Avatar billede Kjaerr97 Nybegynder
27. marts 2015 - 18:35 Der er 5 kommentarer

Strømbesparrelse på forstærker

Jeg leder efter en forstærker til et festival anlæg. Vil forstærkeren bruge mindre strøm hvis jeg skruede lidt ned for dens udgangseffekt af watt?
Avatar billede jens48 Ekspert
27. marts 2015 - 19:09 #1
Det kommer an på hvilken type forstærker du vælger (klasse A, B, C, eller D) Der er en rimelig god forklaring på de forskellige klasser på http://da.wikipedia.org/wiki/Effektforst%C3%A6rker
Avatar billede Kjaerr97 Nybegynder
29. marts 2015 - 00:38 #2
Jeg har valgt denne her forstærker: http://www.ice-shop.dk/mac-audio-mpe-4-0.html
Jeg vil vælge den nederste mulighed (2x160), og det giver 320 watt, men har kun bilbatteri på 95 ah, og hvis det er 320 watt divideret med 12 volt får jeg 26,7 ampere, og det er max 4 timers levetid.. Men hvis jeg skruer ned på forstærkeren, vil levetiden så forlænges?
Avatar billede jens48 Ekspert
29. marts 2015 - 19:09 #3
Det er lidt svært at svare konkret, da jeg ikke ved hvad type forstærker det er. Selv når jeg downloader maualen fra www.mac-audio.de angiver de det ikke. Men der er 2 ting, som er værd at gøre opmærksom på:

1. De fleste forstærkere er Klasse AB, hvilket betyder. at de har et vist moderat strømforbug, som er nærmest konstant ved lav effekt, og et kraftigt øget forbrug, når der skrues op for effekten.
2. Der er meget stor forskel på max. udgangseffekt (som bør være høj af hensyn til både dynamik og forvrængning (overstyring)) og så gennemsnitlig udgangseffekt som typisk vil ligge meget lavere.

I øvrigt bør du også indregne virkningsgraden, hvis du skal beregne hvor længe batteriet holder. Det gør regnestykket endnu dårligere. Men jeg ville nok ikke være så bekymret. Uden garanti, så er mit gæt at batteriet vil holde længere end 4 timer. Nærmere kommer jeg det nok ikke
Avatar billede Kjaerr97 Nybegynder
30. marts 2015 - 12:22 #4
Ja okay, vi må vel bare prøve ad når det hele engang er sat sammen. Men mange tak for hjælpen :)
Avatar billede jens48 Ekspert
31. marts 2015 - 00:09 #5
Velbekomme