Avatar billede simo302b Nybegynder
09. april 2015 - 11:39 Der er 14 kommentarer og
1 løsning

Avanceret formel

Jeg har i lang tid prøvet at løse et integral fra -a som nedre grænse til 10 som øvre grænse for x^a integralet skal give 1.

200 point til den som kan udlede en løsning til a og forklare hvordan de er kommet frem til den løsning.

int(x^a, x = -a .. 10) = 1 http://i.imgur.com/qAcpOdZ.png

På forhånd tak
Avatar billede sonalias Seniormester
09. april 2015 - 11:46 #1
Avatar billede simo302b Nybegynder
09. april 2015 - 11:55 #2
Kan skam også selv finde ud af at bruge wolfram alpha, det kan alle, men en udledning af løsning med alle mellemberegninger er det jeg leder efter ;)
Avatar billede sonalias Seniormester
09. april 2015 - 12:07 #3
wow flabet svar, held og lykke med din eksamen
Avatar billede simo302b Nybegynder
09. april 2015 - 14:33 #4
Ingen eksamen bro, men det er i orden. 3 af mine HTX matematiklærere har heller ikke kunnet udlede en løsning, vi laver jo alle fejl. Desuden tror jeg at de fleste ville synes bedre om en udledning af et svar end "Wolfram Alpha sagde det". Jeg vil forsøge igen:

200 point til den som kan UDLEDE en løsning til a og FORKLARE hvordan de er kommet frem til den løsning. (Skal ikke til eksamen, vil bare gerne kende svaret) :)

På forhånd tak
Avatar billede madklub Guru
09. april 2015 - 14:40 #5
Avatar billede simo302b Nybegynder
09. april 2015 - 14:54 #6
jo tak
Avatar billede sonalias Seniormester
09. april 2015 - 16:12 #7
Der har du dit eksempel med kommentarer og uddybning
http://imgur.com/Wb3Y1q3
Avatar billede simo302b Nybegynder
09. april 2015 - 16:47 #8
Det er trinene der går inden under dit "løs simpel ligning" der er svære. Det er de trin jeg leder efter. :)
Avatar billede sonalias Seniormester
09. april 2015 - 17:44 #9
Øhh hvad?
Det er en helt almindelig førstegradsligning, det må du lære af din  lærere...
Avatar billede simo302b Nybegynder
09. april 2015 - 18:17 #10
Klart.. 10^(a+1)/(a+1)-(-a)^(a+1)/(a+1)=1 er jo en simpel førstegradsligning. Det er spøjs exponentiel funktion hvis det er noget.
Avatar billede acore Ekspert
10. april 2015 - 10:36 #11
Ligningen kan ikke løses analytisk. Den kan løses numerisk. Til det formål er Newton's metode velegnet http://en.wikipedia.org/wiki/Newton%27s_method.
Avatar billede simo302b Nybegynder
10. april 2015 - 11:25 #12
Det prøver jeg lige en gang :) tak for forslaget
Avatar billede acore Ekspert
10. april 2015 - 11:45 #13
Jeg kan godt guide dig videre, hvis...

Essensen er, at du har en funktion f(x) og ønsker at finde x så f(x)=0

Du gætter først på x, og så får du et nyt og forbedret gæt på x med

x = x - f(x)/f'(x)

hvor f'(x) er differentialkvotienten.

I løbet af få runder (normalt under 10) har du fundet x med høj præcision.
Avatar billede simo302b Nybegynder
10. april 2015 - 13:05 #14
Prøvede det og det fungerede, jeg fandt et nogenlunde resultat. Tak for hjælpen :)
Avatar billede acore Ekspert
10. april 2015 - 13:10 #15
Velbekommen