Avatar billede dytte3540 Nybegynder
15. marts 2015 - 16:03 Der er 16 kommentarer og
1 løsning

Hvor er diskpladsen henne?

Min søns Win7-PC har en harddisk på 1 TB, der er nu ca. 600 GB forbrugt.
Men når vi går ind under C-drevet og tager 'Egenskaber' på alle mapperne tur, så er der kun forbrugt ca. 250 GB - hvor i alverden er resten af pladsen henne? Synes 350 manglende GB er meget.

Kan noget hjælpe med at lokalisere, hvad pladsen er brugt til, så vi har en chance for at rydde op?

Vi har kørt Malwarebytes - ingenting at bemærke.
Vi har slettet midlertidige internetfiler, men det gav ikke alverden.
Og ellers kan vi vist lige så godt indrømme, at vi ikke er specielt 'tekniske'.......
Avatar billede 220661 Ekspert
15. marts 2015 - 17:08 #1
De ligger så måske som skjulte mapper.
Er det en pc der spilles på?
Mener også der er nogle mapper med spil der lagres på disken som der kan være skjulte, og de kan godt blive temmelig store.
For at se skjulte filer, skal man i kontrolpanel-mappeindstillinger-vis.
Pas på når man aktiverer disse, da en del af dem er system relaterede mapper, og dem må man ikke slette.
Avatar billede dytte3540 Nybegynder
15. marts 2015 - 17:18 #2
Ja, der spilles på maskinen.
Og i stifinder er der sagt ja til at vise skjulte filer, så det er ikke det, der driller os.
Avatar billede 220661 Ekspert
15. marts 2015 - 17:53 #3
Hvor meget plads er afsat til systemgendannelse på c drevet?
Avatar billede dytte3540 Nybegynder
15. marts 2015 - 18:04 #4
Hvordan ser vi det?
Er det i kontrolpanel et sted?
Avatar billede claes57 Ekspert
15. marts 2015 - 19:13 #5
prøv http://www.jam-software.com/treesize_free/
den viser hvad der bruges i de forskellige mapper - og du kan jagte evt fejl.
Avatar billede MADOlsen Forsker
16. marts 2015 - 10:41 #6
Er I sikre på, at harddisken kun består af én partition?
Er der andre drev end C-drevet at se i Stifinder?
Avatar billede dytte3540 Nybegynder
16. marts 2015 - 11:55 #7
Der er kun et C-drev.
Avatar billede dytte3540 Nybegynder
17. marts 2015 - 17:13 #8
Nu har vi fundet det, der bruger pladsen, takket være Treesize.
Det er noget der hedder System Volume Information, den mappe fylder 322 GB.
Men hvad er System Volume Information? Og hvorfor vokser den sig så kæmpestor?
Inde i mappen ligger der et hav af undermapper med kryptiske navne - den nyeste er fra 18. januar.
Avatar billede 220661 Ekspert
17. marts 2015 - 18:41 #9
Det er systemgendannelse som jeg beskrev i #3.

Du skal reducere den plads som der skal bruges på dette.
Dette kan gøres ved at højreklikke på denne computer og vælge egenskaber. Under de avancerede systemegenskaber kan du se hvor meget plads af diskdrevet der skal bruges på dette. En værdi på dette bør være på ca 10% af drevet.
Du burde så vidt jeg husker også kunne tilgå gennem kontrolpanelet. Der er vist også et punkt der hedder systembeskyttelse.
Herinde kan du også tilgå systemgendannelsen.
Avatar billede Slettet bruger
18. marts 2015 - 06:03 #10
du kan roligt bruge 20gb på systemgendannelse, det giver dig flere mulige at gå tilbage i tiden med, ved nedbrud.
Avatar billede dytte3540 Nybegynder
18. marts 2015 - 16:47 #11
Det var gendannelsesfiler, der brugte al pladsen. Nu har vi sat det ned, så der maks. kan bruges 40 GB (= 5%) til dette.

Tusind tak til alle for hjælpen - er imponeret over alt det, I ved, og over jeres hjælpsomhed.
Avatar billede dytte3540 Nybegynder
18. marts 2015 - 16:48 #12
:-) :-) :-)
Avatar billede 220661 Ekspert
18. marts 2015 - 16:58 #13
Velbekomme.

I stedet for at tage de udlovede point selv, ved at acceptere dit eget svar, så burde du spørge om der var nogle der ville have de udlovede point.
Avatar billede dytte3540 Nybegynder
18. marts 2015 - 17:05 #14
Aaarrrrggghhhh, så har jeg gjort det forkert - ville give point til 220661 for svaret vedr. systemgendannelse. Hvordan kan jeg rette op på det?
Avatar billede 220661 Ekspert
18. marts 2015 - 17:25 #15
Det kan du kun gøre ved at oprette et point spørgsmål i samme kategori som oprindelig tråd, hvor du sætter den til samme point antal som denne tråd.

I spørgsmålet henviser du til den/dem der skal lægge svar for point, og referere til gammel tråd.

I tråden her henviser du til point tråden.
Avatar billede dytte3540 Nybegynder
18. marts 2015 - 17:50 #16
Så har jeg oprettet et nyt spørgsmål med overskriften Hvor er diskpladsen henne? Pointgivning
Og hvad gør jeg så nu??? (bare så det ikke går galt igen)
Avatar billede 220661 Ekspert
18. marts 2015 - 17:56 #17