Avatar billede phil1020 Nybegynder
19. marts 2015 - 18:05 Der er 9 kommentarer

omregn brændstof forbrug til minutter

hej eksperten. jeg er i gang med af lave et ark som regner alt ud om biler. men jeg kan ikke få den til at regne ud hvor lang tid en bil kan køre på brændstof. jeg har lavet den sådan hed (407 kmt) /(hvorlangt den køre på en tank) og det skal stå i minutter. men når jeg gøre det tager det længer tid for bilen jo hurtiger den køre :-D
Avatar billede jens48 Ekspert
19. marts 2015 - 19:36 #1
Hvis du vil regne ud hvor mange minutter den kan køre på en fuld tank, skal du også have hastigheden med i regnestykket.
Avatar billede phil1020 Nybegynder
19. marts 2015 - 19:44 #2
jeg har læst af en bugattie kan tømme sin tank på 12 min. og det skal min excel ku regne ud ved af bare give den oplysninger af. tank størslen. km per litter  hastig hed. og den skal ku udregne det i minutter :-D men driller heletiden med af tælle den modsatte vej :-D
Avatar billede jens48 Ekspert
19. marts 2015 - 22:12 #3
=(tankstørrelse i liter)/(hastighed i km/h)*(km/l)*60

Så skulle du have det i minutter.
Hvor lille en tank har en Bugatti egentlig?
Avatar billede phil1020 Nybegynder
19. marts 2015 - 22:25 #4
100 litter :-D skal teste om det passer hele mit program. da jeg ved af en bugatti ka bruge en tank på 12 min så jeg ka tjække efter :-D men uden set hvad jeg laver så ka jeg ikke få den til af passe med tiden :-D dit udrignig siger 60 så det passer heller ikke tror jeg :-D
Avatar billede MADOlsen Forsker
20. marts 2015 - 08:03 #5
Hvordan regner du km/l ud?
Avatar billede phil1020 Nybegynder
20. marts 2015 - 08:15 #6
Det er noget som jeg har læst. Os selv skravet det ind. Men skal også ha lavet en som regner det ud med hvorlangt den har kørt på en tank :-)
Avatar billede MADOlsen Forsker
20. marts 2015 - 08:27 #7
Og hvilket tal bruger du?

Ifølge Wikipedia er brændstofforbruget ved bilens topfart på 78 l/100 km (~1,28 km/l).

Sætter man det ind i jens48's formel, får man 11:30 min, hvilket jo er ret tæt på de 12 min ;-)
Avatar billede phil1020 Nybegynder
20. marts 2015 - 08:32 #8
Jeg har fundet et sted hvor der står 8gallon Per mile og det gir ca 3 men glæder mig hjem for af prøve det :-)
Avatar billede MADOlsen Forsker
20. marts 2015 - 08:51 #9
Det lyder godt nok lidt voldsomt!! 8 gallons svarer altså til 30,28 liter, hvilket betyder, at den, hvis dit tal er rigtigt, kører 53 m (METER) på en liter brændstof.

Med en hastighed på 407 km/t betyder det altså, at den brænder lige godt 2 liter brændstof af i sekundet ...