Avatar billede http Nybegynder
24. marts 2015 - 21:13 Der er 13 kommentarer

Komprimering af .mp4 film

Hej
Jeg har et .mp4 klip, der har en varighed af 14 min, klippet fyldte opr. 335MB.
Dette klip skal offentliggøres på en hjemmeside.
Jeg har lavet en .srt fil, som indeholder subtitles til klippet.
.srt filen er merged ind i .mp4 klippet med programmet Handbrake.
Min problem er at klippet nu fylder 530MB! Resolution er 1280*720!!
Min hostingudbyder har en grænse på 500MB - derudover er det voldsomt meget data at præsentere brugerne for.
Jeg har nogle spørgsmål:
Jeg har brug for at komprimere min fil - findes der et freewareprogram, der kan gøre dette?
Hvilket format skal jeg have filmen i, for at den med rimelig success kan afspilles med PC, ie, Crome, firefox, iPhone, Android.
Jeg ved at man kan programmere sig ud af det på hjemmesiden, men det har jeg desværre ingen viden om.
Avatar billede eurositi Ekspert
25. marts 2015 - 07:30 #1
Ja. Du kan sagtens mindske filstørrelsen med både Handbrake såvel som andre gratis programmer så som XMedia Recode. Men hvilke indstillinger, du kan bruge, afhænger af videoens billedstørrelse (medmindre at du ikke har noget imod at mindske billedstørrelsen).

Men hvilke billeddimensioner har klippet? 1280*720 eller højere eller lavere?

Hvis det er 1280*720 og almindelig framerate (25 FPS), burde du kunne få filstørrelsen meget længere ned uden synligt kvalitetstab. På fanen Video i Xmedia (svarer næsten til Handbrakes), vælger du feltet Rate control mode og angiver "Constant quality".
I feltet neden under kan du angive en talværdi for kvaliteten. Prøv at sætte det til værdien 22 og se, hvordan det påvirker filstørrelsen. Hvis det er lidt for ringe, prøver du med 21, dernæst 20.5 og endelig 20.

Husk også, at lydkvaliteten ikke behøver at være specielt høj. MP3 stereo med en kvalitet på 160 kbps burde være nok.
Avatar billede http Nybegynder
25. marts 2015 - 07:54 #2
Tak for dit svar!
Klippet er 1280*710.
Jeg har inst. xmedia recode 3.2.1.7, under rate control er der ingen mulig for constant quality, desværre.
Der er flg. muligheder:
VBV Buffer size
VBV Maximum bitrate
VBV Initial Buffer
Bitrate variance
Quantizer
Lookahead
Avatar billede Blueeyez Mester
25. marts 2015 - 08:14 #3
Hvorfor ikke have filen på dropbox og så linke på hjemmesiden evt med video afspilning så folk ikke skal hente filen for at se den?
Avatar billede http Nybegynder
25. marts 2015 - 08:35 #4
Det har jeg faktisk også tænkt på, men jeg har oplevet at afspilningen hakker, når det er Dropbox.
Er det forventeligt?
Avatar billede MADOlsen Forsker
25. marts 2015 - 09:32 #5
Psst ... Du skal lige huske at vende tilbage til dine åbne spørgsmål:
http://www.eksperten.dk/list/aabnespoergsmaal/http
Avatar billede Blueeyez Mester
25. marts 2015 - 10:02 #6
Ingen anelse, mit webhotel har jeg ikke rigtigt nogen begrænsninger..

Jeg har aldrig selv brugt dtopbox til video streaming, men ellers er der jo mange alternativer..

Google, Microsofts, spideroak mm.
Avatar billede eurositi Ekspert
25. marts 2015 - 12:43 #7
Du kigger det forkerte sted.

Dén "rate control mode", jeg hentyder til findes i menuen "General" (ikke i undermenuen "Rate control").

Prøv at følge min anvisning og se, om ikke det reducerer filstørrelsen mærkbart.
Avatar billede Slettet bruger
25. marts 2015 - 14:06 #8
det er ikke smart at lægge video på egen side.
jeg synes du skal lægge det på youtube, og embedde på din hjemmeside.
alternativt, så har vimeo.com en højere opløsning, det smadrer ikke din hd video!
Avatar billede http Nybegynder
25. marts 2015 - 14:28 #9
Problemet er at videoen fylder 530MB, og Vimeo, Oaktree osv har trafikbegrænsning...
Avatar billede Slettet bruger
25. marts 2015 - 16:29 #10
ja, 20 GB pr uge!
Avatar billede Blueeyez Mester
25. marts 2015 - 17:56 #11
Brug youtube eller få et webhotel hvor der ikke er en begrænsning.. Fx Servage, men de har dog en fair use grænse, men har da haft over 100 GB uden at de brokkede sig. Det skal blot have med ens hjemmeside at gøre..
Avatar billede eurositi Ekspert
25. marts 2015 - 21:38 #12
Hej http.
Har du haft mulighed for at teste, om filstørrelsen bliver mere rimelig, når du gør, som jeg beskrev i mit svar samt i kommentar #7 ?
Medmindre at klippet er i fuld HD og bruger 50-60 FPS, bør det fylde langt mindre end både 500 og 335 mb. Det kan denne indstilling helt sikkert hjælpe med.
Avatar billede http Nybegynder
25. marts 2015 - 21:44 #13
Yes, det virker nu. Jeg har videoen på Youtube, indlejret den i min hjemmeside. Man kan sende mails, og Google Analytics fungerer. Jeg har aldrig arbejdet med hjemmesider før ;-) To problemer tilbage: 1: Hvis jeg afsender to mails fra mit site, så kommer der kun én mail frem
2: Hvordan styrer jeg, at præsentationen af youtubevideoen er første billede i videoen, og IKKE 5-6 min inde i videoen?