Avatar billede FaMeQui Juniormester
30. marts 2015 - 13:05 Der er 34 kommentarer og
1 løsning

Min pc larmer mere og mere?

Som overskriften siger så er min pc begyndt at larme mere og mere.
Jeg købte nye dele til den, og havde netop købt noget der skulle sørge for den ikke larmede så meget (Kan ikke lige huske hvad den del hed xD), og det har virket fint i langtid, men med tiden der gik, så er den bare begyndt at larme mere og mere.
Har prøvet at støvsuge der hvor der er støv, og tørre støv af med vatpinde.
Men den larmer stadig en del synes jeg, så hvis der er nogle af jer, som ved hvad jeg ellers kan prøve ville det være super :)
Avatar billede jensenjs Juniormester
30. marts 2015 - 13:22 #1
http://www.eksperten.dk/list/aabnespoergsmaal/FaMeQui

Få orden på de åbne spørgsmål, så er der større chance for hjælp.

Jeg kan endda se at du har haft lignende eller relaterede spørgsmål tidligere, har du fulgt op på dem, ellers så luk dem, ved at skrive et svar til dig selv med teksten lukker og tildel så dig selv point.

DU kan så starte på en frisk med nye spørgsmål, bygget på de erfaringer du har høstet undervejs.
Avatar billede FaMeQui Juniormester
30. marts 2015 - 13:37 #2
Vil ikke sige de andre spørgsmål er liggende.
Men lukker dem lige, har ikke rigtigt haft forstået hvordan jeg lukkede dem før.
Avatar billede Blueeyez Mester
30. marts 2015 - 14:12 #3
Er der airflow? Du skriver ikke noget brugbart om din pc, men jeg antager det er en stationær.

Airflow er når din pc tager luft ind forfra og ud bagved. Det kan os være den tager luft ind / ud fra toppen / siden / bunden os.

Find ud af hvor varme komponenterne er. Det kan du med programmet speedfan (Virker vidst til alle Windows maskiner) - Jeg kører kun Linux nu om dage.

Det vil være fedt hvis du vil tjekke temp når den er idle og når den bliver stresset. Det kan du gøre med prime95 (Online program til og køre stress test på din pc).
Avatar billede FaMeQui Juniormester
30. marts 2015 - 14:28 #4
Prøver lige de 2 programmer der når jeg kommer hjem Blueeyes og så skriver jeg hvad den siger :)
Men tak for det, jeg har ikke forstand på den slags software xD
Men jeg er næsten 100% på det ikke er et varme problem, og så mener jeg at det udelukkende er bagved angående det med luft.
Avatar billede Blueeyez Mester
30. marts 2015 - 14:34 #5
Kunne sagtens bede dig formatere din pc, men jeg synes det er vigtigt at finde ud af hvor din pc er mht temperature, da det oftest er årsagen til støj fra ens pc :-)

Du må iøvrigt os godt hente følgende program: http://www.harddisksentinel.com/hdsentinel_pro_portable.zip

Så kan vi se hvordan din harddisk har det ;-)
Avatar billede FaMeQui Juniormester
30. marts 2015 - 17:19 #6
Super jeg er i gang med at teste :)
Prøver den der Prime nu.
Tror du da at jeg skal formaterer min pc? :O
Avatar billede Blueeyez Mester
30. marts 2015 - 17:37 #7
Det ved jeg ikke endnu :-)

Speedfan og prime95 på samme tod og speedfan for sig selv os og derefter hdsentinel og husk at skrive temperaturerne herind til os både idle og under stress
Avatar billede FaMeQui Juniormester
30. marts 2015 - 17:46 #8
Den fangede jeg slet ikke? xD
Speedfan har jeg også hentet, men jeg skal vel kun afprøve 1 af tingene af gangen? :)
Avatar billede Blueeyez Mester
30. marts 2015 - 20:13 #9
Speedfan viser temperaturene i din pc.
Prime95 er til og stresse din pc, så den bliver så varm som den kan..

Derfør bedes du starte speedfan.
Skrive temperaturene ned. Derefter starter du prime95 og lader den stå i et par minutter og skriver temperaturene ned.

Så udpakker du HDSentinel og i mappen er en .exe fil som hedder hdsentinel.exe som du højreklikker på og vælger kør som administrator og skriver det ned den skriver.

Derefter skriver du de noterede temperature harddisk informationer herinde.
Avatar billede FaMeQui Juniormester
31. marts 2015 - 05:36 #10
Så har jeg tjekket.
Varmen var på 31 normalt og steg til 32 da jeg brugte Prime.

HDSentinel sagde følende i 3 ting:
1#
The status of the solid state disk is PERFECT. Problematic or weak sectors were not found.
The TRIM feature of the SSD is supported and enabled for optimal performance.
The health is determined by SSD specific S.M.A.R.T. attribute(s):  #177 Wear Leveling Count

No actions needed.

#2
The hard disk status is PERFECT. Problematic or weak sectors were not found and there are no spin up or data transfer errors.

No actions needed.

#3
The drive tried to examine and reallocate data sector(s) 264 times. The examined data area is perfect.
At this point, warranty replacement of the disk is not yet possible, only if the health drops further.
It is recommended to examine the log of the disk regularly. All new problems found will be logged there.

It is recommended to continuously monitor the hard disk status.

Har eventuelt også taget billede af alle 3 + det samme med speedfan, hvor jeg tog billede af varmen på hele computeren, og ikke kun system varme.
Ville det være bedre at sende de fulde detaljer?
Avatar billede Blueeyez Mester
31. marts 2015 - 07:49 #11
Du må godt smide billeder op ja, evt dropbox, tinypic.com eller gratisupload.dk
Avatar billede FaMeQui Juniormester
31. marts 2015 - 17:27 #12
Har sendt dem til dig privat :)
Avatar billede Blueeyez Mester
31. marts 2015 - 20:17 #13
Din SSD skal du være opmærksom på, da dens helbred er 91%, du kan evt sende en rapport til HDSentinel udviklerne for at de kan se nærmere på det.
Og så er disk3 på 70% i helbred og da det vidst er data, så bør du være forberedt på nedbrud. (Personligt skrotter jeg diske når de er under 100%, men jeg er os meget påpasselig.. Mange mener jeg overdriver, men data tab er det værste der kan ske i min verden)..

Jeg har dog ikke fået info om temperature i din pc når den i idle (ikke laver noget) og så når den er under stress af prime95. (Skriv os gerne hvis den larmer mere under stress, det skulle den meget gerne, men stadig).
Avatar billede FaMeQui Juniormester
31. marts 2015 - 21:51 #14
Altså det jeg sendte dig var 3 billeder, og 2 af dem var af varmen, både når den var idle, og da jeg havde brugt Prime.
Men ja den larmede mere da Prime kørte.
Avatar billede Blueeyez Mester
31. marts 2015 - 22:09 #15
Din cpu bliver for varm.
Enten skal du have en ny cpu køler eller os kan du hvis den nuværende er god blot skifte kølepasta og rense dens blæser / kølergitter..

Hvad for noget køling er der på cpuen? (Standard eller noget større?)
Avatar billede FaMeQui Juniormester
01. april 2015 - 00:08 #16
Standard da jeg ikke har haft skiftet det, så det er højst sandsynligvis fordi den trænger til noget nyt.
Hvis du har noget du kan anbefale ville det ikke skade, så får jeg nemlig købt det med det samme :)
Søger selv lige i morgen på rensning af blæser/kølegitter, altså en guide dertil ;)
Men ellers hvis du selv kender en god guide, må du også gerne smide den, men ikke noget jeg ikke selv kan finde tror jeg da ellers ;)
Men tusind tak for den store hjælp Blueeyes, du har helt bestemt været til en fantastisk hjælp :)
Avatar billede Blueeyez Mester
01. april 2015 - 08:04 #17
Altså kølepasta vil jeg anbefale gelid go extreme eller artic silver 5.
Cpu køler afhænger jo af hvad der er plads til mm.

Rensning af kabinet kan gøres med en alm støvsuger, men den skal være af plastic, da det kan skade pcen hvis det er metal.. En kompressor kan os gøre jobbet bare husk der vil komme en del støv frem.

Måden kølepasta skiftes på er med isopropanol (købes i matas) samt vat pind. Dyp en vat pind i noget isopropanol og kom godt omkring på cpuen og cpu køleren herefter skal der nyt kølepasta og eller en anden cpu køler og på en ny kan det være der er kølepasta på i forvejen. Eftersom du skal ha en kraftig cpu køler så burde det være god kølepasta.

Husk at du ikke må sætte fingre på cpu hovederne. Hvis dette sker så skal det renses med isopropanol igen

Og en headsup!
Isopropanol arbejder man med ved et åbent vindue og man bør holde næse og øje væk fra det, da det er ret skrapt til rengøring..
Det fordamper af sig selv så bare du får fjernet alt skidtet (kølepastaen) så det fint...

Vil nok anbefale dig at købe kølepasta, bare så du har noget liggende og især hvis det går galt under montering af ny cpu køler.. Og husk at afkoble pcen fra strøm!
Avatar billede FaMeQui Juniormester
01. april 2015 - 09:42 #18
Super tak for det hele :)
Jeg havde lige overset den med ny køler, men jeg er ret sikker på det ikke er afhængigt, men at den blot trænger til nyt kølepasta og rensning :)
Avatar billede Blueeyez Mester
01. april 2015 - 10:08 #19
Jeg frygter desværre at der skal mere til.. En cpu bør højest være 74,99 grader og ikke højere.
En bedre køler kan slå op til 30 - 40 grader af ja måske mere (jeg køber ikke stationære mere, da jeg ikke er gamer).

Problemet er os om dit bundkort, cpu eller cpu køler har taget skade eller ej.. Og husk os du har 2 ud af 3 diske som du bør være opmærksomme på.. (Hvis de en dag står af har du jo et data tab)
Avatar billede FaMeQui Juniormester
01. april 2015 - 10:31 #20
Jeg har skam back-up på mine harddiske ;)
Men køleren jeg har nu er i forvejen rimelig ny, og så vidt jeg ved så skulle den være ret god.
http://www.scythe-eu.com/en/products/cpu-cooler/mugen-3-rev-b.html
Avatar billede Blueeyez Mester
01. april 2015 - 13:33 #21
Når du skriver backup på dem så ligger backupsne vel på helt andre harddiske?

Hmm jaden køler burde kunne køle godt. Håber en rensning er nok, da det nemt ellers kan blive en dyr omgsng..
Avatar billede FaMeQui Juniormester
01. april 2015 - 14:08 #22
Jep det ligger på en ekstern hardisk :)
Ja alt i alt kan det, men ellers koster en god køler ikke det vilde, det er heldigvis ikke den del der tømmer pungen xD
Men jeg får købt noget af det gode kølepasta, og så renser jeg den og får det skiftet, men tusind tak får hjælpen :)
Avatar billede Blueeyez Mester
01. april 2015 - 14:12 #23
Så lidt, men lad os nu lige se om det er nok at skife kølepasta og rense cpu køleren ;-)
Avatar billede FaMeQui Juniormester
01. april 2015 - 14:37 #24
Det er i hvert fald nok til at fikse det overordnede problem, men ellers er det heldigvis marts, og der er kommet lidt fra skat :P
Men jeg har bestilt det der kølepasta som du skrev, og har vidst også fået set på hvordan det hele skal skiftes og rengøres :)
Men tænker det er bedst at skifte og rengøre samtidigt?
Avatar billede Blueeyez Mester
01. april 2015 - 14:48 #25
Ja, du afmontere køler og selve cpuen.
Tager en vat pind med isopropanol (købes i Matas) og renser begge dele.
Så lader du det lige ligge og tørre af sig selv (Det burde ikke tage lang tid, men bare du sørger for at det er HELT rent)..

Hus også at støvesuge selve køleblokken, da der nok er en del snavs derinde..

Derefter montere du cpu på bundkortet.
Sprøjter en klump kølepasta på cpu køleren (Ikke cpuen).
Og nu skal du så montere cpu køleren i 1 omgang.

Herefter kan du igen se hvad speedfan skriver og så efterfølgende køre stress test på den med prime95 og se hvor varm den så bliver..
Avatar billede FaMeQui Juniormester
01. april 2015 - 17:34 #26
Det skønt med en der forstår at lave retard guides xD
Alt det kan jeg følge uden problemer :P
Men ja regnede også med lige at tjekke med varme efterfølgende, ellers har jeg jo ingen anelse om det virkede eller ej xD
Avatar billede Blueeyez Mester
01. april 2015 - 17:49 #27
har skiftet en del kølepasta og husker tydeligt hvor upassende jeg havde det i begyndelsen (man antager jo altid at meget kan gå galt)..
Det eneste jeg dog synes eksistere er: Hvor meget kølepasta skal dertil og der må man selv lige vurdere, da der ikke må være for meget men heller ikke for lidt.. Men gelid har en lille dej skraber med som man kan sprede kølepastaen ud med.. Husk på cpu og cpu køler sidder meget tæt...
Avatar billede FaMeQui Juniormester
01. april 2015 - 18:20 #28
Regner også med jeg lige får en kammerat med, som har gjort det før, til at kigge hvad jeg gør, og råbe hvis jeg laver en fejl xD
Avatar billede FaMeQui Juniormester
07. april 2015 - 18:22 #29
Der skete en masse bøvl med min pc, og har først lige fået den til at du igen nu...
Dog efter at jeg har skiftet kølepasta er der ingen forskel, tværtimod er det faktisk blevet lidt dårligere o.O
Avatar billede Blueeyez Mester
07. april 2015 - 19:15 #30
Hvilket kølepasta har du anvendt?
Har du renset cpu køler og selve cpuen med isopropanol?

Har du monteret det hele korrekt?
Og tjekket at du ikke har brugt for lidt eller for meget kølepasta?
Avatar billede FaMeQui Juniormester
07. april 2015 - 20:21 #31
Ja eftersom der gik noget galt, så har 2 af mine venner også kigget på det, og kølepasta sider præcis som det skal, og der er hverken får meget eller lidt, og det er samme mærke som du anbefalede, og blev selvfølgelig også renset inden :)
Det hele er også monteret helt korrekt.
Og ja når jeg roder med den, får den altid lige en renser hele turen igennem.
Avatar billede Blueeyez Mester
07. april 2015 - 21:06 #32
Kan du ikke sende et billed med temp når den er idle og når den er under stress? Blot ligesom første omgang?

Jeg frygter lidt om selve cpu køleren er beskadiget.. eller cpu. I værste gald er det bundkortet. Har du mulighed for at montere en anden god cpu køler på den?
Avatar billede FaMeQui Juniormester
07. april 2015 - 21:35 #33
Nej det har jeg ikke desværre, har kun den ene jeg har her :/
Men skal nok lige kigge på det i morgen.
Avatar billede Blueeyez Mester
08. april 2015 - 12:51 #34
Tak for de nye billeder. Kan se cpu nu er helt op til 40 grader køligere under stress :-)
Dette indlæg er os mit svar, da jeg antager problemet i allerhøjeste grad er løst ;-)
Avatar billede FaMeQui Juniormester
08. april 2015 - 15:44 #35
Jep det er det helt bestemt og tusind tak for alt den store hjælp :D
Men ja der er kæmpe forskel på graderne nu xD
Det skulle bare lige varmes op det kølepasta :P