Avatar billede f-j Nybegynder
30. marts 2015 - 17:40 Der er 9 kommentarer og
4 løsninger

Formatere diskette 2DD

Jeg skal formatere 2DD diskette, men for at vide, at det ikke kan lade sig gøre. De gængse disketter er der ikke noget vrøvl med. Hvad skal jeg gøre? Findes der evt. et program hertil?

Mange hilsner, Frej
Avatar billede 220661 Ekspert
30. marts 2015 - 17:52 #1
Hej Frej.
Kender ikke de nævnte disketter, men fandt en tråd der fortæller man kan gøre det fra kommandoprompt.
Den nævnte pc i link kører XP:
http://help.lockergnome.com/windows/format-2DD-Floppy-disk-XP--ftopict444359.html
Avatar billede 220661 Ekspert
30. marts 2015 - 17:55 #2
Som jeg læser det skal dette skrives i prompten:

format a: /t:80/n:9
Avatar billede 220661 Ekspert
30. marts 2015 - 17:57 #3
Hvor a: formodentligt  er diskettedrevet.
Avatar billede ole_madsen Ekspert
30. marts 2015 - 19:47 #4
Hvor hyggeligt at der en gang imellem dukker "gammeldags" spørgsmål op.

2DD dækker over de gamle 3,5 tommers disketter, der bl.a. blev brugt i Amiga 500. "Double Density" er "de små" disketter på kun 720kb data.

Jeg vil tro den nævnte måde at formattere på vil virke helt fint - men ellers skal du ud i at bruge /F parameteren for diskstørrelse (720), og /FS:FAT for at specificere FAT16 som filsystem.

....Selvfølgelig forudsat at du skal bruge den på en PC. Skal du bruge den på en anden enhed, kan det ske den kører sit eget filsystem.
Avatar billede 220661 Ekspert
30. marts 2015 - 19:59 #5
Er også blevet brugt som lagring til keyboards (midi) så jeg i min søgen :-)
Avatar billede f-j Nybegynder
30. marts 2015 - 20:08 #6
Uendelig mange gange tak. Det VIRKER, kan ikke være bedre
Avatar billede f-j Nybegynder
30. marts 2015 - 20:13 #7
Det var et rigtigt godt link. Jeg fulgte tråden og kørte videre derfra, og så lykkedes det. Jeg giver dig toppoint for det. Skal lige først finde ud af, hvordan det gøres.

Mange hilsner og tak fra Frej
Avatar billede 220661 Ekspert
30. marts 2015 - 20:18 #8
Velbekomme :-)
Det var godt det lykkedes, og at linket var brugbart :-)
Du kan her se hvordan man accepterer et svar på Eksperten
http://www.youtube.com/watch?v=s26DGiuvXBo
Avatar billede f-j Nybegynder
30. marts 2015 - 20:22 #9
Til John

Dejligt, at der er nogle, som er skrappe på dette forum. Og så var svaret på mit spørgsmål superhurtigt.

Nu er jeg ikke vant til at bruge dette forum (endnu), men skal der gives point, så kan det kun være så mange som muligt.

Jeg takker endnu engang
Frej
Avatar billede 220661 Ekspert
30. marts 2015 - 21:03 #10
Velbekomme :-)
Avatar billede 220661 Ekspert
30. marts 2015 - 21:04 #11
Du accepterer bare mit svar i #8 og tråden lukkes.
Avatar billede 220661 Ekspert
31. marts 2015 - 08:13 #12
Tihi nu kan jeg ikke lade være med at drille lidt.

Hvis du en anden gang kun skal give point til hjælperen er det kun hans/hendes svar du skal tjekke af og acceptere.

Men som jeg ser det er der jo kun 30 point på spil her, og der er accepteret 4 svar med hver 15 point der giver 60, så der er nok sket en fejl fra eksperten side vil jeg tro.
Fortsat god påske :-)
Avatar billede f-j Nybegynder
31. marts 2015 - 12:59 #13
Ja, der må være gået kludder i det. Jeg har prøvet at give dig ekstra point, men det lykkedes ikke.

Fortsat god påske her fra Hundested, hvor det regner, så æsler og hunde blev godt våde.

Frej