Avatar billede omn Mester
25. marts 2015 - 13:12 Der er 7 kommentarer og
1 løsning

Percentil beregning

I access kan man beregne gennemsnit med denne funktion
avg(expression), men er der en tilsvarende funktion for beregning af percentil ?
Vh. OMN
25. marts 2015 - 13:17 #1
Funktionen hedder MIDDEL() - og på trods af navnet, er det gennemsnittet, der beregnes.
Avatar billede omn Mester
27. marts 2015 - 17:11 #2
Hej
Tak for forslaget, men jeg kan ikke finde en funktion der hedder "middel" men du skriver også at den beregner gennemsnit, men det er 95% percentilen jeg e ude efter.
vh. OMN
Avatar billede terry Ekspert
28. marts 2015 - 12:19 #3
Not sure what Percentil beregning is, can you explain with an example or two?
Avatar billede terry Ekspert
08. april 2015 - 17:56 #4
?
Avatar billede omn Mester
10. april 2015 - 13:53 #5
I EXCEL er der denne function "PERCENTILE.INC". Det er en tilsvarende funktion i Access som jeg er på jagt efter.

Returns the k-th percentile of values in a range, where k is in the range 0..1, inclusive.

Jeg ønsker at finde gennemsnitværdien for en række værdier, hvor der ses bort fra eksempelvis de 5 mindste værdier og de 5 højeste værdier. Eksempelvis er 80% percentilen et udtryk for at jeg ønsker gennemsnitværdien for 80% af de målte værdier. Funktionen beregner selv hvilke værdier i begge ender der ikke skal tælle med.
Vh. OMN
Avatar billede terry Ekspert
10. april 2015 - 18:11 #7
You might be able to use this. I have not tried it!

http://bytes.com/topic/access/answers/869765-percentile-usage
Avatar billede terry Ekspert
11. april 2015 - 12:03 #8
Thanks, I assume you got something working?