Avatar billede Fresch7 Praktikant
30. marts 2015 - 09:34 Der er 3 kommentarer og
1 løsning

Procentsats over 100

Jeg sidder og er igang med at udregne avance på nogen forsekllige produkter og kan ikke få excel til at vise mere end 100%.

Bruger formel: =((J2-J3)/J2) J2 = Salgspris og J3 = Kostpris

Tænkt eksempel kunne være hvis man har Salgspris på 10.000 og kostpris på 10 så viser den 100 % men den er vel egentlig højere. Ved godt det er sat lidt på en spids :)

Cellen med resultatet er lavet til at vise i procent.
30. marts 2015 - 09:42 #1
Avance er fortjenesten i forhold til købsprisen, såprøv at dividere med J3 i stedet.
Avatar billede erikjacobsen Ekspert
30. marts 2015 - 09:42 #2
((J2-J3)/J3)
Avatar billede kim1a Ekspert
30. marts 2015 - 16:01 #3
Avance er da i forhold til salgspris #1?

Men forudsat der ikke er negativ kostpris vil avancen aldrig blive over 100%

Salgspris 100 kr
Kost 20 kr
Avance = 80 %

Salgspris 100 kr
Kost 1 kr
Avance = 99 %

Dit eksempel:
Salgspris 10000 kr
Kost 10 kr
Avance 99,9 %

Formlen var rigtig nok.
Avatar billede xl-Enthusiast Ekspert
30. marts 2015 - 20:05 #4
#1 og #3

Avanceprocent er hvad man definerer det til at være.

Med:

Avance = Salg - Vareforbrug

kan Avanceprocent defineres som:

(1) = Avance/Vareforbrug
(2) = Avance/Salg

Og sikkert flere måder, men (1) og (2) er de mest almindelige.

Man kan ikke sige, at (1) er korrekt og (2) er ukorrekt eller omvendt. Hver metode kan have relevans afhængig af situationen. Men det er selvsagt vigtigt, at man kender forskel på begreberne. I engelsksproget litteratur kaldes (1) og (2) for henholdsvis Mark-Up og Margin. Margin kan aldrig overstige 100%. Mark-Up kan.

Mark-Up = Margin/(1-Margin)

Margin = Mark-Up/(1+Mark-Up)