Avatar billede hansuwe Juniormester
26. marts 2015 - 00:15 Der er 16 kommentarer

Gl. Photo Editor

Hej atter engang,
jeg har en gammel CD med MS Office 97. Heri findes bl.a. en mappe med program-dele for Photo Editor. På min tidligere desktop med Windows XP og SP-3 har jeg brugt dette program, men nu har jeg en nyere PC der kører Windows 7 Home Premium, og hvor der er installeret Office 10. Ved forsøg på at installere PHOTOED fra den gamle CD gør den vrøvl: Programmet er ikke kompatibelt. Er der nogen mulighed for trods alt at få PHOTOED til at køre ?
Det har nemlig et par detail-egenskaber, som jeg gerne vil kunne fortsætte med at bruge. Håber at nogen vil kunne give henvisninger / tips.
Mvh. Hans Uwe
Avatar billede Slettet bruger
26. marts 2015 - 05:20 #1
nej

windows opdateringer sørger for at gamle office ting ikke virker.
belive it or not :)
Avatar billede poko1 Ekspert
26. marts 2015 - 10:20 #2
Prøv om du kan bruge denne
http://gratisupload.dk/f/8qtyc5w7q9/
Avatar billede hansuwe Juniormester
27. marts 2015 - 00:29 #3
Hej poko1 og sidwave,
tak for prompte reaktioner. Jeg var klar over, at der nok kunne være vanskeligheder med et gammelt program og det nyere Windows 7. Men tænkte, om der muligvis fandtes en smutvej. Ved at hente poko1's  angivne "gratis upload" fandt jeg, at jeg også har lidt trbl. med at åbne zip-pakken, men kan dog se, hvad den indeholder af files. Det indhold er identisk med mappen PHOTOED på min gamle Office 97 CD, dog er der nu også en kinesisk sprogfile med. Men det jeg så mangler, er en set-up file (wizard) til at installere program og hjælpefiles, og til at installere i registry. Jeg får en fejlmelding når jeg prøver at åbne selve programmet: Registration failed og yderligere: Unable to install over the MSI version of the installation - -. Dette forstår jeg ikke rigtigt, er det igen Windows 7, der protesterer ?
Lad høre om der er yderligere forslag
Hilsen, HansUwe
Avatar billede poko1 Ekspert
27. marts 2015 - 08:25 #4
Avatar billede hansuwe Juniormester
27. marts 2015 - 14:34 #5
Hej poko1,
tak for næste henvisning. Den forudsætter, at jeg har hentet http://gratisupload.dk/f/8qtyc5w7q9/. OK, den fik jeg hentet, og lukket op med et hjælpeprogram: zipeg_win. (mit gamle "un-zip" program ville ikke længere). Dermed fik jeg indholdet af zip-mappen. Når jeg så følger din seneste anvisning: tag fat i filen PHOTOED og skub den ud på skrivebordet, så lykkes dette, MEN: når jeg så markérer filen og med højreklik vil åbne den (endda som administrator) så kommer først en forespørgsel fra min sikkerhedspakke: Dette er et ukendt program, vil / tør du åbne det? Jeg klikker OK, men så strejker den, den lægger godt nok en ikon nede på proceslinien (som vist i din nye download), men der er intet indhold, programmet er ikke åbnet. Har du endnu en fidus "i ærmet" ? Er der andre, der læser med her og evt. har et bud på, hvad jeg kan gøre ? Jeg venter spændt,
mvh., HansUwe
Avatar billede poko1 Ekspert
27. marts 2015 - 16:42 #6
Det forstår jeg ikke en meter af jeg har sågar unzippet til en USB nøgle og derfra åbnet den i Win 8.1 uden problemer Det er vel ikke din UAC der forhindrer???
Avatar billede poko1 Ekspert
27. marts 2015 - 17:10 #7
Her fra USB Nøgle også Selv om jeg har smidt PHOTOED Chinese Ud !
http://gratisupload.dk/f/8qulj0vpc0/
Avatar billede hansuwe Juniormester
27. marts 2015 - 21:58 #8
Hej poko1,
tak for seneste henvisning / illustration af indholdet af mappen
microsoft_photo_editor. Det er præcist også de samme 15 files jeg har fået unzipped til en mappe. Men når jeg som nævnt tidligere vil åbne program-filen PHOTOED - så går det galt. Nu nævner du "min UAC". Jeg var ikke sikker på betydningen af forkortelsen, men har fundet frem til, at det må være User Access Control. Jeg har som sagt forsøgt "som Administrator" at åbne filen PHOTOED, men det var altså ikke nok. Hvor finder jeg yderligere adgang til UAC ? Er der noget sted i Kontrolpanel der kan bruges ? Lad høre fra dig endnu engang.
Mvh., HansUwe
Avatar billede poko1 Ekspert
27. marts 2015 - 23:31 #9
Avatar billede hansuwe Juniormester
28. marts 2015 - 22:52 #10
Hej poko1,
tak for din fortsatte tålmodighed. Jeg har åbnet din senest fremsendte URL og fået skærmbilledet af indstilling af brugerkontrol (UAC) frem. Jeg har så fulgt anvisningen og for hvert trin selv lavet skærmbilleder til egen dokumentation.
Når indstillingen / skyderens stilling er ændret til nederste position har jeg lukket alt andet ned og taget en Genstart. Når jeg derpå igen udpeger programmet PHOTOED og med simpelt venstreklik vil åbne det, kommer mit sikkerhedsprogram med en advarsel: Vil/tør du åbne dette, det er fra en ukendt udgiver ? Jeg klikker OK - og så sker der stadig ikke noget, programmet åbnes ikke, (og der kommer heller ikke nogen melding om, hvor det vil blive placeret). Jeg har kigget på "fejlfinding i forbindelse med kompatibilitetsproblemer", men dér bliver jeg bare jaget rundt i manegen - de forslag der gives fører ikke videre. Så jeg er fremdeles kørt fast. Kender du yderligere muligheder ?
Mvh., HansUwe
Avatar billede ptj_11 Forsker
30. marts 2015 - 19:24 #11
Prøv at højreklikke på din programgenvej, vælg "egenskaber".
Her ser du placeringen af din eksekverbare fil. Klik dig frem til filen, højreklik den, og vælg "egenskaber". Hervælger  du fanebladet "kompatabilitet". Her kan du vælge at køre programmet i kompatabilitetstilstand for Windows XP.
Virker dette ikke, så er der også den mulighed, at du kan installere en virtuel maskine på din pc. På denne installerer du din gamle XP og derefter din PhotoED.
/ptj_11
Avatar billede ptj_11 Forsker
30. marts 2015 - 19:28 #12
Her er et link til et par af de mulige løsninger:
http://lifehacker.com/5714966/five-best-virtual-machine-applications
/ptj_11
Avatar billede hansuwe Juniormester
07. april 2015 - 23:59 #13
Hej ptj_11,
Allerførst tak for dit fremsatte forslag om at installere en virtuel maskine på min PC.
Undskyld jeg først melder tilbage nu, men jeg har for en uge siden siddet flere aftener og hekset
med at få én af de muligheder til at virke, som du henviste til, og som angives i
http://lifehacker.com/5714966/five-best-virtual-machine-applications. Jeg valgte at forsøge med
http://windows.microsoft.com/en-US/windows7/install-and-use-windows-xp-mode-in-windows-7,
Install and use Windows XP Mode in Windows 7 og gik frem efter anvisningerne dér.
Der skulle først checkes, om min PC kan anvende de emner, der kan hentes. Den kører Windows 7 Professional,  med Service Pack # 1, så det skulle være iorden at fortsætte. Der skulle yderligere checkes med Hardware-Assisted Virtualization ( HAV ) Detection Tool. Denne hjælpefunktion blev
åbnet  http://www.microsoft.com/en-us/download/details.aspx?id=592  og havdetectiontool.exe
på 180 KB blev hentet. Den gav beskeden: This computer meets the processor requirements
to run Windows Virtual PC, så også det skulle være iorden.
Derpå var der angivet fire emner der skulle hentes fra Microsoft Download Center.
Først Windows XP Mode page:  http://www.microsoft.com/da-DK/download/details.aspx?id=8002
WindowsXPMode_da-dk.exe  på  443.8 MB. Den lod jeg køre, der kom en Installation Wizard og lagde programmet:  Windows XP Mode base.vhd  i min "Programmer" mappe.
Dernæst en lignende procedure for at hente Windows Virtual PC. Her skulle vælges mellem to versioner. Jeg valgte  x64 versionen  som skulle passe til min PC, der kører 64 bit OS.
Fra Download Center kom http://www.microsoft.com/da-DK/download/details.aspx?id=3702
og her blev udpeget  Windows6.1-KB958559-x64-RefreshPkg.msu  på 16.3 MB. Efter at den var hentet og installeret blev der opfordret til Genstart.
Da den var gennemført gik jeg til tredje emne i ovennævnte liste:  To set up Windows XP Mode
for first use. Da det blev åbnet kom der et "EULA" panel, man skulle acceptere licensbetingelser
og fik så straks tildelt et brugernavn. Man skulle selv vælge et Pass Word og da det var gjort
gik processen i gang. Det tog mange minutter og da den iflg. status-indikatoren var næsten færdig ( 99 % ) - så gik det i fisk. "Installationen kunne ikke gennemføres".  Jeg har så slettet alt det ovenanførte og har gentaget hele processen to gange - hver gang stoppede installationen tilsidst.
Har du eller nogen anden, der læser med her, en idé om hvad jeg gør forkert eller et forslag til noget jeg bør prøve ?
Hilsen, Hans Uwe
Avatar billede ptj_11 Forsker
09. april 2015 - 16:04 #14
Det kan muligvis skyldes, at installationen skal gennemføres med administratorrettigheder.
For at efterprøve denne teori, så skal du have aktiveret den skjulte administratorkonto.
Det gøres på følgende måde:
Knappen "Start", herefter skrives "CMD" (uden anførselstegn) i feltet "søg i alle programmer og filer". I søjlen ovenover kommer der nu et lille sort ikon, hvor der står CMD.
Dette ikon højreklikker du på og vælger "Kør som administrator".
Dette åbner nu en kommandoprompt, hvor du skal udføre 2 kommandoer.
Her skriver du nøjagtigt som følger:
1. net user administrator active:yes
2. net user administrator (et selvvalgt password) uden parenteser.
Herefter skal du logge af, så du kan skifte bruger.
I startvinduet burde du nu kunne se din normale profil plus en ny adgang som hedder Administartor. Denne logger du på med det nye password.
Når du er kommet ind, så prøver du at udføre installationen igen.
/ptj_11
Avatar billede hansuwe Juniormester
14. april 2015 - 00:22 #15
Hej ptj_11,
unskyld jeg først melder mig nu, jeg har også haft andre gøremål.
Men må jeg endnu engang trække på din hjælp ?
Jeg har forsøgt at følge dine anvisninger om at komme ind i CMD.
Men dér kørte jeg sur med det første punkt, der kom en kommentar om, at syntaksen for denne kommando er - - . Den blev ikke akcepteret. Derimod blev pkt 2, net user administrator PW xyz
kort og godt akcepteret / kommandoen blev udført. Jeg tog så en genstart, men kunne ikke se,
at der nu skulle være kommet en ny Administrator-bruger.
Jeg har lavet skærm dumps af disse trin og redigeret / skåret billederne til, men det er nok ikke af interesse at vedføje dem her. Hvad mon jeg har gjort forkert med trin 1 ?
Hilsen, Hans Uwe
Avatar billede ptj_11 Forsker
14. juli 2015 - 10:21 #16
Hej Hans.
Jeg havde overset dit indlæg, men her er jeg igen.
Jeg kan se, at jeg har glemt en skråstreg i 1. Der burde stå:
Net user Administrator /active:Yes
Så burde det virke.
/ptj_11