Avatar billede Kentmog Praktikant
09. april 2015 - 09:28 Der er 7 kommentarer og
1 løsning

Power code

Hej. En af mine venner har problemer med sin pc. Når han vil starte sin computer, kommer der en sort skærm med en "label" hvor han skal skrive en "power code".
Er der nogen der ved noget ???
Avatar billede claes57 Ekspert
09. april 2015 - 10:35 #1
muligvis krypteret disk pga malware. Prøv at starte fra en live-cd og se, og data på disken er ok. Hvis de er ok, så rens.
Er data krypteret, så formater og indlæs backup.
Avatar billede Kentmog Praktikant
09. april 2015 - 12:06 #2
ØH  !!! Der findes ikke nogen live-cd, hvad det end måtte være.
Hvordan formaterer man ???
Avatar billede claes57 Ekspert
09. april 2015 - 12:16 #3
en live-cd henter man på nettet, fx ubuntu linux.
Typisk kan maskinen gendannes til fabriksstandard ved at vælge det ved boot - det står i manualen hvilken F-tast der skal trykkes på.
Jeg ved ikke, hvilken maskine og model, så det må i søge på support på producentens hjemmeside.
Avatar billede Kentmog Praktikant
09. april 2015 - 14:51 #4
Mange tak claes. Det prøver vi. Hvis det virker får du nogle points.
Avatar billede claes57 Ekspert
09. april 2015 - 15:29 #5
Bare læg et svar selv og luk hvis ok. Ellers vend tilbage med model-info.
Avatar billede Kentmog Praktikant
10. april 2015 - 08:37 #6
Hej claes. Det er en HP Pavilion.
Min ASUS skal der trykkes på TAB, hvis jeg skal boote.
Avatar billede claes57 Ekspert
10. april 2015 - 09:58 #7
jf https://www.youtube.com/watch?v=vv6JEHoB2jQ
så skal man trykke F11 lige efter den startes - så kommer den til en service-menu, hvor man kan resette den.
Avatar billede Kentmog Praktikant
24. april 2015 - 08:48 #8
Mange tak