Avatar billede smal64 Novice
01. april 2015 - 00:49 Der er 2 kommentarer

Beregning involveret i tildeling af værdi til value feltet i HTML5 input kontrol

Hej Eksperter

Sidder med et problem, hvor jeg har 2 heltal værdier, som begge skal indgå til at give value feltet for en HTML5 input kontrol  en værdi.

Skitseret således :

<input type="number" value="Tal1 - Tal2" name="TestValue"/>

Problemet er, at value feltet bliver tolket som en streng, hvilket selvfølgelig også er fair nok ud fra syntaksen. Så hvis f.eks. Tal1 = 7 og Tal2 = 4, vil value feltet få værdien : 7 - 4 og ikke 3, som jeg ønsker.

Så mit spørgsmål er derfor. Hvordan får jeg beregnet resultatet af Tal1 - Tal2 som en heltals værdi og derefter konverteret om til en streng. Det ideelle vil være, hvis der kan kaldes en javaScript funktion med Tal1 og Tal2 som parametre. I denne funktion skal Tal1 - Tal2 beregnes og hvis resultatet er mindre end nul, skal funktionen returnere 0. Men jeg mener ikke, at man umiddelbart kan kalde en JavaScript funktion, når det gælder value feltet i en input kontrol.
Avatar billede olsensweb.dk Ekspert
01. april 2015 - 10:38 #1
>Så mit spørgsmål er derfor. Hvordan får jeg beregnet resultatet af Tal1 - Tal2 som en heltals værdi
prøv at se på parseInt
https://developer.mozilla.org/en-US/docs/Web/JavaScript/Reference/Global_Objects/parseInt
http://www.w3schools.com/jsref/jsref_parseint.asp
http://www.javascripter.net/faq/convert2.htm
Avatar billede smal64 Novice
01. april 2015 - 11:34 #2
Hej Ronols

Tak for dit svar. Det er dog nok en lidt anden løsning, jeg går efter. Jeg kender godt de forskellige konverteringsmetoder i de forskelige programmeringssprog som f.eks. parseInt o.s.v.

Mit problem er, hvordan jeg rent syntaksmæssigt får dem i spil "indeni" i en HTML kontrol. Hvis jeg forsøger noget parseInt eller ToString i HTML kontrollens value felt, får jeg enten en fejlbesked, eller ikke noget tekst ud overhovedet.

Så mit reelle problem er nok snarere, at jeg nok er lidt for dårlig kørende udi HTML(5) kontroller.