Avatar billede alex-t Nybegynder
21. marts 2015 - 18:58 Der er 8 kommentarer og
1 løsning

Deling af to computere

Hej, håber der er nogen her der ved lidt mere om mit problem end jeg selv
Jeg har fra Yousee idag modtaget en ny router af den samme slags som jeg tidligere havde, da den gamle futtede af
Jeg har altid haft mine to PC'ere til at dele filer of mapper uden problemer, men nu efter jeg har fået den nye router kan jeg simpelthen ikke få de to PC'ere til snakke sammen igen, selvom routeren er det samme produkt
Den ene PC kører windows7 og den anden XP
Alex
Avatar billede Slettet bruger
21. marts 2015 - 19:06 #1
computerne skal være på samme subnet for at snakke.
så routerens DHCP skal uddele ip adresser til dem begge

computerne skal være i samme workgroup.

jeg gætter du skal ind og aktivere DHCP.
ellers kan du bare lave fast adresse, egenskaber på netkort/ipv4 (egenskaber), og sæt et manuelt ip nr på begge maskiner, og indskriv gateway (router)
Avatar billede Slettet bruger
21. marts 2015 - 19:07 #2
du kørte dhcp, fik ny router hvor dhcp er slået fra, dvs så står begge computere med "hent automatisk adresse", og det fejler, og så kan de ikke snakke sammen.
Avatar billede alex-t Nybegynder
21. marts 2015 - 19:15 #3
Hej sidwave, tak for dit svar!
Begge PC'ere er forbundet på samme stik i routeren over en switch, og tidligere havde jeg ikke samme arbejdsgruppe-navn på PC'erne, men alligevel fungerede alt. Nu har jeg så skiftet til det samme arbejdsgruppe-navn på dem begge, men intet virker uanset
Ja, jeg er ingen nørd ;(
Avatar billede jakobdo Ekspert
21. marts 2015 - 21:09 #4
Hvilken ip har de 2 maskiner ?
Avatar billede alex-t Nybegynder
22. marts 2015 - 02:44 #5
IP adresserne er hhv. 192.168.0.12 og 192.168.0.13
Så har du evt. løsningen Jakob?
Avatar billede alex-t Nybegynder
22. marts 2015 - 03:41 #6
Hvis jeg forsøger at få adgang til den pc der indeholder det drev jeg vil dele, så skriver jeg som altid \\SERVER\D i opret forbindelse til netværksdrev men får nu konstant meddelelsen: Netværksstien blev ikke fundet
Alle tilladelser og delinger er som tidligere og ikke ændret, -kun routeren udskiftet
Avatar billede Slettet bruger
22. marts 2015 - 06:34 #7
NetBIOS skal være slået til (shared enheders navne)
Avatar billede alex-t Nybegynder
22. marts 2015 - 08:12 #8
NetBios er aktiveret på begge PC'ere
Jeg har som nævnt ikke ændret nogen indstillinger overhovedet, andet end at jeg har skiftet PC'ernes arbejdsgruppe-navn til at de begge nu er WORKGROUP
Jeg kan iøvrigt ikke se den anden PC på kortet over netværket
Avatar billede alex-t Nybegynder
22. marts 2015 - 12:37 #9
Så fik jeg det selv til at virke!
Jeg prøvede lidt af hvert, og senest tog jeg guiden til netværksinstallation fra XP og kørte på begge PC'ere, hvorefter det så virkede. Hvorfor aner jeg så ikke helt, da jeg ingen ændringer kan se.
Men jeg lukker hermed tråden, og takker alle i forsøget på at hjælpe!
Mvh.
Alex