Avatar billede clausito Seniormester
06. april 2015 - 13:17 Der er 8 kommentarer og
1 løsning

Myte flybilletter? Jo flere søgninger på samme destination - jo dyrere billet

Skal en tur til Athen fra Billund sidst juni og hjem midt juli (højsæson).

Er det  en myte hvis man mange gange søger på by og samme afrejsetidspunkter, så kan flyselskaber tjekker det og sætte prisen op? Ligegyldig om man fjerne cookies eller ej eller man søger via "anonyme" søgemaskiner?

Det kan nok gøres super-teknisk men sker det mon?

Venner påstår også det er dyrere at købe flybillet på en MAC end en PC?

Der er mange myter og mange kloge venner der påstår en masse og en masse forskelligt

Hvad er sandt og hvad er falskt
Avatar billede milter Ekspert
06. april 2015 - 15:30 #1
Du kan læse en masse om det med en søgning med disse ord: myth airline tickets price

Jeg har gennem mange år købt billetter på nettet flere gange om året og aldrig fundet noget, som kan sandsynliggøre påstanden i overskriften. Priser på flybilletter kan variere begge veje, afhængig af, om der er kampagner eller ej.

Generelt kan man sige, at luftfartsselskaber har et antal meget billige billetter til hver flyvning. Der er flere prisgrupper med forskellige priser, altså måske 8 til 500kr stykket, 10 til 700kr, 20 til 900kr, osv.

Det siger sig selv, at de billige forsvinder først, og det forklarer, hvorfor priserne kan se ud til at blive højere, jo flere gange man søger.

Kort sagt, jo længere man venter med at købe billetten, jo dyrere bliver den, medmindre selskabet beslutter sig for i en kampagneperiode at nedsætte prisen.
Avatar billede nemlig Professor
07. april 2015 - 09:17 #2
Jeg skulle bestille 18 billetter hos Ryanair sidste år, og begyndte at tjekke priser 5 måneder før.
Jeg kan kun bekræfte "Miler's" oplysninger ovenfor.
Priserne ændrede sig ikke, fordi jeg på "dagen" søgte flere gange ,og priserne var de samme, om jeg tjekkede på mit arbejde, min pc, datterens Mac eller via App'en.
Typisk havde de et mindre antal billetter til billigere pris (prisen pr. billet, var billigere, hvis jeg søgte på 2 billetter end fx. 10 billetter). Jeg konstaterede, at de havde fx. 5 billetter til billig pris, de næste 5 var dyrere og billetter derudover var endnu dyrere -altså 3 prisgrupper. Søgte jeg igen næste dag, kunne jeg opleve, at der kun var 3 billige billetter (sikkert fordi der var solgt 2). Når de billige var solgt, så var de billigste billetter, dem der tidligere var næstbilligst, og der var kommet nye dyrere billetter i den anden ende. På den måde blev billetterne dyrere og dyrere med tiden.
Så køb tidligst muligt, og skal du købe mange billetter, så køb dem i portioner - ellers får alle billetter den dyreste pris.
Avatar billede clausito Seniormester
21. april 2015 - 18:35 #3
Kan I dele points?
Avatar billede nemlig Professor
21. april 2015 - 19:17 #4
Jeg samler ikke, så jeg skal ikke have point.
Avatar billede milter Ekspert
22. april 2015 - 18:53 #5
Snup selv pointene, ellers tak :-)
Avatar billede clausito Seniormester
22. april 2015 - 19:27 #6
ok
Avatar billede clausito Seniormester
22. april 2015 - 19:27 #7
ok
Avatar billede clausito Seniormester
28. april 2015 - 20:25 #8
Et lille ekstra spørgsmål

Hvem kan man srole på af de mange online bureauer. tripsta..dk er billigst og så kan der være priser med 1000 kroners på andre sider. Tit dyrest direkte på luftfartselskabet hjemmeside

Handler det kun om gebyrer ved afslutning af den endelige booking? Dankort fee, gebyrer på andet

Fatter ikke hvorfor f. eks tripsta.dk kan være så meget billigere?
Avatar billede milter Ekspert
28. april 2015 - 23:30 #9
Jeg har checket tripsta lidt på nettet, og de får ikke gode anmeldelser hos trustpilot:

https://dk.trustpilot.com/review/tripsta.dk

Prøv også at kigge her:

http://forum.bonusfeber.dk/threads/usikkert-at-bruge-sm%C3%A5-rejsebureauer.755/

Jeg har selv prøvet at stå i Heathrow med fire bookede billetter til Nairobi, som var købt hos et online bookingselskab som tripsta.dk. Min bookingkode fandtes ikke i Virgins system, men heldigvis havde jeg over en time og forståelige og venlige medarbejdere hos Virgin til at hjælpe med at opklare problemet.

Jeg har oplevet andre problemer med den slags billetter, så i dag køber jeg kun billetter direkte hos flyselskaberne. Det betyder ikke, at du absolut skal holde dig fra tripsta.dk, blot at hvis et eller andet går galt, så har du langt større chancer for at problemet kan løses hurtigt og smertefrit.