Avatar billede QuazDK Nybegynder
28. marts 2015 - 14:15 Der er 18 kommentarer

Windows kan ikke finde min harddisk som jeg godt vil installer Windows på

Jeg har købt en ny harddisk og har Windows boot på et USB stik men efter jeg vælger dansk og skal vælge hvilken harddisk det skal installeres på så kommer der ikke nogle op....
Den skiver "no device drivers were found. Make sure that the installation media contains the correct drivers, and the click ok.
Avatar billede claes57 Ekspert
28. marts 2015 - 14:25 #1
Hvis disken vises i bios, så ved start på installation er der typisk nederst på skærm - "tryk F6 for at indlæse sata-drivere". Det skal du så også - og have drivere til disken klar (nok på samme usb, som win ligger på).
Avatar billede QuazDK Nybegynder
28. marts 2015 - 14:52 #2
Når jeg starter er der kun F6 til bios menu
Avatar billede claes57 Ekspert
28. marts 2015 - 15:07 #3
det er når win-installationen går i gang - så er der i starten en F6-mulighed. Så vent med F6 til det står i bundlinjen at du skal trykke.
Avatar billede QuazDK Nybegynder
28. marts 2015 - 15:17 #4
Jeg kan ikke trykke F6 når kun til at vægle sprog og det og så hvor man skal vælge hardisk og da kan jeg ikke videre
Avatar billede Slettet bruger
28. marts 2015 - 16:03 #5
Det kan skyldes at disken ikke er initialiseret.
Jeg kender kun een metode, men måske er der andre?
Sæt disken til en maskine, som kører windows.
Gå i Diskmanager (Diskhåndtering)og ude til venstre højreklikker du på disken og initialisere den. Så kan den ses under installationen.
Avatar billede Slettet bruger
28. marts 2015 - 16:06 #6
Ps. Det kan godt være, at windows selv spørger om disken skal initialiseres.
Avatar billede claes57 Ekspert
28. marts 2015 - 16:27 #7
Du må få kopieret sata-drivere til usb.
Avatar billede Slettet bruger
28. marts 2015 - 16:35 #8
#7 Det er da kun XP som har brug for det. Jeg har indkørt windows 7 og windows 10 med USB (Rufus) helt automatisk.
Avatar billede claes57 Ekspert
28. marts 2015 - 16:44 #9
#8 det virker også for det meste. Men jeg kender ikke pc, og den spørger jo efter drivere i starten. Måske en bios opdatering kunne gøre det også.
Avatar billede tryltryl Juniormester
28. marts 2015 - 16:55 #10
Du har købt en ny harddisk... Er den tilsluttet og virker korrekt? Kan den f.eks. ses i bios?
Avatar billede hjolsen Ekspert
28. marts 2015 - 17:19 #11
Prøv at ændre fra ACHI til  IDE i bios ( det kan ændres tilbage igen når Windows er installeret )
Avatar billede Slettet bruger
28. marts 2015 - 17:38 #12
#9
Ja spørger skulle nok lige have nævnt hvilken hvilken windows han har.

#11
Hvis det er XP, så er det en god ide.
Avatar billede QuazDK Nybegynder
28. marts 2015 - 22:07 #13
Ja det er en helt ny kingston 120gb ssd og ja jeg kan se den inde i bios
Avatar billede QuazDK Nybegynder
28. marts 2015 - 22:08 #14
Windows 8
Avatar billede Slettet bruger
29. marts 2015 - 01:06 #15
Efter som windows ikke kan se den SSD tror jeg stadig på #5.
Sæt AHCI til i bios, for det er svært at gøre når windows er installeret. I windows kan du så også lave en GPT filtabel, så windows kan læse en ekstra disk større end 2TB, og en partition til windows, med mindre du vil have een stor partition, hvilket er upraktisk. Husk endelig, at du må ikke defragmentere en SSD.
Avatar billede tryltryl Juniormester
29. marts 2015 - 09:20 #16
Det lyder som et driverproblem. Prøv en anden port på bundkortet. Portene kan godt være fordelt mellem to forskellige chipset, hvoraf det ene kræver en driver (som du også burde kunne fodre installationsprogrammet med).
Avatar billede hjolsen Ekspert
30. marts 2015 - 10:34 #17
#15
Det er meget let at ændre fra ide til achi efter installation i win 8 :
I MSCONFIG markeres sikker genstart (under boot) - genstart til bios  - ændre til ACHI start Windows og fjern markering i MSCONFIG - herefter normal genstart af Windows !
Avatar billede Slettet bruger
30. marts 2015 - 22:38 #18
#17 Ja det har jeg godt læst engang, men også at det kan gå galt.
Jeg ved det ikke, måske er det ok? Men det er da nemmere bare at sætte AHCI til fra begyndelsen.
__________________________________________________________________

Respons fra spørger?