Avatar billede kimsand Nybegynder
13. marts 2015 - 18:31 Der er 16 kommentarer og
1 løsning

Maks funktion giver mig en grim fejlmeddelelse

Du har forsøgt at køre en forespørgsel, der ikke medtager det angivne udtryk "IDansattelser" som en del af en aggregatfunktion.

Jeg er i gang med at lave en medlemsdatabase til en fagforening.

https://billedeupload.dk/images/hD0L7.jpg

Hvorfor får jeg denne fejlmeddelelse. Hvad betyder den konkret.

Jeg skal have bygget en form over den har forespørgsel, og sat den ind i en anden form, hvor jeg laver dropdownmenuer, som bliver parametre for denne forespørgsel(ikke lavet endnu), derved kan jeg lave et recordsæt hvortil jeg kan knytte forskellig funktionalitet.

Problemet er at hvis jeg bare sætter lontrin ind, kommer der lige så mange resultater pr. medlem som der er registreret lontrin selvom jeg kører med "Unikke poster", og det er jo klart, så derfor vil jeg bruge Maks ([]) funktionen til at finde det højeste og så bare vise det.

Så skal jeg senere også kunne vælge en dropdown med løntrin hvor jeg så kan vælge alle dem med trin 35 eks.
Avatar billede lordnelson Seniormester
14. marts 2015 - 07:23 #1
Kan du ikke i SQL visning , lave den om til
select distinct lontrin
Avatar billede terry Ekspert
14. marts 2015 - 13:35 #2
If you just want to show the same MAX lontrin, then you can use Dmax("lontrin";"DT_Lontrin")
Avatar billede kimsand Nybegynder
16. marts 2015 - 19:03 #3
ahh checker lige om det virker.
Avatar billede kimsand Nybegynder
16. marts 2015 - 19:12 #4
Det virkede ikke. Er der nogen af jer der ved hvad der er i vejen med min forespørgsel ?

Giver billedet nogen hints ?
Avatar billede terry Ekspert
16. marts 2015 - 19:34 #5
Any chance of seeing dB?

Max isn't going to work because it is an aggregate function which you would use when grouping.

Why doesn't Dmax work? Do you get an error?
Avatar billede terry Ekspert
16. marts 2015 - 19:55 #6
Du har forsøgt at køre en forespørgsel, der ikke medtager det angivne udtryk "IDansattelser" som en del af en aggregatfunktion.

This is because the field IDansattelser is the first in the query, if you had another field as the first then that field would very likely give an error. Because you use max() then it is expected your are making a Totals query wher you would use GROUP BY and aggregate functiones.

I don't see why DMax(..) doesn't work.
Avatar billede kimsand Nybegynder
17. marts 2015 - 15:30 #7
dmax doesnt work cause it only gives me the one with the highest autonumber in IDlontrin(latest created), and that is not necessarily the highest value in lontrin.
Avatar billede terry Ekspert
17. marts 2015 - 15:52 #8
Dmax("lontrin";"DT_Lontrin") should give the highest value of the field "lontrin" from the table "DT_Lontrin".

https://msdn.microsoft.com/en-us/library/office/ff835050.aspx?f=255&MSPPError=-2147217396
Avatar billede terry Ekspert
17. marts 2015 - 15:53 #9
so if it doesn't work, then I guess your doing something wrong
Avatar billede terry Ekspert
17. marts 2015 - 15:55 #10
from the link you can also see it says ..

If you use the Max function, the data is grouped before values in the field expression are evaluated. This is why Max doesn't work, but dmax should work
Avatar billede kimsand Nybegynder
17. marts 2015 - 20:27 #11
Hey Terry ty for your reply..

when i do that, i get a "intet resultat" as a result.

But would it return the highest value of lontrin from dt_lontrin for that particular IDansattelser AND IDlonudvikling ?

Or would i just return the highest lontrin of DT_lontrin ? cause those 2 Things are quite different.
Avatar billede terry Ekspert
18. marts 2015 - 10:26 #12
using Dmax("lontrin";"DT_Lontrin")  I would expect it to give highest lontrin of DT_lontrin, but you should also be able to add a parameter (see link I gave) to find the highest for that particular IDansattelser.

Have you tried GROUPING?
Can I see the dB?
Avatar billede terry Ekspert
08. april 2015 - 17:56 #13
?
Avatar billede kimsand Nybegynder
20. april 2015 - 14:30 #14
Hey Terry. Im so sorry for the much too long delay on the reply on this question...

My work just put me on another assignment, and i forgot that i had an unfinished question here. I just realized it when i came back here that i was yellow.
Avatar billede kimsand Nybegynder
20. april 2015 - 14:34 #15
could you throw me an answer, and i'll accept it..

I didn't solve the problem, but i have had to postpone this little project as it is a private thing, and am too hard at work atm to work on private things.
Avatar billede terry Ekspert
20. april 2015 - 18:02 #16
Drop as comment when you have a bit more time, and if possible I'd like to see the dB ..

Thanks
Avatar billede kimsand Nybegynder
20. april 2015 - 19:05 #17
ty...