Avatar billede ihvornoller Nybegynder
10. marts 2015 - 18:36 Der er 5 kommentarer og
1 løsning

Kan man bruge en gammel bærbar som router/access point/extender?

Jeg har et lidt mærkelig spørgsmål som jeg ikke har kunne google mig til en løsning. Men sagen er den at jeg har en ny stationær computer ude i et rum, hvor det ikke er mulighed for at trække et net kabel. Derfor må jeg jo hoppe på det trådløse net. Men jeg har endnu ikke købt et trådløs kort/dongle til min pc. Jeg har så en ældre bærbar med windows 7. Spørgsmålet er så om jeg på en eller anden magisk måde i windows 7 kan bruge min gamle bærbar som access point (hedder det ikke det?). Det vil sige at min bærbar fanger nettet i luften og via et kabel smider det videre til den stationære. Jeg er godt klar over at det nok er nemmest bare at købe en trådløs netkort. Men hvis jeg nu kan finde en løsning med den bærbar, så kunne det være et sjovt lille projekt. Jeg skal alligevel bruge den bærbare til renderingsfarm.
Avatar billede Blueeyez Mester
10. marts 2015 - 19:48 #1
Kobel bærbar og stationær sammen via lan port.
I bærbaren skal du ind under netværk og markere Lan og det trådløse og oprette en bro forbindelse (Sådan gjorde man i XP i sin tid).
Avatar billede cht22 Professor
10. marts 2015 - 20:15 #2
Det er på samme måde man gør i Windows 7 og 8.

I Windows 7 og 8 er det under netværk og "Rediger indstillinger for netværkskort".

Det kan være du skal redigere Firewall'en på bærbaren eller slå den fra ellers blokerer den for de services der skal bruges.

Det hedder ikke Access-Point. Det er WiFi Bridge, når forbindelsen modtages fra WiFi og sendes videre.
Avatar billede ihvornoller Nybegynder
10. marts 2015 - 22:25 #3
Sådan! Det var lige det der skulle til. Meget nemmere end jeg havde forestillet mig. Tak for hjælpen begge to.
Avatar billede Blueeyez Mester
11. marts 2015 - 11:07 #4
Hvem skal smide et svar? :-)
Avatar billede cht22 Professor
11. marts 2015 - 13:35 #5
Bare giv points til Blueeyez det var ham der svarede først.
Avatar billede Blueeyez Mester
11. marts 2015 - 14:08 #6
Smider et svar og afmelder overvågning så :-)