Avatar billede rmadsen80 Juniormester
02. april 2015 - 21:20 Der er 16 kommentarer og
1 løsning

Lopslag med postnr. og by - og omvendt

Hej med jer.

Jeg har lavet en timeseddel. Hvor jeg gerne vil kunne skrive kundens adresse ind også, så jeg har lavet et Lopslag, hvor jeg taster et post nr. og så skriver den byen. Det virker, men når jeg vil lave den omvendt, kan jeg ikke så den til af virker.

Er der nogle som ved hvordan jeg skal gøre det?
Avatar billede natkatten Mester
02. april 2015 - 21:54 #1
Du er opmærksom på, at nogle byer har mange postnumre? Dvs. at du ved opslag på f.eks. København K eller Aalborg med ret stor sandsynlighed vil få et forkert postnr?

Ellers er dit problem sandsynligvis, at du gerne vil gå "fra højre mod venstre" ved det opslag, som ikke fungerer, og at LOPSLAG går "fra venstre mod højre".

Du kan f.eks. benytte  dig af INDEKS+SAMMENLIGN, som kan gøre begge dele.
Avatar billede bjarnehansen Seniormester
02. april 2015 - 22:11 #2
http://www.excelgaard.dk/Bib/POSTNR/
prøv at se på denne side.
Avatar billede rmadsen80 Juniormester
02. april 2015 - 22:12 #3
Ja det er jeg, men det bliver pt. ikke noget problem, da vi er fra reg Sjælland. en by, et postnr. :-)

Jeg har lavet 2 ark den skal lavet opslagene i et med post nr. - by og et med by - post nr.

Men INDEX+SAMMENLIGN kender jeg, så det kunne være jeg skal læse lidt på den.
Avatar billede KenneyD71 Nybegynder
05. april 2015 - 17:37 #4
Hvis du stiller dit spørgsmål Enten POSTNUMMER ELLER BY i celle I1, så virker denne funktion.

=IFERROR(VLOOKUP(I1;$A$2:$B$4;2;FALSE);INDEX($A$2:$A$4;MATCH(I1;$B$2:$B$4;0);0))

Du skal lige i kolonne A2 til A4 indtast et par postnumre
og i kolonne B2 til B4 indtaste et par bynavne.

Der tages ikke højde for tastefejl, hvorfor jeg foreslår at du laver en datavalidering i celle I1
Avatar billede KenneyD71 Nybegynder
05. april 2015 - 21:49 #5
Eller endnu bedre:
Hvis du navngiver din tabel over postnumre og byer "PostnrOgByTabel" og din liste over byer "By".

Du har ikke brug for 2 ark til at slå op i, som du skrev for et par dage siden. En enkelt er nok.

IFERROR(VLOOKUP(I1;PostnrOgByTabel;2;FALSE);INDEX(PostnrOgByTabel;MATCH(I1;By;0);1))
Avatar billede rmadsen80 Juniormester
14. april 2015 - 11:36 #6
Hej Kenney.

Jeg har lige prøvet din formel, men den fejler, jeg ved ikke om det er fordi din er på eng og jeg køre da?
Avatar billede KenneyD71 Nybegynder
14. april 2015 - 11:44 #7
Could be!
Jeg testede den inden jeg kørte den.
Godt nok i den engelske version.
Hvis du sætter koden ind uden at oversætte, så vil den fejle.
Hvad fejler den med?
Avatar billede rmadsen80 Juniormester
14. april 2015 - 13:37 #8
Så er det nok det, for jeg har ikke oversat.

Den kommer og skriver #NAVN?
Avatar billede KenneyD71 Nybegynder
14. april 2015 - 15:53 #9
har du navngivet din tabel over postnumre og byer "PostnrOgByTabel" og din liste over byer "By"?

Hvis du ikke har det og du anvender en formel der indeholder et tabel-navn, så får du fejlen #navn.
Avatar billede rmadsen80 Juniormester
17. april 2015 - 11:00 #10
Ja jeg har navn givet tabellerne. Så jeg ved ikke om det er fordi jeg har oversat forkert?
Avatar billede KenneyD71 Nybegynder
17. april 2015 - 12:22 #11
Hvis du uploader din fil, så kigger jeg på det.

Hvilken deadline har du, da jeg nok ikke får løst det inden for 14 dage.
Avatar billede rmadsen80 Juniormester
17. april 2015 - 14:06 #12
http://gupl.dk/f/8r8r5lipur

Nej jeg har ingen deadline
Avatar billede KenneyD71 Nybegynder
17. april 2015 - 17:21 #13
http://gratisupload.dk/f/8r8vohwo0r/

Værsågod.

Jeg har lavet 3 rækker, der forklarer de enkelte trin.

Grunden til at din kode ikke virkede var du havde kodet postnumre der startede med "0" som tekst, men postnumre, der havde 4 cifre som tal.

Der findes flere måder at løse det på. Den ene er at ændre formaterne. Det er det jeg har gjort her.
En anden løsning er at tilføje en "hvis(længe)=3 så sammenkæd med "0"+ osv.

Værsågod.
Avatar billede bjarnehansen Seniormester
17. april 2015 - 18:39 #14
Prøv at se på denne:
http://gupl.dk/f/8r8xdl1wc0
Avatar billede KenneyD71 Nybegynder
17. april 2015 - 19:05 #15
Jeg vil anbefale, at du bruger en datavalidering ud fra tabellen over postnumre eller byer, hvis du indtaster København i en af vores versioner, foreslår den "0999 Købehavn". Det er fjong, hvis det er det rigtige københavn. - men det kunne lige så vel have været K eller C, det skulle have været.

Hvorfor ikke blot lave et vlookup på postnummeret?
Det er lettere og det giver ikke den store mening at skrive bynavn - alle kender vel deres postnr.
Avatar billede rmadsen80 Juniormester
19. maj 2015 - 09:18 #16
Tak for hjælpen
Avatar billede rmadsen80 Juniormester
18. september 2015 - 21:37 #17
svar