Avatar billede ktrs Novice
06. marts 2015 - 18:14 Der er 11 kommentarer

Problemer med Bixolon SRP-350 bon printer

Hej alle.

Jeg har en Bixolon SRP-350 bon printer, når jeg printer en bon ud fra den går det meget langsomt.

Printeren er med seriel port, den har jeg sat til højeste baud rate (57600) både i printer og i windows driver, men den printer stadigvæk langsomt.

Jeg har også opgraderet min maskine i hastighed da jeg læste mig frem til at det også kunne være det, men det jalp heller ikke.

Jeg har så læst at det kan være fordi at den Windows fonte istedet for de fonte der er indbygget i printeren, men det er så her problemet kommer.
Jeg har ledt og ledt efter hvordan man ændre systemet så den bruger de indbygget fonte istedet for windows fonte.

Er der ikke nogen af jer skrabe folk der ude, der kan guide mig til hvordan man løser dette problem.

Med Venlig hilsen
Kim
Avatar billede ole_madsen Ekspert
06. marts 2015 - 18:52 #1
Det lyder som om du har været alt det rigtige igennem.

Men her til sidst mangler det essentielle... - hvilket program skriver du ud fra?

Det er i dette program du skal ændre fonten til en af de indbyggede... - eks. plejer Courier New at være en printerfont. Hvilke fonte din printer kender i forvejen, må du slå op i manualen.

Hvis vi forestiller os at du skriver ud fra word, gælder det så om at dokumentet oprettes med Courier New fonten. OG iøvrigt at du IKKE hælder alle mulige rammer og grafiske elementer ind i dokumentet. Disse skal nemlig opløses til bitmap billeder og sendes derfor til printeren som en lang datastrøm - lige som de fonte printeren ikke kender.

Allerhelst burde du ikke sende andet til printeren, end det du kan lave i notepad (= ren tekst plus de grafiske symboler der findes i fonten i forvejen).

Når det så er sagt, så er det MANGE år siden jeg har hørt om så langsom en seriel printer, så jeg kunne frygte det ikke er det eneste problem du har. Er det det rette kabel du bruger? - der findes flere forskellige typer serielle kabler.
Jeg har også oplevet folk der har brugt en USB-Seriel adapter, som ikke har virket korrekt. Det bedste er en "ægte" seriel port. Og er det db9 stik (ni-pols stik) skal alle lederene som regel føres lige igennem.
Avatar billede ktrs Novice
06. marts 2015 - 19:58 #2
Hej Ole.

Programmet der skrives fra er et POS program, som høre til en hjemmeside.
Programet/plugin hedder woopos som ned skriver vare på hejmmesiden i Wordpress - woocommercer.

Med hensyn til kabel som du beskriver, kommer jeg til at tænke på at den bixolon printeren leveres med et 25 pol stik af tyben IFA-S jeg har så købt et kabel (dog et billigt et) som efter manual anvisningen, som har 25 pol han i den ene ende og 9 pol han i den anden ende, kan det havde noget med det at gøre ??

Kan kablet være købt for billigt ??

Mvh Kim
Avatar billede ole_madsen Ekspert
06. marts 2015 - 20:51 #3
Så skal du have undersøgt, hvilken standardfont der bruges i Wordpress. Men som sagt, er der rammer o.lign. med, er du ligevidt m.h.t. hastighed på fonten.

Med hensyn til kablet - hvis det ellers lever op til specifikationen (RS232x, RS422), så burde det virke. Selvfølgelig kan skærmen være for dårlig, så der kommer for meget støj ind på det, men så ville du også få "garbage" ud på printeren.

Og selve indstillingerne lyder også til at være i orden (eks. 57600,8,1,E) - ellers ville der slet ikke komme data igennem. Og dog - du kunne teste lidt med paritetsbitten, og prøve at sætte den til 0 (eller 1, hvis den står til 0). Men omvendt har du vel sat printeren identisk op, og så vil det heller ikke give noget...

Pyha - jeg ved ikke helt hvad jeg selv ville prøve... - jeg ville nok opspore et andet kabel, og teste med det, hvis ellers alt andet er som det skal være.
Avatar billede ktrs Novice
06. marts 2015 - 22:10 #4
Jeg kommer til at tænke på at jeg har et andet pos program til udskrivning af bon som jeg ikke kan bruge til hjemmesiden da det kun er til Windows, dette program har jeg testet med på bon printeren, og sjovt nok så skriver det fint ud i en hurtig hastighed.

Jeg har så også et treje pos program som også kun er til Windows, det program har jeg også testet, men det skriver også langsomt på bon printeren.

Så lige en opsamling på pos og udskrivning.
2 stk Windows pos programmer: 1 stk skriver langsomt og 1 stk skriver hurtigt.
1 stk hjemmeside pos plug ind skriver langsomt.

Så vil du ikke mene at jeg skal rette blikket mod fonte i wordpress/pos plug ind ??
Avatar billede ole_madsen Ekspert
06. marts 2015 - 22:32 #5
Jo, det vil helt afgjort være det næste at få afklaret.

Det langsomme Windows POS program kunne jo også tænkes at benytte grafiske elementer eller ikke standard font - men det der skriver hurtigt, bekræfter jo at kabel og kommunikation er som det skal være.
Avatar billede ktrs Novice
06. marts 2015 - 22:55 #6
Jeg tror lige at jeg kigger lidt på det med de fonte.
Og ja det virker ikke som det er kablet der er problemet.

Jeg vender lige tilbage når jeg lige har testet nogen af de ting som vi har skrevet om, og fortæller hvordan det er gået.. :-)
Avatar billede ktrs Novice
07. marts 2015 - 12:43 #7
Hej Ole.

Jeg har kigget på det her med fonte i bon printeren, og jeg kan bare ikke finde noget om hvad for fonte den bon printer er indbygget med.

Hmmm øv øv
Avatar billede ole_madsen Ekspert
07. marts 2015 - 23:55 #8
Jammen så må man jo google lidt mere :-)

Manualen fandt jeg på http://www.bixolon.com/upload/download/srp-350_user_english_rev_1_07.pdf - jeg antager det er samme manual du bruger som reference.

Hvad jeg læser er, at der IKKE er specielle fonte indbygget. Den har en "Font A" og "Font B" som størrelsesmæssigt er forskellig.

til gengæld studser jeg lidt over opsætningen for seriel kommunikation - det er godt nok lidt over 10 år siden jeg fast arbejdede med serielle forbindelser, men jeg synes ikke opsætningen ser helt ud som jeg ville forvente.

Prøv at lege med switch 6 - "Parity Selection", og se om den giver en forskel.
Og prøv at lege med switch 3 - "Handshake protocol", og se om den giver forskel (specielt hvis du er usikker på kablet - jeg mener xon/xoff har luset to ledere i hver ende af kablet).

Men når vi så har fundet manualen, kan jeg kun undre mig over hvilken hardware du kører på? - hvis printeren har indbygget USB (og parallel) forbindelser, og du kører på en PC-look-a-like hardwareenhed, virker det som en nødløsning at vælge den absolut langsommeste forbindelse (Seriel).

Hvorfor ikke bruge USB?
Avatar billede ktrs Novice
10. marts 2015 - 19:45 #9
Hej Ole.

Med hensyn til fonte er det det samme jeg få ud af det som du beskriver.

At printeren er på Seriel og ikke USB, ja det fandt jeg først ud af da jeg havde fået den hjem, jeg har købt den brugt privat og fik ikke lige spurgt om forbindelse teknologien i den.
Men efter hvad jeg ved og har kunne læse mig til, kan man købe et usb modul til den, og det kan jo være at det ændre noget på hastigheden.

Jeg tror at jeg vil lege lidt med de switch som du beskriver, for alt står som standard.
Hvis det ikke hjælper, overvejer jeg et usb modul, det ligger i den nette sum af kun kr. 180.- såååå det er da vær at prøve.
Avatar billede ktrs Novice
11. maj 2015 - 08:24 #10
Hej Ole.
Beklager den lange retur tid.

Jeg har desværre ikke kunne få noget af det til at virke, så jeg har besluttet at kigge mig om efter en ny bon printer.
Tiden der bliver brugt på at forsøge at få den til at virke bedre, er for dyr i forhold til at købe en ny.

Så Ole smid et svar så få du point for dit forsøg på at få det til at spille.

Mvh Kim
Avatar billede ole_madsen Ekspert
11. maj 2015 - 13:30 #11
Det lyder som en rigtig fornuftig beslutning :-)

Tag du bare point tilbage selv - jeg er holdt op med at samle.