Avatar billede petert Forsker
06. marts 2015 - 12:57 Der er 9 kommentarer

HD Rep-

Hej
Jeg har et stort problem med en HD Maxtor DiamondMax Plus 9 120 GB ATA/133 HDD ( jumper sat til Master)
I forbindelse med Backup af Filmappe stopper overførslen midt i processen.
Jeg tager HD ud af PC og tilslutter den via Easy IDE/ USB adapter til min laptop.
Her kan jeg heller ikke få forbindelse til C drevet.
Jeg kan høre HD kører rundt, hvad kan jeg gøre.?
Findes der noget program der kan lokalisere problemet.?
Da der er nogle uerstattelige familie foto,s hvad kan jeg prøve?

MVH
Petert
Avatar billede claes57 Ekspert
06. marts 2015 - 13:21 #1
Fortsæt med at have den på ekstern på bærbar til fejl er repareret. Se i diskhåndtering om den er der, men bare mangler drevbogstav. I så fald kan det tildeles her, og den dukker op i stifinder. Du vil så godt køre en dosboks/kommandoboks, hvor du kører chkdsk.
Chkdsk e: /R /X
Hvis drevet er e:
Det reparerer drevets indholdsfortegnelse og tjekker for dårlige områder på disken.
Avatar billede petert Forsker
06. marts 2015 - 14:38 #2
Hej claes57
Følgende sker når jeg sætter strøm til HD via Easy/usb adapter.
HD spinner op som normalt.
små klik lyde kommer fra HD. (som om læsearmen står og klikker uden at kunne køre hele den vandring
Jeg kan ikke se den i diskhåndtering
Den bærebare som jeg sætter Easy/usb adapter til kører win 7 pro.
Historik
Det første der skete, da den gik ned, og jeg prøvede med Easy/usb adapter, var at skrive, forkert parameter, jeg skulle formatere disken.
Dette turde jeg ikke pga. ikke at slette data.
Så kørte en bekendt Chkdsk /R og her stod i 2 døgn, men stoppede/frøs på 22 %
Han kunne ikke hjælpe mere.

Hvad vil du foreslå jeg prøver
Avatar billede MADOlsen Forsker
06. marts 2015 - 14:46 #3
Lidt off topic, men når du nu er så glad for at forkorte ordet harddisk, vil jeg da lige indskyde, at den korrekte forkortelse er HDD :-)
Avatar billede claes57 Ekspert
06. marts 2015 - 14:55 #4
Typisk når en disk 'klikker' så får den for lidt strøm. Men ellers så hold den som ekstern til fikset. Du må forsøge med en anden usb-forbindelses-ting til disken.
Avatar billede petert Forsker
06. marts 2015 - 15:38 #5
Jeg kan sagtens holde den ekstern, til jeg har forhåbentlig reddet mine data.
Jeg har skiftet til en anden usb adapter med strøm nok, (2A )
Kan det være printet i bunden af HDD der kan være problemet, selv om der kommer små klik lyde, som ellers kunne indikere mekanisk problem
Avatar billede petert Forsker
06. marts 2015 - 15:54 #6
Lille ændring
Klik lyde er væk.
HDD spinner.
Under denne computer vises Lokal Disk (F:)
Hvis jeg vælger egenskaber for F, hardware vises mappen er tom.
Jeg kan ikke noget indhold på F disk
Avatar billede 220661 Ekspert
06. marts 2015 - 16:11 #7
I diskhåndteringen står de nævnte partitioner så som RAW format?

Her er en anden tråd hvis dette er tilfældet:
http://www.eksperten.dk/spm/1002132#reply_8174285
Avatar billede 220661 Ekspert
06. marts 2015 - 16:15 #8
Kunne måske tænkes at partitionstabellerne der gået fløjten og derfor at drevene ser tomme ud.
Du har jo sikkert fjernet den eksterne uden at bruge sikker fjernelse ikke?
Minitool burde kunne reparere partitionstabellen hvis dette er tilofældet.
Og Testdisk kan redde filer.
Jeg er ikke selv bekendt med disse programmer, men har set at de har løst problemer for flere herinde.
Avatar billede claes57 Ekspert
06. marts 2015 - 16:17 #9
jeg ville så nok forsøge med Testdisk
http://www.cgsecurity.org/wiki/TestDisk