Avatar billede pepsiman Juniormester
24. marts 2015 - 08:56 Der er 9 kommentarer og
1 løsning

problem med tegn øæå

Hej

jeg laver hjemmeside(øvelser)og vil skrive nogle navne fx Jørgen.

Det opstår nogle gange med spørgsmål-tegn med baggrund 4 kant og 90 grader mod uret og selv om andre navne har ø æ å.

hvordan kan jeg undvære de 4 kant tegn??

håber du kan svare på det

tak forhånden

Ole
Avatar billede john_d Nybegynder
24. marts 2015 - 09:03 #1
du kan selvfølgeligt sætte tegnsættet på siden til utf-8, men ellers kan du også bare skrive tegnen som (uden mellemrum):  & A E l i g ;... & a r i n g ; du kan finde masser af specialtegn til html. søg evt på "html æ ø å"
Avatar billede pepsiman Juniormester
24. marts 2015 - 09:39 #2
jeg arbejder med php siden , ikke html... Jeg har forsøgte at søge ud i internet om spørgmål tegn.

jeg har prøvet at indsætte :

<html>
<head>

<meta http-equiv="content-type" content="text/html;charset=iso-8859-1" />
</head>

eller

<meta http-equiv="Content-Type" content="text/html; charset=UTF-8"/>

begge virkede ikke....
Avatar billede Slater Ekspert
24. marts 2015 - 09:47 #3
Husker du at gemme dine filer med samme tegnsæt? Det kan du som regel vælge i din editor.
Avatar billede pepsiman Juniormester
24. marts 2015 - 10:27 #4
ja , jeg har gemmet alle filer i samme mappe ude på internet.

Og jeg har lige været ind i phpmyadmin for at ændre under Generelle indstillinger -> servers forbindelsestegnsæt til utf8_dansih_ci

lige meget hvad - stadigvæk spørgsmål tegn der....

jeg overvejer at slette alle mapper i ftp og starter forfra.
Jeg ved ikke om det vil påvirke på databasen i phpmyadmin.

jeg kan se noget underligt tegn i database fx ø bliver til A_r
Avatar billede nemlig Professor
24. marts 2015 - 13:10 #5
Webserverne anvender efterhånden tegnsættet UTF-8, som standard.
I så fald skal du øverst i din php fil, fortæller serveren, hvilket tegnsæt du ønsker.

header('Content-Type: text/html; charset=iso-8859-1');

Det kan være din løsning.
Avatar billede Voyager57 Nybegynder
30. marts 2015 - 17:06 #6
Eller du kan lave en .htaccess fil der indedeholder:

AddDefaultCharset UTF8

Uploade den til serveren, så burde det virke.
Avatar billede pepsiman Juniormester
31. marts 2015 - 00:36 #7
Undskyld jeg svarer ikke så hurtigt.

Aha - Nu ved jeg hvorfor med problem med øæå...

Det skyldes med PHPdesigner 7 som jeg brugte til at arbejde med at lave hjemmeside. når jeg starter ny sider, automatik filtype ANSI på. Det giver problemet med øæå.
Så ændrer jeg til UTF 8 filtype under indstillinger i PHPdesigner. Det virker fint med øæå...

Jeg har brugte PHPdesigner længere og burde vidste det om UTF8 indstilliger før. Det kan være at jeg formatede PC for få uger siden og installede PHPdesigner igen. Jeg begyndte først at arbejdede med hjemmeside for lidt over en uge siden. Det kan ske at jeg glemmer en lille ting, så... :)

Nå, hvem vil have svar? :)

Mvh
Ole
Avatar billede nemlig Professor
01. april 2015 - 16:16 #8
Jeg samler ikke, og jeg var desuden heller ikke på sporet :)
Avatar billede pepsiman Juniormester
09. april 2015 - 13:33 #9
- Tak for jeres tid :) Jeg lukker her
Avatar billede pepsiman Juniormester
09. april 2015 - 13:34 #10
luk