Avatar billede marie23 Nybegynder
06. april 2015 - 23:48 Der er 6 kommentarer og
1 løsning

mikrobiologi E. coli

Hej,
Jeg havde et spørgesmål om, hvad er det der for E. coli bakterien til af give en rød farve på pladen... ? Mange tak på forhånd
Avatar billede madklub Guru
07. april 2015 - 09:42 #1
Avatar billede marie23 Nybegynder
07. april 2015 - 14:06 #2
det ved jeg godt, at den er gram-negativ. Det jeg ikke helt rigtigt ved er hvordan kan det blive til rød farve, altså hvad for den til at blive rød farve.
Avatar billede madklub Guru
07. april 2015 - 14:18 #3
Det står i de links jeg sendte... jeg tror du bliver nødt til at læse lidt.
Avatar billede marie23 Nybegynder
07. april 2015 - 14:47 #4
dvs, at de bliver rød pga at de bakterien er gram-negativ. Det er det der gør at de ændre farve til rød
Avatar billede marie23 Nybegynder
07. april 2015 - 14:48 #5
mange tak for hjælpe :)
Avatar billede madklub Guru
07. april 2015 - 15:04 #6
De gram-negative bakterier bliver røde fordi de ikke optager metthyl violet, men de kan optage andre farvestoffer.

http://en.wikipedia.org/wiki/Gram_staining
"Gram staining differentiates bacteria by the chemical and physical properties of their cell walls by detecting peptidoglycan, which is present in a thick layer in gram-positive bacteria.[1] In a Gram stain test, Gram-positive bacteria retain the crystal violet dye, while a counterstain (commonly safranin or fuchsine) added after the crystal violet gives all Gram-negative bacteria a red or pink coloring."
Avatar billede marie23 Nybegynder
07. april 2015 - 15:14 #7
mange mange tak for hjælpen.