Avatar billede KSchildt Nybegynder
13. marts 2015 - 21:48 Der er 10 kommentarer og
1 løsning

Sikkerhed ang opbevaring af foto og dokumenter NAS

Hej

Jeg søger en ny måde at gemme mine foto samt dokumenter på.

Det jeg gerne vil, er at kunne gemme mine ting på et fælles drev så alle i husstanden kan tilgå dem. Men samtidig skal det sikres mod defekt, tyveri og brand. Jeg har dog ikke lyst til at skulle benytte en online løsning som man betaler for hver måned.

Så derfor er mit spørgsmål: Findes der ikke en løsning hvor jeg og en anden køber en NAS hver som vi gemmer vores ting på og de så kan spejler hinanden? Jeg tænker så vi danner sikkerhed for hinanden.

De står selvfølgelig på hver deres adresse.

Jeg har kikket på WD My Cloud 3T kan den det?

Kan det overhovedet lade sig gøre?

Hvis denne løsning ikke findes bør nogle hurtigst muligt lave det ;-)

Håber på nogle kan hjælpe :-)
Avatar billede Guitarfix Nybegynder
14. marts 2015 - 11:04 #1
Synologys NAS løsninger kan det du eftersøger.
Avatar billede Blueeyez Mester
14. marts 2015 - 13:17 #2
Det du søger er nas servere med Rsync eller bittorrent sync..
Det er mig bekendt de 2 bedste til at holde det opdateret på begge enheder konstant, men husk på at en nas kan blive hacket, så gennemgå indstillingerne nøje.. Bruger selv Asustor Nas, men de koster mere end Synology.. og husk nu os at have nogle gode harddiske evt WD Red.. og som disk1 vil jeg anbefale en SSD.
Avatar billede KSchildt Nybegynder
15. marts 2015 - 08:00 #3
Tak for svarene :-)

Nu er jeg jo, som I nok har regnet ud, ikke den store IT haj.

Blueeyez du skriver: husk at have nogle gode harddiske. Skal der sidde mere end en harddisk i hver NAS? Mener du SSD i den NAS jeg har lokalt også WD Red i den der står ved en kammerat til backup?

Hvordan er brugervenligheden på de Synology som I omtaler?

Er de kompatibel med mac, pc, telefoner og tablets?

Jeg har en kammerat som har købt en WD my cloud 3T. Det lader til at den er rigtig nem at sætte op samt at bruge i hverdagen. Men ved I om den kan sættes op til at lægge et kopi over på en magen til dog på en anden adresse?

Er der en anden og bedre løsning end en NAS server, hvis ikke man ønsker at benytte sig af en online service som man skal betale for?
Avatar billede KSchildt Nybegynder
15. marts 2015 - 08:18 #4
Skal man have fast IP adresse begge steder for at kunne gøre det?
Avatar billede Blueeyez Mester
15. marts 2015 - 09:24 #5
En fast ip gør det nok nemmest at forbinde de 2 nas enheder.

Ssd som disk1 i systemet og hdd til data opbevaring.

Jeg har selv gjort følgende for at reducere støj fra min nas. (SSD er lydløs)
Det giver et lidt lavere strømforbrug. (Det er ikke her du vinder mest, men en fordel er vel en fordel)
Wd red er til data. Det betyder at dine filer ikke må være på ssden men hdden må de godt. Ssd er kun til systemet og systemet vil som regel have nogle delte mapper på disk1 som standard (dem bør du så undlade at bruge og hvis du vil bruge dem så flyt dem på hdden som bruges til dataen.

Jeg synes ikke der er en bedre løsning. Har selv en Asustor AS-604t, gad dog godt deres nye as-5104t men venter nok lidt mere tid før opgradering, da de jo ikke er gratis ;-)

Jeg har kun set reviews af wd cloud nas og synology fravalgte jeg da Asustor lød imest spændende.. Og så er der nogle kræfter i dem.. Min overfører med 100 MB/s på lan så det tager ikke lang tid at flytte noget :-)
Avatar billede KSchildt Nybegynder
15. marts 2015 - 10:08 #6
Det kan da godt være at det er mere avanceret end jeg magter :-)

Er det alle synology der kan det? Kan DS115j bruges til det?

Så vidt som jeg kan finde ud af kan WD my cloud mirror også det jeg ønsker. Du ved ikke om det er en nødvendighed med fast IP begge steder?

Spørgsmålet er sku om jeg overhovedet kan finde ud af at sætte det op :-)
Avatar billede Blueeyez Mester
15. marts 2015 - 10:26 #7
Jeg tør ikke helt svare på det. Men bittorrent sync burde godt kunne arbejde mellem de 2 nas enheder uden fast ip (Men problemet er at her i Danmark er det er sjovt/død irriterende IP system) så hvis man har dynamisk ip (Standad) så kan din ip skifte, men der kan os være nogle ekstra blokeringer end hvis det er fast IP..

Det er blot min erfaring, men en nas er en god investering efter min mening. Du skal dog huske at jo hurtigere internet jo hurtigere kan dataen sendes frem og tilbage (Hele husets internet bliver jo påvirket)..

Husk dog på. Da du skulle lære at cykle faldt du med garanti, men du steg da op på cyklen igen ;-) (Dog når det er IT, så husk at lave en backup af alt du ligger på nasen i tilfælde af at DU laver en fejl eller systemet fejler).
Avatar billede KSchildt Nybegynder
04. april 2015 - 13:28 #8
Tak for svarene Blueeyez

Jeg er blevet klogere men har ikke helt besluttet mig endnu til hvad jeg gør :-)

Hvordan alslutter jeg denne tråd?
Avatar billede Blueeyez Mester
04. april 2015 - 15:40 #9
Du beder om et svar fra brugeren der har givet dig en løsning på dit spørgsmål ;-)
Avatar billede KSchildt Nybegynder
05. april 2015 - 07:44 #10
Det må du gerne gøre Blueeyez og tak for hjælpen :-)
Avatar billede Blueeyez Mester
05. april 2015 - 14:48 #11
Velbekomme ;-)