Avatar billede pumpe Nybegynder
11. marts 2015 - 06:23 Der er 11 kommentarer og
1 løsning

problemer med rammer

Jeg er igang med at lave en hjemmeside. Den er lavet i 5 div bokse.
En top/bund en højre/venstre og en center. Den venstre indeholder 9 små div bokse (knapper). Center består af 9 div bokse alle med et z-inden 1-9 jeg vil gerne vise center6 når man klikker på knap6
Jegkunne måske have lavet det i frame men har læst at frame ikke er særligt godt. Jeg har brug for hjælp. Enten til at hente Siden ind eller en anden måde at lave det på det skal være i 5 ramme og 9 sider. Håber der er en der kan hjælpe mig.gerne i html og css.
Avatar billede keysersoze Guru
11. marts 2015 - 08:07 #1
Du kan lave noget simpelt show/hide layer, benytte ajax til dynamisk at loade og udskifte indhold eller kigge på et framework til det, fx angular eller ember.
Avatar billede pumpe Nybegynder
11. marts 2015 - 08:36 #2
Jeg siger foreløbig tak
når jeg har undersøgt det og jeg har fået det til at køre eller ikke vender jeg tilbage men det jeg lige faldt for ser det ud som om show virker. Du hører fra mig.
Avatar billede keysersoze Guru
11. marts 2015 - 10:00 #3
Det du - måske - også skal tænke på er SEO og brugervenlighed og med show/hide er får du nok ikke de bedste resultater på de punkter.
Avatar billede pumpe Nybegynder
11. marts 2015 - 11:09 #4
Det jeg skal bruge det til er netop at give en god brugervenlighed det er derfor jeg netop bruger  div. Men hvis man så lukker der. Må man vælge mellem pest og kolera og vælge den mindst slemme. Jeg må så se på fremework
Avatar billede keysersoze Guru
11. marts 2015 - 11:46 #5
Det jeg tænker på med brugervenlighed er fx også en brugbar URL - det kunne fx løses med noget jquery history. Et framework vil løse mange af disse trivielle udfordringer hvis hele siden ikke må opdatere.
Avatar billede pumpe Nybegynder
12. marts 2015 - 11:36 #6
Jeg var inde at se på Framework det virkede lidt besværligt og jeg overvejer i stedet at ligge det hele ind i joobla og så lave en side for hver. Jeg tror at jeg kan lave det meste af siderne som en standard og det faktisk nærmest kun er selve siden der skal laves på denne måde. Jeg læste på nettet at det bedste er at lave hver side som selvstændige sider og så lave alm. Link mellem dem. Det bliver det så også bare med en skabelon.
Avatar billede keysersoze Guru
12. marts 2015 - 11:53 #7
Der er ikke noget kode der hedder framework - et framework er noget kode/en platform, der fx gør det lettere at løse ofte kendte udfordringer. Der er mange frameworks, nogle lette og nogle sværere, men at give op allerede efter 1 døgn er hurtigt.

Joobla lyder også nyt - mon ikke du mener joomla?

Hvad der er bedst afhænger af utallige ting, men at holde sig til et standard CMS med almindelig sideskift gør det alt andet lige betydeligt lettere både i forhold til kode, søgemaskiner og brugervenlighed.
Avatar billede pumpe Nybegynder
12. marts 2015 - 14:33 #8
Du har ret i din antagelser om, at den heder Joomla. Jeg skal nu undersøge om jeg kan sætte den op på en måde, at hvis jeg opdeler siden i et centrum og de 4 verdenshjørner omkring, så er det kun centrum der skal ændres de "4 verdenshjørner" skal være nøjagtig ens siderne imellem. Det drejer sig om 9 sider, men det tror jeg godt man kan. Der kommer så yderligere et par anderledes sider, men det er først i anden generation og de skal begge kun tilknyttes en af de 9 sider i første generation med et link (De er faktisk også ens i opbygning, det er kun indholdet der varierer). Her er et direkte link også nok og det samme retur. Som du kan læse har jeg allerede lavet hjemmesiden i hovedet. Den skal bare ind i en fysisk version så er den delvis færdig. Jeg ved af erfaring at der altid kommer nogle overraskelser. Det er jo overraskelserne  der giver udfordringerne i livet.
Avatar billede keysersoze Guru
12. marts 2015 - 18:39 #9
Valg af cms styrer sjældent hvad du kan og ikke kan - det kan højst bestemme hvor let eller svært det er at sætte op. Men det lyder som om at du ikke har den store erfaring hverken med valg af cms eller kode generelt og så vil findes der nok lettere systemer at komme i gang med, fx Wordpress, Umbraco eller Composite C1.
Avatar billede pumpe Nybegynder
18. marts 2015 - 17:43 #10
Jeg fik nogle andre opgaver der tog min tid, men jeg har haft lidt tid til at undersøge mit problem. Jeg er nået til at det eneste jeg skal bruge er lidt PHP, ikke for at det er nødvendigt men for at standardisere siderne ved ændringer. Da min hjemmeside bliver på 10 sider og 2 stk. tillægssider kunne det nok gå at lave det hele i html (altså 10 næsten ens sider). Jeg vælger dog nok at lave det i en let cms program hvis ikke jeg kan nøjes med ren PHP. Det eneste jeg har brug for er inklude sætningen fra PHP.  Jeg har valgt unoeuro og jeg ved ikke om de tillader jeg kun burger PHP.
Jeg har brugt en del af din tid så hvis du svarer mig på om det kan lade sig gøre kun at bruge PHP og om jeg så skal bruge  FileZilla eller hvad ellers. Så får du de 30 point.
Avatar billede keysersoze Guru
19. marts 2015 - 09:29 #11
Hos unoeuro kan du vælge både et php- og asp/.net-webhoteller så om du kan benytte php afhænger af hvad du vælger eller har valgt undervejs i din bestilling. Og selvfølgelig er der ikke noget krav om at du absolut skal benytte et CMS så du kan fint benytte ren php. Filezilla er fint at benytte.

Alle disse ting bliver i øvrigt besvaret i deres support - https://www.unoeuro.com/support.php
Avatar billede pumpe Nybegynder
19. marts 2015 - 12:18 #12
Tak for hjælpen.
Jeg sender dig 30 point her.