Avatar billede Bogelunddanmark Praktikant
31. marts 2015 - 11:47 Der er 20 kommentarer og
1 løsning

Søg og erstat begrænsning i antal tegn

Hej
Jeg er stødt på begrænsningen i søg/erstat funktionen og hvad jeg kan læse mig til er den på 256 tegn.
Er der en måde at komme uden om det ?
Avatar billede Bogelunddanmark Praktikant
31. marts 2015 - 11:48 #1
Hov skulle måske lige nævne at det er Excel 2013
Avatar billede natkatten Mester
31. marts 2015 - 12:08 #2
Der er ikke en grænse på 256 tegn. Så dit problem må skyldes noget andet. Kan du beskrive det nærmere eller evt. uploade din fil til gupl.dk?
Avatar billede natkatten Mester
31. marts 2015 - 12:16 #3
Prøv i Søg og Erstat boksen at vælge 'Værdier' under 'Søg i' og se om dette løser dit problem.
Avatar billede Bogelunddanmark Praktikant
31. marts 2015 - 13:00 #4
Hej
Jeg kan ikke vælge værdier, jeg har kun "Formler" jeg kan vælge.

Jeg har en en masse celler (ca. 675 stk.) der indeholder tekst a la det her:

Det anbefales at isolere den massive væg udvendigt med 300 mm isolering. Den udvendige efterisolering afsluttes med en facadepudsløsning eller en hertil godkendt pladebeklædning. dampspærre, samt optimal kuldebroafbrydelse. Facadernes udseende ændres dog markant, og det skal forinden arbejdet igangsættes undersøges, om lokale bestemmelser evt. hindrer en sådan ændring i bygningens udseende.

Hvor jeg vil søge/erstatte denne tekst:

Den udvendige efterisolering afsluttes med en facadepudsløsning eller en hertil godkendt pladebeklædning. dampspærre, samt optimal kuldebroafbrydelse. Facadernes udseende ændres dog markant, og det skal forinden arbejdet igangsættes undersøges, om lokale bestemmelser evt. hindrer en sådan ændring i bygningens udseende.
Avatar billede Bogelunddanmark Praktikant
31. marts 2015 - 13:02 #5
Avatar billede supertekst Ekspert
31. marts 2015 - 14:07 #6
Er det konsekvent alle tekster på ark2, der skal overføres til tilsvarende rækkenummer på første ark?

VBA kunne være en løsning.
Avatar billede natkatten Mester
31. marts 2015 - 14:08 #7
Kigger på den. Og ja, der er en begrænsning i størrelsen på den tekst, som skal søges og erstattes. Så meget for min skråsikkerhed - har aldrig selv haft behov for at søge og erstatte tekststrenge på over 300 karakterer.
Avatar billede natkatten Mester
31. marts 2015 - 14:09 #8
Nåh, men hvis Supertekst laver VBA'en så gider jeg ikke også bruge tid på det.
Avatar billede Bogelunddanmark Praktikant
31. marts 2015 - 14:14 #9
Hej, nej de skal ikke flyttes fra det ene ark til det andet. Jeg har bare kopieret et udpluk til ark 2 (for overskuelighedens skyld). Så søg/erstat funktionen på mere end 300 karakter er udfordringen. Jeg får mange andre lign. situationer som dette.
Håbede på man kunne ændre grænsen på de 300 i en reg. nøgle eller lign.
Avatar billede supertekst Ekspert
31. marts 2015 - 14:46 #10
Så kunne der evt. være en mulighed ved anvendelse af en Userform (programmeret dialogboks) - således at en søg og erstat kan efterlignes.
Avatar billede Bogelunddanmark Praktikant
31. marts 2015 - 15:21 #11
Øhhh, det aner jeg ikke hvad er :)

Hvordan gør man det ?
Avatar billede supertekst Ekspert
31. marts 2015 - 15:30 #12
Det er ved hjælp af VBA -
Avatar billede supertekst Ekspert
01. april 2015 - 10:33 #13
Har konstrueret en model.
Kunne du prøve at anføre et eksempel på basis af den fil du har uploaded.

Anfør den tekst, som skal søges i kolonne L
Såvel en helt tekst - eller et udsnit.

Anfør den tekst som skal erstatte den søgte tekst.
Avatar billede Bogelunddanmark Praktikant
07. april 2015 - 09:25 #14
Hej, så er jeg tilbage efter Påsken :)

L29

Før:
Udvendig efterisolering med 250 mm isolering på massive ydervægge. Den udvendige efterisolering afsluttes med en facadepudsløsning eller en hertil godkendt pladebeklædning. Vinduerne skal muligvis flyttes med ud i facaderne eller alternativt udskiftes helt i forbindelse med dette. En udvendig isoleringsløsning sikrer en tæt dampspærre, samt optimal kuldebroafbrydelse. Facadernes udseende ændres dog markant, og det skal forinden arbejdet igangsættes undersøges, om lokale bestemmelser evt. hindrer en sådan ændring i bygningens udseende.

Efter:
Udvendig efterisolering med 250 mm isolering på massive ydervægge. Den udvendige efterisolering afsluttes med en facadepudsløsning eller en hertil godkendt pladebeklædning.
Avatar billede supertekst Ekspert
07. april 2015 - 09:45 #15
Hej

Tak for data - afprøver modellen.
Avatar billede supertekst Ekspert
07. april 2015 - 09:56 #16
Det virker!

Der er fundet 9 rækker med det søgte indhold
Rækkerne er: 29,55,95,121,147,173,199,225,251 - som herefter har fået erstattet teksten.
Avatar billede Bogelunddanmark Praktikant
07. april 2015 - 10:02 #17
Fedt :)

Hvordan kommer jeg igang med det ?
Avatar billede supertekst Ekspert
07. april 2015 - 10:32 #18
Send en mail - så returnerer jeg modellen, som er baseret på din uploaded fil + VBA-kode. @-adresse under min profil.
Avatar billede Bogelunddanmark Praktikant
07. april 2015 - 10:49 #19
Mail sendt, tak for hjælpen :)
Avatar billede Bogelunddanmark Praktikant
07. april 2015 - 10:53 #20
Hvordan faen er det nu jeg giver dig point og ikke mig selv ?
Avatar billede supertekst Ekspert
07. april 2015 - 11:18 #21
PS: Kun forslagsstiller afgiver Svar - her er mit svar, som du kan acceptere:

Rem ThisWorkbook
Private Sub Workbook_Open()
    Load UserForm1
    UserForm1.Show 0
End Sub

Rem Userform1
Const søgIkolonne = "L"
Dim antalRæk As Integer, antalFundet As Integer
Private Sub Cb_erstat_Click()
Dim ix As Integer, adr As String, tekst As String
    Application.ScreenUpdating = False

    For ix = 0 To Me.ListBox1.ListCount - 1
        adr = Me.ListBox1.List(ix)
        tekst = Range(adr)
        Range(adr) = Replace(tekst, Me.TextBox1, Me.TextBox2)
    Next ix
End Sub
Private Sub Cb_søg_Click()
Dim cc
    antalRæk = Cells(Rows.Count, søgIkolonne).End(xlUp).Row
    antalFundet = 0
    Me.Lab_antalFundet.Caption = ""

    For Each cc In Range(søgIkolonne & "1:" & søgIkolonne & antalRæk)
        If InStr(cc.Text, Me.TextBox1) > 0 Then
            antalFundet = antalFundet + 1
            Me.ListBox1.AddItem cc.Address
            Me.ListBox1.List(Me.ListBox1.ListCount - 1, 1) = cc
        End If
    Next cc

    Me.Lab_antalFundet.Caption = antalFundet
    If antalFundet = 0 Then
        Me.Cb_erstat.Enabled = False
    Else
        Me.Cb_erstat.Enabled = True
    End If
End Sub
Private Sub TextBox2_Exit(ByVal Cancel As MSForms.ReturnBoolean)
    If Me.TextBox2 <> "" Then
        Me.Cb_erstat.Enabled = True
    Else
        Me.Cb_erstat.Enabled = False
    End If
End Sub