Avatar billede Novice-1 Seniormester
13. marts 2015 - 13:47 Der er 13 kommentarer og
1 løsning

mobilt bredbånd/ pc -kan man selv gøre noget

Jeg har som et forsøg anskaffet mobilt -delt- bredbånd navnlig interessant når det gælder pc.
  Kan man selv gøre noget for bedre at fange signalet.
Kan jeg eksempelvis få en antenne -til en rimelig pris- der fanger signalet bedre end det modem jeg har fået fra udbyderen og som sidder  i USB porten.
  Jeg har også tænkt på at smide modemet udenfor, og så forbinde via USB kabel

  Men egenlig lovede udbyderen mig 4G opkobling, hvis det kneb med forbindelsen i sommerhuset. - Men om det var noget jeg skulle betale ekstra for.....
Avatar billede Blueeyez Mester
13. marts 2015 - 14:08 #1
Du kan købe en router der har usb til dongle og så fange det wifi den udsender.. Dermed kan du placere den højt og næsten hvor du vil (Kun afhængig af en strømkilde).. Så kan du (Hvis jeg ikke er helt forkert på den) jo bare forbinde din pc til router med lan kabel hvis den ikke har wifi)
Avatar billede claes57 Ekspert
13. marts 2015 - 14:17 #2
der er også routere med mulighed for ekstern antenne, hvor antennen kan placeres udendørs (og højt og vendt mod nærmeste mast).
Avatar billede larsini Seniormester
13. marts 2015 - 17:36 #4
fyg:
jeg har den router claes henviser til, dog har jeg ikke den eksterne antenne - routeren er ikke billig, men det er den bedste trådløse router jeg nogensinde har haft
Avatar billede Novice-1 Seniormester
17. marts 2015 - 15:56 #5
jeg vil gerne give jer alle point hvis i lige smider et "svar"

  Det med ruter havde jeg ikke tænkt på --måske en billig en et strategisk sted -indendøre

  Men nær kysten ser det ud til at det kun er 3G der er problemer med -modsat 4G- jævnfør udbyderens dækningskort

    og hvis det er sandt så bliver det vist billigst at opgradere til 4G  i hvert fald i første omgang og så se hvordan de forskellige priser indbyrdes udvikler sig.
Avatar billede larsini Seniormester
17. marts 2015 - 16:20 #6
jeg samler kun på løsninger og ej point  ;-)
Avatar billede claes57 Ekspert
17. marts 2015 - 16:35 #7
bare spring mig over. Men regn ikke med dækningskort. De er beregnede ud fra antennepositioner, og tager ikke højde for fx generende bevoksning og bygninger.
Avatar billede Novice-1 Seniormester
20. marts 2015 - 13:29 #8
hej
    ville lige fortælle at blot 1,5 m kabel indendøre så modem hænger under loftet (i træhus nær vindue) betyder en øgelse af hastighed fra  2,66/ 1,55  til 14,0/ 1,6 mb via 3 G netværk.

    Inden jeg tog i sommerhus havde jeg nu bestilt 5 m guldbelagt USB kabel fra av-cabels, da gik ud fra det var nødvendig at hænge modem under taget udendørs.

flere resultater når kabel ankommer!
Avatar billede Novice-1 Seniormester
20. marts 2015 - 21:02 #9
det omtalte 5 m guldbelagte USB 2,0 kabel (han/ hun) virkede nu ikke heller ikke indendøre, og samme placering, men havde også kun givet 22 kr + porto

--modsat det 1,5 m gamle guldbelagte sæt fra Aldi.
men AC-cabels havde også mange kvaliteter USB 2 og 3 til alle priser
  kablet fungerede i øvrigt perfekt til printeren
Avatar billede claes57 Ekspert
21. marts 2015 - 03:24 #10
5m usbkabel er også optimistisk til en passiv enhed (dvs en, der skal have strøm fra usb). Printer virker, da den har sin egen strøm.
Avatar billede Novice-1 Seniormester
21. marts 2015 - 17:29 #11
ok vidste jeg intet om, -føler fremdeles at jeg lige er kommet ind med firetoget når det gælder pc.
Avatar billede claes57 Ekspert
21. marts 2015 - 17:38 #12
Jeg har set nogle steder med lange usbkabler. Undervejs med 'forstærkere' som reducerer det støj, som strøm den anden vej giver. Det bliver aldrig godt med så lange kabler. Så hvis det virker med 1-2 m kabel, så hold dig på det. Ellers kan du tabe hastighed på din internetforbindelse, og det er jo dumt.
Det er noget andet med printere - hvis det kører lidt langsommere, så vil du næppe opdage det i daglig brug.
Avatar billede Novice-1 Seniormester
13. april 2015 - 11:17 #13
Jeg vil lige nævne at jeg vederlagsfrit fik opgraderet til 4G forbindelse.
  Oprindelig, inden USB kabel, havde været helt elendig i perioder et par dage. - med 3G
  men med kabel så  modem hang strategis var der pludselig masser af hul igennem
  som om de havde skruet op for hastigheden??

  Efter jeg fik 4G er download halveret og upload 3doblet, stadig med modem i kabel.

  I øvrigt står der på dækningskort om telefoni at der kun loves 2G og 4G indendøre
  Gad vide om det betyder at selskaberne garanterer 100% telefoni dækning hvis man har 4G telefon og abonnement

  men data dækningen vil vel ALTID være dårligere end hvis man sætter USB modem i pc -?

kunne man som her sætte USB kabel plus modem i telefonen og på den måde forbedre signalet, hvis man en dag pensionerer sin pc.

TIL CLAES57  JEG SYNES DU BURDE HAVE POINT!!
Avatar billede claes57 Ekspert
13. april 2015 - 11:28 #14
Du kan typisk ikke bruge modem og usb på telefon, da driver til modem mangler. Jeg ville så tage en router (se tidligere) og køre telefonen via dit lokale wifi.
På opfordring er det lagt som svar.