Avatar billede hemberg Forsker
03. april 2015 - 06:51 Der er 2 kommentarer og
1 løsning

Cat5e vs. Cat6

Jeg skal have trukket ca. 30 meter netkabel til et GB-Lan. Jeg ved godt, at jeg kan bruge Cat5e men hvad med ydelsen/overførselshastigheder? Er der nogen af jer, der har erfaring med -eller testet om der er bedre ydelse i Cat6 kabel. Jeg spørger ikke om teoretiske tal og fakta. Men om nogen fysisk har lavet en test med de to kabel typer. Og om der er noget at hente ved at bruge cat6 kabler på et 30 meter kabel.
Avatar billede Blueeyez Mester
03. april 2015 - 16:37 #1
Bruger cat6, men stp ikke utp.

Fordele er at kablet er mindre følsomt overfor andet IT og hastigheden er vidst os en del hurtigere, men hvorfor vælge cat5e? Det er forældet.. Nyt er bedre (især i denne sammenhæng).

Jeg overføre dog os store mængder data over lan (hurtigere end usb3)
Avatar billede hemberg Forsker
18. april 2015 - 06:22 #2
Efter som kun en har meldt sig på banen med en kommentar. Så valgte jeg selv at lave en test. Jeg købte derfor stort ind og gik i gang:

1m Cat5e Skærmet
1m Cat5e USkærmet
1m Cat6 Skærmet
1m Cat6 Uskærmet
1m Cat7 Skærmet (Cat7 standarten er kun skærmet kabel)
Cat6a Blev ikke testet
Software: LAN Speed Test - Totusoft
Forbindelse: 1 Gbs netforbindelse imellem Nas og PC

Resultat:

Generelt leverer skærmede kabler mere stabile overførselshastigheder end ikke skærmede kabler. Der ER en forskel på hastighederne i de forskellige kabler, især imellem Cat5e og Cat6. Cat7 leverede (i min test) overførselshastigheder noget nær Cat6 Skærmet. Men så vidt jeg har forstået kommer de til sin ret ved 10 Gbs forbindelser over langt kabel. Hvilket er en anden ting der kan spille ind. Længden af kabel.

Konklusion:

Der blev kørt fem "lange" tests på hvert kabel og klart bedste & stabile ydelse blev målt på cat7 kabel. I en test leverede Cat7 det hurtigste hastighed. I de fire øvrige tests af cat7 leverede det på niveau med Cat6 Skærmet. Forskellen var minimal. Hvad angår Cat5e. Så målte jeg en væsentlig dårligere ydelse i alle tests, hvad enten det var skærmet eller ikke skærmet. Jeg har selv Cat5e i mine netværksinstallationer men de skal i hvert fald skiftes. Især hvor der kræves MAX ydelse (Imellem Router/Modem, Nas/Router o.s.v.). Cat5e kan være en potentiel flaskehals for et velkørende netværk. Måske er det ikke ny viden. Men jeg vidste ikke at forskellen var SÅ stor. Klar anbefaling herfra er Cat6 Skærmet kabel (Og især ved "lange" kabeltræk kommer det skærmede kabel til sin ret. Har nu selv købt 30m Cat6 Skærmet. Håber nogen kan bruge dette. Ha' en god dag.

>Blueeyez hvis du vil have point må du lægge et svar.
Avatar billede Blueeyez Mester
18. april 2015 - 08:37 #3
Får du her :-)

Og jat cat7 er fristende, men der går nogle år før vi ser almindelige maskiner med 10 Gb/s porte.. Skærmet er os det bedste især over lange distancer, men os hvis der er elektroniske forstyrrelsr..