, hvor PXE billede eksporteres til.
Indstil "Current Directory" til den samme mappe, hvor du eksporterede PXE billede til:

Konfigurer TFTPD32 DHCP server
Server interfaces: Det viser IP-adressen for det nuværende system. I dette tilfælde bruges det 192.168.142.129
IP pool start adresse: Det viser den første IP-adresse, der blev tildelt af DHCP. Vær sikker denne IP er i samme WAN som dit lokale netværk. I dette tilfælde startes fra "200".
Boot File: Indtast i boot \ pxeboot.com Udfyld resten af søjler med passende info. Når færdig, klik på "Gem"

Kør "PXE boot" fra bios

du vil nu få en ip

der rfter kør den dit ios på
Avatar billede aramis19 Nybegynder
08. marts 2015 - 15:45 #18
Jeg prøver i første omgang at klargøre en usb til den iso fil, det andet Rasmus skriver om lyder ret avanceret for mig at gå igang :P

Jeg har desværre først tid til at prøve mere af midt i næste uge, men skal nok komme med feedback om det virker eller ej.
Avatar billede Slettet bruger
09. marts 2015 - 21:20 #19
du kan også med MDT  .mdt skal så installpå en ande pc  så du kan se hvad mdt er skal nok hjælpe dig :)https://www.microsoft.com/en-us/download/details.aspx?id=25175